Hej
När man sätter en treledare ner till en strömbrytare så brukar man ju ha brun som fas och blå som tändtråd. Jord kan man ju parkera på en x-plint eller avsluta med wago eller liknande.
Denna jordledare, måste/bör den vara ansluten i kopplingdosan den kommer ifrån? Den fyller ju ingen funktion, men å andra sidan ska väl alltid jordledare vara inkopplade?
 
lnilsson lnilsson skrev:
Denna jordledare, måste/bör den vara ansluten i kopplingdosan den kommer ifrån? Den fyller ju ingen funktion, men å andra sidan ska väl alltid jordledare vara inkopplade?
Diskussionen har varit uppe rätt nyligen och det finns lite olika uppfattning.

Jag tycker man bör ansluta den för det finns liksom ingen anledning att låta bli.

Andra tycker man kan klippa den jäms med manteln i båda ändar då det inte finns något realistisk framtida användningsfall.

En "medelväg" är väl att antingen klippa den helt så att det aldrig kan leda till problem, eller ansluta den i dosan och "skydda" den i brytaren. Jag tycker det är "fult" att ha den åtkomlig i brytaren om den inte är ansluten korrekt i dosan.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Anslut skyddsledaren i kopplingsdosan och isolera den i strömbrytaren eller klipp den i båda ändar. Vill man ha ett uttag under strömbrytaren i framtiden måste man ändå byta ut treledaren.
 
Tackar!
Jag har visst missat tidigare trådar om det, är det nån av er som har i färskt minne vilken tråd det var i?
 
googla

site:byggahus.se after:2020-11-01 jord strömbrytare utanpåliggande
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.