Hej!

Bor i ett hus från 40-talet med ett målat plankgolv (?), golvet är riktigt slitet framförallt i kök och hallen, dessutom är det ganska rejäla springor där mycket skräp fastnar.
Något tips på hur man enklast kan rusta upp det?

Vill inte lägga så mycket pengar på golvet just nu då vi har en del annat som vi behöver prioritera, men hade varit skönt att få fräscha upp det!
 
  • Slitet målat trägolv med synliga springor och flagnande färg i behov av renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitet vitmålat plankgolv med märkbar skada och synliga springor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitet målat plankgolv med stora springor och flagad färg i en äldre bostad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H Hellstrm skrev:
Hej!

Bor i ett hus från 40-talet med ett målat plankgolv (?), golvet är riktigt slitet framförallt i kök och hallen, dessutom är det ganska rejäla springor där mycket skräp fastnar.
Något tips på hur man enklast kan rusta upp det?

Vill inte lägga så mycket pengar på golvet just nu då vi har en del annat som vi behöver prioritera, men hade varit skönt att få fräscha upp det!
Jag älskar gamla golv (utan målarfärg på) så jag hade ju alla gånger provat att slipa bort färgen för att de hur golvet blir, trots de skador som syns. Det kommer säkert att bli fint till största delen, även om vissa skador kanske måste fyllas i.

Och varför inte testa att nåta golvet för att få det snyggt samtidigt som du täcker springorna?

Edit: Ska tillägga att slipa golv är lätt att göra själv och en dags hyra av slipmaskin kostar under en tusenlapp inkl. ett par slippapper.
 
  • Gilla
Hellstrm
  • Laddar…
Håller helt med om att man borde behålla det där plankgolvet om det går. Virket är bättre än vad man hittar på plankgårdarna idag.

Vi funderar själva på lutning + såpning i framtiden. För att efter ett tag få ett fint och slittåligt golv med gammalt uttryck.

Kanske också kan vara något för er efter en slipning/skrapning?
 
  • Gilla
Hellstrm
  • Laddar…
Microkatten
Golvet tycker jag ser charmigt ut som det är, men att färga in också de trärena områdena skulle säkert förhöja utseendet ganska mycket till en låg kostnad i pengar och tid.

Jag skulle rengjort golvet noga och målat hela golvet med linoljefärg i liknande kulör. Linoljefärg läggs på tunt och då undviker man tjocka färg-på-färg lager, fäster på det mesta, och andas. Större trärena områden kan först grundas, så kan man kanske klara sig med en eller två strykningar på hela golvet.

Jag hade testat först på ett undanskymt ställe, samt sett till att linoljefärgen är relativt lättflytande för att komma ner i alla små hack.
 
  • Gilla
Hellstrm och 1 till
  • Laddar…
Har själv slipat grangolven från -49 i kök, sovrum och kontoret här hemma - Sovrummet & Kök endast behandlat med 5 lager lack. Kontoret vitbestast och 5 lager lack.

Sommarstugan från -69 hade även den grangolv som jag valde att slipa, betsa och lacka. Här exempel från Sommarstugan:




Hyrt slipmaskin i båda fallen och handlat lämplig lack på lämpligt ställe. Vi är helt klart nöjda med resultatet om än man få dammsuga lite extra i vissa större springor...
 
  • Gilla
Hellstrm
  • Laddar…
Microkatten Microkatten skrev:
Golvet tycker jag ser charmigt ut som det är, men att färga in också de trärena områdena skulle säkert förhöja utseendet ganska mycket till en låg kostnad i pengar och tid.

Jag skulle rengjort golvet noga och målat hela golvet med linoljefärg i liknande kulör. Linoljefärg läggs på tunt och då undviker man tjocka färg-på-färg lager, fäster på det mesta, och andas. Större trärena områden kan först grundas, så kan man kanske klara sig med en eller två strykningar på hela golvet.

Jag hade testat först på ett undanskymt ställe, samt sett till att linoljefärgen är relativt lättflytande för att komma ner i alla små hack.
Detta låter ju relativt enkelt och snabbt, då behöver man inte slipa golvet innan man målar på?
 
slacker slacker skrev:
Har själv slipat grangolven från -49 i kök, sovrum och kontoret här hemma - Sovrummet & Kök endast behandlat med 5 lager lack. Kontoret vitbestast och 5 lager lack.

Sommarstugan från -69 hade även den grangolv som jag valde att slipa, betsa och lacka. Här exempel från Sommarstugan:

[bild]
[bild]

Hyrt slipmaskin i båda fallen och handlat lämplig lack på lämpligt ställe. Vi är helt klart nöjda med resultatet om än man få dammsuga lite extra i vissa större springor...
Det ser ju fint ut, gillar det ljusa golvet. Dock blir det smutsigt direkt med två små barn, hundar och katter som springer in och ut. Kanske är annat med ett golv som är nylackat och lättare att torka av, nu känns det mest strävt och suger åt sig all smuts.
 
Microkatten
H Hellstrm skrev:
Detta låter ju relativt enkelt och snabbt, då behöver man inte slipa golvet innan man målar på?
Nej, slipning behövs ej. Skrubba bara rent med t.ex. linoljesåpa.

Har ni inte målat med linoljefärg tidigare, läs gärna på lite innan, t.ex. här, och provmåla en träbit eller två. Det är inte svårt, men skiljer sig lite jämfört med moderna färgtyper.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.