Hej,

Har köpt ett hus med en ”skruv” som inte helt går att skriva in helt på ledstången.

Finna denna att köpa i butik? Måste köpa en som är lägre så man kan skriva in den ordentligt.

Tack!
 
  • Hand som håller en mässingsfärgad skruv med ojämn övre yta som skulle fästas på en ledstång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metallhandtag med oskruvad bult sticker ut ur vägg, behöver kortare för att passa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metallskruv med invändig gänga hålls i handen framför en trätrappa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack! Det verkar vara den! Av någon konstig anledning är det som att mellanrummet i stången är för stor för att skruven ska kunna fästas i beslaget. Förstår inte helt hur detta har hänt. Glömde fråga de gamla ägarna.
 
A
B Biffklump skrev:
Tack! Det verkar vara den! Av någon konstig anledning är det som att mellanrummet i stången är för stor för att skruven ska kunna fästas i beslaget. Förstår inte helt hur detta har hänt. Glömde fråga de gamla ägarna.
Kan du inte justera pinnbulten? Att den är indragen till korrekt längd, beroende på tjocklek på handledare är ju viktigt om det ska fungera.
 
Lägre som i kortare eller menar du längre? Båda är ju simpla att lösa.

Är den för lång så testar du att skruva in pinnbulten med hjälp av dubbla muttrar eller kapar den med bågfil

Är den inte nog lång så kör du dubbla muttrar igen och skruvar ut den till rätt längd.
 
Tack för svar.

Pinnbulten är inte lång nog, och därför kan man inte skruva muttern. Den går inte at göra längre eftersom den sitter fast i väggen.

Hur ska jag använda dubbla muttrar för att göra den längre? Sorry är nybörjare på detta!
 
A
B Biffklump skrev:
Tack för svar.

Pinnbulten är inte lång nog, och därför kan man inte skruva muttern. Den går inte at göra längre eftersom den sitter fast i väggen.

Hur ska jag använda dubbla muttrar för att göra den längre? Sorry är nybörjare på detta!
Du gängar på 2st muttrar och drar ihop dom. Då blir de låsta och du kan justera med en hylsa eller skiftnyckel. Om den inte sitter som berget i väggen kan du ta en polygrip och skruva ut den utan muttrar, akta gängorna bara.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Tack ska prova det!
 
Precis som mowatom säger, du gängar på dom och drar ihop dom med 2st nycklar eller nyckel och hylsa.

Ska du skruva ut den skruvar du på den inre av muttrarna, muttern kan inte rotera eftersom den dras mot den andra muttern och då roterar pinnbulten istället.

Ska du gänga in så skruvar du på den yttre, principen blir samma.

Ett otroligt bra trick att ha i bakfickan om man skruvar i saker.
 
  • Gilla
Biffklump
  • Laddar…
Jag ska försöka skruva ut den utan muttrar, med en polygrip. Är det något jag ska tänka på förutom att inte slita ut hela väggen :)
 
Inte mer än att skruva åt vänster och så nära fästet som möjligt så du sabbar gängorna där handledaren ska vara.

Sen att du håller polygripen åt rätt håll, förvånansvärt många som inte använder dom rätt
 
  • Gilla
Biffklump
  • Laddar…
Annars ta bort mässingsdistansen så har du mer att greppa om. Och om du har tur så är den till och med sexkant om den inte skruvats in för mycket.
 
  • Två metallskruvar med mässingsdistans och sexkantiga nackar på ett ljust underlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Biffklump
  • Laddar…
Fungerade med att skruva ut den lite :)

Men märkte att den var lite lös efter år av belastning, vad kan man köpa för att sätta dit skruven mer hårt i väggen. Är det spackel eller ngt liknande som hårdnar?
 
Jag hade samma på vårt gamla räcke, min lösning var att borra upp det gamla hålet med ett stort borr, limma i en plugg i hålet och sedan bara borra nytt lagom stort hål för att dra i skruven tight i igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.