5
Hej
Vet någon varför skorstensteglet ser ut så här? Bara på en sida av skorstenen och inte heller alla tegelstenar.
Går det att putsa eller måste skorstenen byggas om?
Tack på förhand.
 
  • Skadat skorstenstegel med bitar som fallit av och exponerad murbruk på ena sidan av skorstenen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Frostsprängt. Antar att du bytt uppvärmningssystem och nu värms inte skorsten upp och torkar som den ska.
 
5
Det har använts som sommarstuga med el-element. Jag eldar.

Kan jag putsa eller måste det bytas ut?
 
Klä den med plåt ist.
 
S
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Klä den med plåt ist.
Finns det inte risk att skorstenen blir ännu sämre trots plåt? Jag har en skorsten som är risig, från -63.
Fundrar på att ta ner till tak och mura om. Grannen gjorde det i somras på sin. Han murade upp skorstenen på en förmiddag. Man kan ju klä in den i plåt efteråt. Men det kanske funkar att låta den vara och klä i plåt ändå.
 
Flytta på antennen också, den rör sig i vinden och bryter sönder skorstenen, speciellt när den redan är dålig som här.
 
  • Gilla
pr95
  • Laddar…
Tack Mathias S. TVantennen ska bort. Har inte haft TV på 5 år. Ren slöhet att man inte fått bort antennen.
Mitt skorstenstegel är fortfarande bra och jag har fyllt i fogarna där det behövs. Hur vore det om man skulle ge skorstensteglet en behandling med linolja till våren? Tegelpannor brukar en del frostskydda med linolja.
Insatsrör i skorstenen var bra men det kanske är pga. tidigare vedeldning som den hållt sig bra utan frostsprickor.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.