Hej.
Har försökt nu ett tag och få bukt med ett problem efter tillbyggnad, som tur är har inte fönsterbrädorna kommit ännu och vi märkte att där ansamlas vatten i nederkant på fönster. Har märkt utvändigt att putskant(på fönsterbleck) inte varit innanför putsen så har desperat bockat till och silikonat då jag ville hitta felet, nu har det hänt igen. Är det någon här inne som på rak hand kan se felet? Jag vet det är jättesvårt jag själv är helt stum.
 
  • Vattenansamling och skador vid nederkanten av ett inomhusfönster på en betongfönsterbräda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenansamling i nederkant av ett otillräckligt tätat fönster vid tillbyggnad, med synlig puts och träpanel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenansamling och gör-det-själv-silikonarbete på nederkant av fönster utvändigt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenansamling och fuktspår i nedre kanten på ett inifrån fotograferat fönster under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en fönsterbleckskant med silikon och synlig vattensamling vid fönstrets nedre kant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur mycket lutar fönsterblecket? Ser ut att vara rätt så plant. Vatten kanske driver in i bakkant. Sitter det någon sekundärtätning bakom blecket?
 
Är du säker på att läckan är i nedrekant? Tycker det ser ut att vara fuktigt väldigt högt upp på fönstret på utsidan så hur ser överbläck etc ut?
 
Fulkemisten
J Jensa86 skrev:
Är du säker på att läckan är i nedrekant? Tycker det ser ut att vara fuktigt väldigt högt upp på fönstret på utsidan så hur ser överbläck etc ut?
Nä men alltså bild två är på fel ledd. Den visar fönstrets nederkant fotad uppifrån. Trodde också det var på sidan först men om du kollar ser du altanen utanför.
 
Centano Centano skrev:
Hur mycket lutar fönsterblecket? Ser ut att vara rätt så plant. Vatten kanske driver in i bakkant. Sitter det någon sekundärtätning bakom blecket?
där är bra fall, sekundärtätning är där ingen. Aldrig hört om sekundärtätning under bläck?
 
  • Vattenpass på en vit fönsterbleck med lutning, utan synlig sekundärtätning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Nä men alltså bild två är på fel ledd. Den visar fönstrets nederkant fotad uppifrån. Trodde också det var på sidan först men om du kollar ser du altanen utanför.
helt rätt! Haha, lurigt
 
Jo det såg jag med, dock på bild 4 är det rätt mycket vattendroppar även högt uppe på fönstret, man kan även antyda några ovanför fönstret och där kan det ju naturligt rinna in på insidan fönstret ifall det blåser på lite mot rutan.
 
  • Gilla
Bjermo
  • Laddar…
Är det fogat mellan fönsterblecket och fönstret?
 
Med en plåtslagares ögon ser fallet på blecket helt okej ut, och gavlarna också.
Dock ser det ut att vara för lite puts i smygarna då gavelns putskant inte helt täcks. Kan du säga vilket putssystem det är? Det vanligaste när det läcker vid fönster på putsfasader så är ej tätskiktet mot fönstret innan putsen korrekt utförd. Olika putssystem har olika monteringsanvisningar så det kan saknas tätband, tejp eller fog beroende på tillverkare.
Fråga 2, är det en av de "nya" varianterna av enstegstätade putssystem?
 
  • Gilla
Ovation
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Är det fogat mellan fönsterblecket och fönstret?
Nej, det är det inte. Inte varit med om att de ska behövas? Kan ha fel
 
Goteborg Goteborg skrev:
Med en plåtslagares ögon ser fallet på blecket helt okej ut, och gavlarna också.
Dock ser det ut att vara för lite puts i smygarna då gavelns putskant inte helt täcks. Kan du säga vilket putssystem det är? Det vanligaste när det läcker vid fönster på putsfasader så är ej tätskiktet mot fönstret innan putsen korrekt utförd. Olika putssystem har olika monteringsanvisningar så det kan saknas tätband, tejp eller fog beroende på tillverkare.
Fråga 2, är det en av de "nya" varianterna av
enstegstätade putssystem?
Putssystem är STO, där sa du något. Är säker på att murarn inte använt sig av någon ”karmlist” STO angav inte det heller i sin offert på material. Det lustiga är att vi har 3 fönster och 1 altandörr, och detta fenomen händer endast på ett av dem.
 
T TeslaNikola skrev:
Nej, det är det inte. Inte varit med om att de ska behövas? Kan ha fel
Det ska vara tätmassa (läs fog sim inte limmar, ex m82 eller runotex) mellan plåt och karm enligt AMA, särtryck plåt. Men med det sagt så är det inte vanligt att det är orsaken. Det handlar om att skydda spåret i karmen där plåten är instucken i över tid.
 
T TeslaNikola skrev:
Putssystem är STO, där sa du något. Är säker på att murarn inte använt sig av någon ”karmlist” STO angav inte det heller i sin offert på material. Det lustiga är att vi har 3 fönster och 1 altandörr, och detta fenomen händer endast på ett av dem.
https://www.sto.se/media/documents/broschyrer/fasad_1/Arbetsanvisning_StoGuard_P.pdf

Sida 15, min gissning är att detta har brustit någonstans. Går att utesluta genom att tillfälligt täta skarven mellan puts och karm med någon bra tejp och plast och spruta på fönstret med en trädgårdsslang. Tyvärr tillåter inte dagens vinterväder med regnskurar att det hinner torka upp ordentligt innan test kan ske.
 
Kommer inte vattnet in längs fönstrets långsidor? Ser ganska otätt ut mellan puts och fönsterkarm. Fönsterblecket ser ut att vara ok.
Jag tror att vatten läcker in längs karm och vägg och ansamlas så klart nere i fönstersmygen.
 
Goteborg Goteborg skrev:
[länk]

Sida 15, min gissning är att detta har brustit någonstans. Går att utesluta genom att tillfälligt täta skarven mellan puts och karm med någon bra tejp och plast och spruta på fönstret med en trädgårdsslang. Tyvärr tillåter inte dagens vinterväder med regnskurar att det hinner torka upp ordentligt innan test kan ske.
Jag är mycket inne på detta spår, att det rinner längst långsidan ner och droppar ner, tidigare har jag inte trott de då det är snus torrt runt om över allt men börjar förstå sammanhanget. Frågan är hur man undkommer det nu i efterhand. Enda lösningen är väl att putsa på1-2 cm ut med fönsterkarm för och försöka täta bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.