R rolflidvall skrev:
Fast trafikbuller innehåller mycket lågfrekventa komponenter, säkert neråt 100 Hz där våglängden är drygt 3 meter. Löv har ingen som helst inverkan där.
Att dämpa ljud är komplext det vet jag efter stora projekt inom verkstadsindustrin för att få bort buller.
Sen i samhället där jag bor byggde man bullerskydd i samband med en ny motorväg samt ombyggnad av järnväg.
Ny hör vi tåget betydligt mer än innan dessa bullerskydd.
Sen har jag på senare år sett att man bygger bullervallar med vegetation på så att buskar och träd inte skulle ha någon som helst påverkan betvivlar jag.


B b8q skrev:
Eller för att grannen inte kör den på sommaren? (Vi brukar behöva ha vår LLVP i drift mellan oktober-april ungefär. Ibland även som AC några enstaka heta dagar på sommaren).
Undrar då hur han får varmvatten och vad det är för fläkt jag hör när jag är där ibland då... ;)


Over and out...
 
P-plats P-plats skrev:
Att dämpa ljud är komplext det vet jag efter stora projekt inom verkstadsindustrin för att få bort buller.
Sen i samhället där jag bor byggde man bullerskydd i samband med en ny motorväg samt ombyggnad av järnväg.
Ny hör vi tåget betydligt mer än innan dessa bullerskydd.
Sen har jag på senare år sett att man bygger bullervallar med vegetation på så att buskar och träd inte skulle ha någon som helst påverkan betvivlar jag.




Undrar då hur han får varmvatten och vad det är för fläkt jag hör när jag är där ibland då... ;)


Over and out...
Läs gärna här
https://www.trafikverket.se/content.../vagtrafikbuller_nordisk_berakningsmodell.pdf
den Nordiska beräkningsmodell är den som används för beräkning av vägtrafikbuller och vid utformning av bullerskyddsåtgärder.
Och skulle tro att ljudet från tågen reflekteras i bullerplanken som byggts för vägtrafikbullret. Tågbuller är det andra krav på då det är intermittent.
 
Magnus E K
I glesbygd är även vägljud intermittent (rent praktiskt, ingen aning om regler och juridik). Kommer ihåg när jag var och tittade på ett hus som låg nära en väg när man kollade på kartan men fick en aha-upplevelse när jag insåg att själva vägen inte låter något alls, bara bilarna som kör på den. (Kunde stå på den vägen i 5 minuter mitt på dagen en vardag utan att det kom en enda bil.)
 
Får ni en stor husvägg mot er som tar upp riktningen mot vägen kan det göra stor skillnad. Men är det olidligt i dagsläget är det egentligen bara en lång bullervall eller plank utmed en längre sträckning som löser något.

Ni kan vänta och hoppas på en marginell förbättring, bygga ett eget bullerplank på tomten eller sälj och köp något som är tillräckligt tyst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.