Är detta godkänt eller ej?

  • Ja helt okej, godkänt.

    0 Röster 0,0%
  • Det kan bli så och det man acceptera.

    0 Röster 0,0%
  • Antal röster
    46
Hej,
Vi har en firma som renoverar vår lägenhet, dom har tagit på sig att göra allt och vi fann dom på rekommendation av vår mäklare.
Vi har i dagsläget en holländsk parkett i vardagsrummet och 3-stav i samtliga sovrum/kök.
Då vi inte ville spendera för mkt på renoveringen beslöt vi oss för att likt tre tidigare bostäder slipa och färga/hårdvaxolja.
Resultatet av slipningen såg jag först 3 dagar efter utförande då vi inte haft möjlighet att besöka projektet. Det. rä alltså tydliga märken på alla golv, som snigelspår där slipmaskinen svängt eller kört, samt små "spiraler" överallt där det ser ut som typ puts som fastnat under pappret och dragits runt.

Vad är er bedömning, är dett ett OK jobb eller absolut ej OK?
 
  • Nyslipat mörkt trägolv med synliga slipmärken och spiralformade repor efter renoveringsarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slipade och oljade trägolv med synliga märken och spiralmönstrade repor efter renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörkt trägolv med tydliga slipmärken och spiralliknande spår efter renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörkt trägolv med synliga slipspår och märken efter renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörkt hårdvaxoljat trägolv med tydliga slipmärken och spiralformade repor efter renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörkt slipat trägolv med tydliga märken, spiraler och slipspår i ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyslipat mörkt trägolv med synliga märken och spiralformade slipspår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle någon ha kunskap om vad exakt som har hänt, efter att ha sett bilderna så får ni gärna kommentera, otroligt värdefullt!
 
Sämsta jag sett. Hade aldrig godkänt det. Reklamera!
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
Som sagt: Någon med kunskap som kan svara närmare på vad som har hänt, fel papper? dragit runt putsbitar under pappret? personen kan inte slipa, maskinfel etc?
 
Staffans2000
B Bberg skrev:
Som sagt: Någon med kunskap som kan svara närmare på vad som har hänt, fel papper? dragit runt putsbitar under pappret? personen kan inte slipa, maskinfel etc?
Som konsument är orsaken till det undermåliga resultatet irrelevant. Det är ett proffesionellt slutresultat du beställt och skall betala för och inte för resultatet av en påtänd bibliotekaries framfart.
Gör om, gör rätt!

Staffan
 
  • Gilla
Bberg
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Som konsument är orsaken till det undermåliga resultatet irrelevant. Det är ett proffesionellt slutresultat du beställt och skall betala för och inte för resultatet av en påtänd bibliotekaries framfart.
Gör om, gör rätt!

Staffan
Tack @Staffan2000
Vill bara lära mig för att kunna ha bättre kontroll nästa gång. :)
 
Staffans2000
B Bberg skrev:
Tack @Staffan2000
Vill bara lära mig för att kunna ha bättre kontroll nästa gång. :)
Jag har slipat såväl furu som ekgolv och aldrig fått ett sådant resultat. Missar man vid finslipningen är det bara att slipa lite till. I ditt fall verkar de kört med skadat papper (snigelspåren), samt inte finslipat med tillräckligt fint papper. Dessutom är det strängt förbjudet att fara hit och dit med slipen, utan endast i raka linjer. Ett förväntat resultat är att inte se några slipmärken överhuvudtaget! Ja. Möjligen med undantag runt elementrör eller innerhörn som är svåra att få till. Men å andra sidan är jag en glad amatör med ytterst begränsad erfarenhet.

Staffan
 
  • Gilla
Bberg
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Jag har slipat såväl furu som ekgolv och aldrig fått ett sådant resultat. Missar man vid finslipningen är det bara att slipa lite till. I ditt fall verkar de kört med skadat papper (snigelspåren), samt inte finslipat med tillräckligt fint papper. Dessutom är det strängt förbjudet att fara hit och dit med slipen, utan endast i raka linjer. Ett förväntat resultat är att inte se några slipmärken överhuvudtaget! Ja. Möjligen med undantag runt elementrör eller innerhörn som är svåra att få till. Men å andra sidan är jag en glad amatör med ytterst begränsad erfarenhet.

Staffan
Ah, då är det ungefär vad jag misstänks. har inte gjort golven själv men låtit slipa i tre tidigare lägenheter och detta är inte ett resultat vi varit i närheten av.

Tack för förklaringen!
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Är du säker på att det är märken från slipningen som är det runda märkena? Om det är vaxen så går det ju att polera, annars blir det ju till att slipa mer, vilket man ogärna vill eftersom det förmodligen är begränsat med tjocklek på lagret som kan slipas i parketten...
 
S Svante Svenson skrev:
Är du säker på att det är märken från slipningen som är det runda märkena? Om det är vaxen så går det ju att polera, annars blir det ju till att slipa mer, vilket man ogärna vill eftersom det förmodligen är begränsat med tjocklek på lagret som kan slipas i parketten...
¨
Nej inte 100%, men när jag tittar nära så "sitter det i trät" och ligger inte ovanpå, om det funkar som förklaring.

Idag hade dom testat att lägga på ytterligare ett lager hårdvax, vilket för mig känns helt bananas om det nu är slipningen som skevat?
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
enligt ovan beskrivet. ej torkat ännu.
 
  • Våt svart färg applicerad på vägg, ännu inte torkad, med synliga penseldrag och tejpade kanter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja du ska givetvis inte betala en krona för de där. Snarare ha skadestånd.
 
Staffans2000
davveno1 davveno1 skrev:
Ja du ska givetvis inte betala en krona för de där. Snarare ha skadestånd.
Ja visst. De har hittills bara förstört golvet.

Staffan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.