Har vid renovering av hallen för första gången gett mig på att bredspackla. Väggarna pryddes av strukturtapet/vävtapet och istället för att riva ner fick jag tipset att spackla igen håligheterna.

Sett från håll är jag nöjd med resultatet och drar jag handen över känns det jämnt och fint.

Nymålad och bredspacklad vägg i en hörna med synliga vågigheter och spackelrester på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ny bredspacklad vägg med vågigheter framträdande under grundfärg, synliga vid belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så fort grundfärgen kom på framkom dock flera "vågigheter" i släpljus. Misstänker att det är min spacklingsteknik som felat.

Delvis bredspacklad vägg med synliga vågigheter efter grundfärg, golv med spackelrester.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gråmålad vägg med vågigheter efter bredspackling över strukturtapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eftersom vi ska ha spotlights i taket vill jag inte chansa på att detta blir bra nog. Men funderar på om det är fortsatt slipning som gäller eller om jag helt enkelt behöver spackla om alltet? Några tips till en spacklingsnybörjare?

Har fler rum med struktur/vävtapet där jag tänkt köra samma metod.
 
Ser ut som det är för snålt pålagt där alla ränder är, blir så när spackeln dras emot det ojämna underlaget. Om du förstår hur jag menar:)
 
Ja, här krävs det lite mer handlag, träna på och även slipning kan behöva en lektion till. Använd släpljus innan du målar så har du chans att rätta till.
 
Tycker det där ser ut som att spackelspaden har hoppat som det kan bli när man kommer in med fel vinkel
 
Det går snabbare att spackla det bra än att prova slipa till, lägg på nytt spackel

Men prova att riva i nästa rum, brukar inte strukturtapet dela sig rätt enkelt?
Riv, rolla på tapetgrund, bredspackla och måla.
 
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
D
Stefan N Stefan N skrev:
Ja, här krävs det lite mer handlag, träna på och även slipning kan behöva en lektion till. Använd släpljus innan du målar så har du chans att rätta till.
kanske jättedum fråga men vad exakt är släpljus?

jag misstänker att det är ljus som kommer från sidan och isf kan jag ställa en 100w Led i hörnet av väggen?
 
Precis, ljuset ska komma jäms med väggen och inte rakt på.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
släpljus - ljus som är riktat längs med väggen istället för rakt mot väggen.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
Vad är bästa att skapa släpljus med eller det kanske inte spelar någon roll?

Halogen (gammal bygglampa 500w) eller ny LED (100w) kallvit 5000k/7000k
 
Det spelar ingen roll, ta led-lampan om du kan välja så slipper du svettas.....:)
 
Spackla alltid med släpljus. Alltså lys upp väggen snett från sidan. Detta avslöjar felen snabbt.
 
Jag hade lagt på mer spackel där du ser ojämnheter och slipat det jämnt, håll på så tills du är nöjd och sen på med ny grundfärg.
 
Tack för all input :) Det blir att spackla en omgång till där det är ojämnt och slipa på nytt. Får uppdatera i mellandagarna hur det gått.
 
nino nino skrev:
Det går snabbare att spackla det bra än att prova slipa till, lägg på nytt spackel

Men prova att riva i nästa rum, brukar inte strukturtapet dela sig rätt enkelt?
Riv, rolla på tapetgrund, bredspackla och måla.
Vi var inne på att riva och sätta renoveringstapet. Men kändes som att tapeten satt som berget! Får testa om det går i nästa rum.
 
C CCbygger skrev:
Vi var inne på att riva och sätta renoveringstapet. Men kändes som att tapeten satt som berget! Får testa om det går i nästa rum.
Brukar inte räcka med bara renoveringstapet tyvärr, spackling får man göra iaf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.