Har en12v borrhammare från Makita.
Kan det fungera för att borra i berg för armering till plintgrund?
Har även en Bosch PBH2100SRE.
Jag fattar att det går lättare om man hyr en monstermaskin men när man ändå har maskiner.
 
Det skall väl inte vara ett problem?
Bra borr, gärna flera, byt ofta så dem får svalna av.
Jag har borrat massor i berg med en liten Hilti TE2M men även med en Makita HR1840 utan konstigheter - Om än dom är lite för klena och när borren nyper lite rappar maskinen och man får liksom jobba lite extra, inte pressa på och så vidare.

Nu kör jag hellre med min betydligt större DeWalt Bil/Borrhammare D25601D med SDS-Max som orkar bra mycket mer och äter sten i snabbare takt....
 
Går gör det givetvis, men det är ingenting jag hade gjort. Det är ofantligt stor skillnad mot en för i sammanhanget maskin som är anpassad för sådant arbete och maskinerna du nämner.
Rådet jag kan ge är att om du värdesätter din tid så åker du och hyr en annan maskin, ser du det som ett intresse så borrar du med maskinerna du har hemma.
 
  • Gilla
Charliea och 1 till
  • Laddar…
Beror ju på vad för slags berg, har borrat i stora stenar, de 4 fösta gick bra med min lilla Makita borrhammare.
Den 5:e där brev borren bara varm, lånade en större Hilti och då gick det hur bra som helst.
Borren var en Hiltiborr.

Så mitt råd som i många andra trådar, prova och rapportera.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.