Alla känner väl till fallet med den ryske oppositionspolitikern Navalni som misstänks blivit förgiftad med Novichock under flygresa till Moskva. Ryssarna nekar och Putin själv bedyrar Rysslands oskuld så sent som för någon vecka sedan.

Vad händer då? Navalni råkar veta vilket telefonnummer chefen för FSB har och via en app på sin telefon kan han göra så att det är det numret som presenteras. Han ringer sedan upp en av agenterna i FSB och säger att han är en assisten till chefen och frågar varför förgiftningen misslyckats.

Agenten går på bluffen och berättar allt som givetvis spelas in!

Sjukt smart och rolig!

https://www.dn.se/varlden/navalnyj-lurade-fsb-agent-att-erkanna-giftattack/
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
A
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Scouten skrev:
Läs hos Aftonbladet istället! [länk]

Gäller med om att det är sjukt roligt...

Det är ju världens största blåsning! Hela FSB och Putin åker på en enkel fint och avslöjar allt! Det är i nivå i skämsfaktor som när Matthias Rust landade sitt plan på Röda Torget :)
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Rickard.
Han som glappade om mordförsök över mobiltelefon kan inte ha haft en rolig dag på jobbet efteråt, om det hade varit jag hade jag nog funderat på att sjukanmäla mig ett tag.
 
  • Gilla
  • Haha
Flipbed och 3 till
  • Laddar…
Blir lite intressant att se hur man väljer att hantera detta inrikespolitiskt. Gissar att första alternativet är att det är fabricerat från väst och i nödfall erkänna, men att FSB-agenter agerat utan överordnades vetskap.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Han som glappade om mordförsök över mobiltelefon kan inte ha haft en rolig dag på jobbet efteråt, om det hade varit jag hade jag nog funderat på att sjukanmäla mig ett tag.
Det gäller att ha rätt orsak till sjukanmälan, bara, så att kollegorna inte menar att det kan botas med en kopp te...
 
  • Haha
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Rickard.
Ulltand Ulltand skrev:
Blir lite intressant att se hur man väljer att hantera detta inrikespolitiskt
Jag är inte särskilt insatt då jag bara skummade igenom men finns det överhuvudtaget bevis för att han är en agent?, och att just han skulle varit insatt i mordförsöket? och att det faktiskt var han som pratade?


Utan bevis behöver Putin knappast göra något mer än att fortsätta säga att det är hittepå från oppositionen.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Jag är inte särskilt insatt då jag bara skummade igenom men finns det överhuvudtaget bevis för att han är en agent?, och att just han skulle varit insatt i mordförsöket? och att det faktiskt var han som pratade?
Förmodligen finns inte ens den personen och har aldrig funnits om man kollar i offentliga register...
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Off topic=inget byggrelaterat.

Varför denna trista inställning?

also @Pin är du sur efter coronatråden eller har jag bara otur att du råkar ogilla det jag skriver i allmänhet?
Jag gillade det någon annan skrev. Det är din tolkning att jag ogillar något du skriver.

Vad är det du syftar på i Coronatråden? Jag släppte den ursprungliga för länge sedan när jag inte hade läst på en vecka och det var alldeles för mycket att komma ikapp. De nyare trådarna om Corona följer jag sporadiskt. Har skrivit något enstaka inlägg och gillat några enstaka inlägg, jag har för mig att ett var ditt.
 
A
Jag har en ny teori: Den här ryske oppositionsledaren som blev förgiftad med nervgift, det är inte så att det bara är ett prank som gått för långt och någon som tagit fel på nervgift och tigerbalsam?

Eller så var det bara klassisk eskalering, fört gladpack på toan, sen hämnd med båttuta under stol, sen kletade någon tandkräm på undersidan av alla handtag och till sist lägger någon nervgift i yfrontkalsongerna på den här killen...
 
  • Gilla
  • Haha
Staffans2000 och 3 till
  • Laddar…
Det är alltså säkrast att sluta använda kalsonger.
 
  • Gilla
Belhoo och 1 till
  • Laddar…
A
Den enda rimliga slutsatsen.
 
Kalsongmannen finns och har tom fastnat på bild :)

Konstantin Kudrjavtsev
Porträtt av en skallig man med skäggstubb, ser in i kameran, neutral bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rickard.
Och vad tyder på att det faktiskt var han i telefon? Kan ju kanske varit Navalnyjs kompis som pratade.

Ifrågasätter inte vad som hänt eller vem som är skyldig utan är lite nyfiken på vilket faktiskt bevisvärde det här har. Att svensk och säker annan utländsk media hoppar på det direkt som en sanning övertygar inte mig särskilt mycket.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Och vad tyder på att det faktiskt var han i telefon? Kan ju kanske varit Navalnyjs kompis som pratade.

Ifrågasätter inte vad som hänt eller vem som är skyldig utan är lite nyfiken på vilket faktiskt bevisvärde det här har. Att svensk och säker annan utländsk media hoppar på det direkt som en sanning övertygar inte mig särskilt mycket.

Jag tänker mig att det kommer att bli Rysslands svar. Hela intervjun är fejkad. Vet inte hur svårt eller lätt det är simulera någons röst på den nivån att anhöriga skulle gå på det? Väldigt knepigt skulle jag tro.

Av rent strategiska skäl är jag personligen övertygad om att samtalet är äkta. Konsekvensen om det vore en bluff som ju kan avslöjas blir för stor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.