Precis, och dom som säger att dom tjänat si eller så många kronor på att bygga själva, har dom räknat in sin egna förlorade arbetsinkomst under byggtiden eller hur har dom räknat? ???
 
Säkert inte, det är en omöjlig ekvation. Regeln tycks vara att det tar en amatör tre gånger av tiden jämfört med en yrkesman, men sedan finns det olika yrkesmän..

Jag har svårt att tänka mig at det skulle kunna löna sig att ta exvis tjänstledigt för att bygga om man inte är himla duktig, men att lägga fritid på bygget för att gra det man kan och tycker är roligt är en annan sak.
 
Givetvis lönar det sig att ta tjänstledigt !!
Om du har en "normallön" har du knappt en hundring ut i timmen efter skatt. En snickare tex kostar normalt väl minst 350:- vitt.
Resten är enkel matematik. OM man nu som lekman tar tre gånger så lång tid på sig så blir det ekonomi i det också, men jag har svårt att tro att det är sån skillnad. Och isåfall är man kanske inte ämnad som husägare heller, utan passar bättre i en lägenhet !! ;) ;)
 
Vad händer rent skattemässigt om man av någon orsak är tvungen att sälja ett hus som man till stor del byggt själv vid tjänstledighet från sitt jobb?

Eftersom man då, teoretiskt sett, inte har betalat så mycket i arbetskostnad om man gjort det mesta själv (man har ju inte haft någon inkomst, men inte heller utgifter för arbetskraft).

Då, om man förmodar att man får mer när man säljer än vad byggnationen kostat, så får man ju skatta för skillnaden mellan det man betalat och det man säljer för?

Vi tar ett litet exempel:

Huset kostar nyckelfärdigt 1.500.000:- från Brahus AB.

Jag köper byggsats och är tjänstledig 4-5 månader och bygger huset själv för 1.000.000:-

Efter två år måste jag sälja, och får då 2.000.000:- i bägge fallen.

I det första fallet gör jag en vinst på 500.000:- som jag måste skatta för (Förutsatt att jag inte köper annat boende för pengarna).

I det andra fallet gör jag en vinst på 1.000.000:- som jag måste skatta för, trots att jag egentligen skulle vilja dra bort förlorad lön för dom 4-5 månader som jag var tjänstledig för att bygga huset.

Då blir det ingen skillnad, eller minimal skillnad?

Eller hur blir det egentligen? ???

Hmmm......någon som vet....?
 
Du får ju skatta för de 500´ enl inkomst kapital, dvs 30% skatt. Men en inkomst på 500´på 4-5 månaders jobb innebär ju en månadslön på 100´, dessutom med låg skatt, det skulle ju inte jag tacka nej till !! Eller ska vi byta jobb kanske ? ;D
 
Jo, men i exemplet där du byggt själv får du skatta för 1.000.000:- alltså, 300.000:- i skatt.

I det första exemplet får du skatta på 500.000:- alltså 150.000:-.

Du får med andra ord skatta 150.000:- mer för att du arbetat själv, (+ dom 4-5 månaders jobb du lagt ner ~100.000:- )

Får man inte värdera in sin egna arbetskostnad på något vis i sådana här sammanhang, skattemässigt alltså?
 
Förstår nog inte hur du resonerar riktigt.... Visserligen får du ju skatta för de 500´extra du tjänat på att du byggt själv, och du får ju ett bortfall för din inkomst, men det blir ju ändå en rejäl vinst.
Nej du får inget avdrag för att du jobbat själv (inte vad jag vet), i Sverige är det ju så att arbete skall beskattas, antingen via direkt löneavdrag (inkomstskatt) eller som i det här fallet, egen arbetsinsats som ger högre reavinst (kapitalskatt).
Men som sagt, vinsten blir ju rejäl ändå, så varför deppa ?!?
 
Nja....jag deppar inte....jag funderar mest bara! ;D
 
försök komma undan moms så långt som möjligt ...ger mest utdelning.
 
  • Gilla
Sylvestris
  • Laddar…
Halloj,

Är inte själva virket ganska oväsentligt när man pratar lösvirkeshus? Jag menar man kan väl inte direkt tjäna flera hundratusen på att köpa virke i grannkommunen?

Däremot är väl priset för snickarna (ev el o vvs) som avgör hur billigt man kan komma undan.

Vi har kollat med 4-5 husleverantörer där älvsbyhus är den absolut billigaste (med sämst standard dock) Väntar på offert från fiskarheden vilken dag som helst.
De kommer att ge ett pris för ett nyckelfärdigt hus men försäljaren sa att man kan tjäna pengar om man hittar ngn alternativ snickare som är billigare. Vi har inte tänkt att göra mer än att måla/tapetsera inne och lägga golv, kanske ev. kakla/klinkra badet.

De vi pratat med menar iaf att ett lösvirkeshus borde bli billigare om man hittar en snickare som ligger hyfsat i pris... men vad vet jag.... ;D
 
Man kan faktiskt tjäna en del på virke med tanke på att snickeriformor oftast beställer för mkt av allting, och när man bygger själv så köper man oftast precis så mkt man behöver - och jagar priser på virke(och så får man inte kapa fel). I vårt fall har det lönat sig ordentligt att jaga lägsta pris på virke men så bor man ju på Västkusten med en del konkurrens emellan firmorna. Kanske ännu bättre pris på landsbygden?
 
Jag ritade själv, beställde väggdelar och takstolar från Timmele byggkonstruktioner.

Lejde kranbil för att resa.

Mycket svårt att konkurera med prismässigt skulle jag tro

Mer info via mail för den som önskar.

/Stefan
 
Tjena!
Vi ritade huset själva med inspiration av andra hus.
Det blev ett 1 & 3/4-plans hus med förhöjt väggliv. Inga takkupor, men med en valmad pannutbyggnad för pellets på ena gaveln. Huset går i gammal stil.
Hade lösviskessnickare och de fick bygga på vår egenhändigt tillverkade torpargrund. De stommade upp,och gjorde huset tätt. Panelen satte de också, samt isolerade alla ytterväggar och tak och bjälklag. Satte i fönster och plastade och spikade gles i golv och tak samt lade golvspån.
Nu ska vi göra resten. Det är innerväggar, och allt interiört. Även farstukvist och ett isolerat "vattenrum" för hydrofor och vattenfilter i grunden. Skorsten skall monteras. Vi fick tomten billigt och räknar med en totalkostnad på ca 1.350.000 riksdaler. Och då har vi ett riktigt rejält hus på 86 + 86 kvm och braskamin, pelletspanna, golvvärme, fina elitfönster "tradition" och 170 + 45 mm reglar i väggar = mycket isolering! Samt parkett och ett stort härligt kök osv.
Men då är det mycket gjort på egen hand.
Hmm....nån som känner igen sig? Eller kommit billigare undan?
 
Torparkungen skrev:
Tjena!
Vi ritade huset själva med inspiration av andra hus.
Det blev ett 1 & 3/4-plans hus med förhöjt väggliv. Inga takkupor, men med en valmad pannutbyggnad för pellets på ena gaveln. Huset går i gammal stil.
Hade lösviskessnickare och de fick bygga på vår egenhändigt tillverkade torpargrund. De stommade upp,och gjorde huset tätt. Panelen satte de också, samt isolerade alla ytterväggar och tak och bjälklag. Satte i fönster och plastade och spikade gles i golv och tak samt lade golvspån.
Nu ska vi göra resten. Det är innerväggar, och allt interiört. Även farstukvist och ett isolerat "vattenrum" för hydrofor och vattenfilter i grunden. Skorsten skall monteras. Vi fick tomten billigt och räknar med en totalkostnad på ca 1.350.000 riksdaler. Och då har vi ett riktigt rejält hus på 86 + 86 kvm och braskamin, pelletspanna, golvvärme, fina elitfönster "tradition" och 170 + 45 mm reglar i väggar = mycket isolering! Samt parkett och ett stort härligt kök osv.
Men då är det mycket gjort på egen hand.
Hmm....nån som känner igen sig? Eller kommit billigare undan?
Är det elitfönsters superenergi ni har ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.