Hejsan,

Har funderingar på hur elen är dragen i min blivande bastu. Ledningar till ytterbelysningen ligger högt, nära taket, och mot bastuns varma sida. Ledningarna kommer inte att täckas av isolering.
Vad jag kan googla mig till så ligger de i område 1 och område 3 enligt någon standard (svensk standard?) som säger att kabelisoleringen ska tåla 170 grader om man gör så. Nu ligger det kabel som är klassat för för 75 grader i flexslangen.

Vet ni om svensk standard (?) som jag hittat är giltig och något man bör följa eller måste man följa den? Eller finns det andra regler. Behöver kabeldragningen göras om?

Tacksam om någon som vet kan svara.
Bifogar bild på kabeldragningen i min bastu samt 2 bilder från standarden jag hittat.
Elektriska kablar i flexslang längs taket i en bastu, oskyddade nära värmekällan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skiss av bastu med zoner för elinstallation, områden för kabeldragning markerade och anslutningsdosan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmbild av standardtext om kabeldragning i bastu med markerade delar om temperaturkrav och installationsområden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Flytta ut slangen till yttersidan av väggen, eller om du ska ha en luftspalt mellan isoleringen och panel då kan du med fördel ha slangen där
 
Försökt mig på en bild så att jag inte missförstår. Ditt förlag är att flexslangen ska ligga som i det högra alternativet i min bild om jag ska ha luftspalt till bastupanelen? Blir inte slangen än mer utsatt för värme om den ligger där?

Två schematiska bilder som visar två olika placeringar av flexslang bakom bastupanel; till vänster framför isoleringen, till höger bakom.
 
Nej, som på vänster sida fast utanför isoleringen i luftspalten under ytterpanelen eller mot yttersidan i i utrymmet utanför eller i isoleringen mot vindduken.
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
Ok, tack då är jag med. Behöver flexslangen flyttas eller måste den flyttas. Vet du om det som står i svensk standard är ett krav eller kan man göra lite som man vill?
(och tack för att du tagit dig tid att svara tidigare)
 
Eftersom det går fortare att flytta slangen än att gräva i någon standard så flytta bara slangen oavsett vad som ev står i standarden..
 
  • Gilla
  • Haha
BengtH och 3 till
  • Laddar…
Det är elektrikern som dragit slangen och elkabeln. Han tycker att den ligger fint där den ligger. Jag var mer skeptisk till placeringen eftersom det kommer bli riktigt varmt där den ligger. Jag får försöka mig på att flytta den själv.
 
E elmont skrev:
Eftersom det går fortare att flytta slangen än att gräva i någon standard så flytta bara slangen oavsett vad som ev står i standarden..
Känns lite surt att ha betalat 600 kr/tim för elinstallation för att sedan göra om det själv. Tanken att anlita en elektriker var att få det rätt från början.
Kan det vara idé att även byta apparatdosa? Det saknas en bit på baksidan så isoleringen kommer att komma in i dosan.


Elinstallation med skadad apparatdosa där en bit saknas på baksidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E
Det ska ju sitta ett skarvstycke mellan dosorna som täcker igen den där öppningen

1.1426167p.jpg
Kostar 1:60 men måste beställas separat
 
Redigerat:
  • Gilla
M.Fried och 2 till
  • Laddar…
Tack. Då ska jag se till att hitta ett sådant.
 
E
Tycker mig se en etman-logga bakpå dosan, så det är ett sånt skarvstycke jag bifogat bild på. Tyvärr säljer de bara till elfirmor, och med fraktkostnad om ordervärdet inte är tillräckligt högt. Men din elektriker borde ha såna skarvstycken, om inte i bilen så åtminstone på lagret.

Det är ju dock inte omöjligt att det passar med t.ex schneider/elko också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.