Ja huset har 60cm språng nu men på uterummet räcker det om jag kör runt 50cm. Tror du jag kommer undan då? Det hade ju varit bäst att slippa bygglov eftersom huset är väldigt stort redan nu och jag vet inte vad de säger om 17m2 till.
 
Jag har inte fått godkänt ännu, men vad jag förstått av handläggaren så får jag ha 50cm överhäng som inte räknas in.
 
Ramnemark skrev:
Ja huset har 60cm språng nu men på uterummet räcker det om jag kör runt 50cm. Tror du jag kommer undan då? Det hade ju varit bäst att slippa bygglov eftersom huset är väldigt stort redan nu och jag vet inte vad de säger om 17m2 till.
Har funderat lite mer och är absolut ingen expert på området med jag tolkar det så här.

Eftersom din befintliga balkong förmodligen redan är medräknad i byggnadsarean (BYA) så ökar inte den med bygget av uterummet då det byggs på balkongen.
Det som ökar är husets biyta med 13,6 kvm som ingår i husets boarea (BOA).
Och ev. taksprång ska bara medräknas i BYA på den del som sticker ut över balkongen som redan är inräknad.

Och i Attefallsreglerna så är det tillåten att bygga ut "15 kvm Bruttoarea" BYA nämns inte, så då ska det inte vara några problem.

Tänk bara på att om du har fler planer på utbyggnader så kanske det är bättre att söka vanligt bygglov och spara Attefallaren till senare. :)

Det var mina funderingar, men inget expertutlåtande.
Och det finns lika många tolkningar som tjänstemän på byggnadskontoret. :D

//Kepsen
 
Nej det blir inga mer utbyggnader i framtiden. Tomten är för liten. Det kan bli en friggebod men det alternativet finns ju kvar ändå. Jag får se vad de säger på byggnadskontoret. Jag tycker ju att taket borde vara medräknat i gamla BYA och bygger jag uterummet så blir det 1,5mx5m utbyggt.
 
Ramnemark skrev:
Nej det blir inga mer utbyggnader i framtiden. Tomten är för liten. Det kan bli en friggebod men det alternativet finns ju kvar ändå. Jag får se vad de säger på byggnadskontoret. Jag tycker ju att taket borde vara medräknat i gamla BYA och bygger jag uterummet så blir det 1,5mx5m utbyggt.
Jag har inte heller några planer på att bygga mer trots att jag har massor med byggrätt kvar (40m2 garage bland annat), men då mitt hus inte följer detaljplanen så kan jag inte utnyttja dessa om jag inte först river balkongen. Ja kan i så fall ansöka om bygglov för attefallsutbyggnaden och därmed få tillbaka attefallsrätten om jag vill ha den tillbaka.

I mitt fall så ingår dock balkongen och altanen i den befintliga byggarean vilket gör att det är lättare för mig. Hoppas jag, jag har ju beställt uthuset då handläggaren sagt att det inte skall vara några problem att få attefallsrätt så som jag beskrev det för henne...

Och skulle jag vilja bygga mer på tomten så kan jag ju bygga 25m2 attefallshus också.

Jag har dock en jättestor tomt...
 
Hittade ett hus som har ganska liknande uterum som jag vill ha.
Jag kommer dock bara ha fönster framåt och inte skjutdörrar men annars är det likt :)

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Idag var jag på öppet hus hos byggnadskontoret. Om jag bygger större än 15kvm bruttoarea (det som omsluts av väggarna) så behöver jag bygglov + nybyggnadskarta och kontrollansvarig och lite annat skit. Så just nu blir det nog exakt 15m2 bruttoarea så jag kommer undan med en attefallare. Det känns helt sinnessjukt att ha en kontrollansvarig för 10k+ för att se till att man följer konstruktionsritningen.
 
L
Ramnemark skrev:
Idag var jag på öppet hus hos byggnadskontoret. Om jag bygger större än 15kvm bruttoarea (det som omsluts av väggarna) så behöver jag bygglov + nybyggnadskarta och kontrollansvarig och lite annat skit. Så just nu blir det nog exakt 15m2 bruttoarea så jag kommer undan med en attefallare. Det känns helt sinnessjukt att ha en kontrollansvarig för 10k+ för att se till att man följer konstruktionsritningen.
Vi byggde uterum för två år sedan och valde 24 kvm. Vi fick skicka in ritningar och rita ut bygget på en situationsplan. Allt kostade 5000kr vill jag minnas.
Tror ni kommer ångra er om vi bygger för litet då det är små pengar i totalen.
 
Jag har nu snart byggt klart mitt rum på 15m2. I praktiken är det dock närmare 16m2 då jag kunde utnyttja att ytterväggen på huset gick om lott (vindsväggen stack ut fem cm) samt att jag genom att riva panelen tjänade in ytterligare fem centimeter. Dessutom kunde jag tjäna in ytterligare lite yta genom att man kunde räkna bort lite yta vid vikväggar och dörrar också.

Det blev dock dyrt. Det visade sig att den befintliga altanen och takkonstruktionen ovanpå garaget inte var tillräckligt kraftig, vilket innebar ett helt nytt garagetak till en merkostnad på ca hundra tusen...
 
Lewdis skrev:
Vi byggde uterum för två år sedan och valde 24 kvm. Vi fick skicka in ritningar och rita ut bygget på en situationsplan. Allt kostade 5000kr vill jag minnas.
Tror ni kommer ångra er om vi bygger för litet då det är små pengar i totalen.
Nja, det är lite mer som tillkommer än det ifall jag ska söka bygglov. Jag behöver tex en KA som kostar runt 10k. Jag kan ha otur att det strider mot detaljplanen (som infördes efter alla hus var byggda) då huset står närmare tomtgräns än 4,5m. Sen behövde jag nybyggnadskarta och lite annat. Det hamnar på 25-30% av byggets budget. En attefallsansökan hamnar på runt 7% av budgeten. Jag kan dessutom inte bygga mer än 16-17m2 så det blir extremt dyra kvadrat för det extra :)
 
pacman42 skrev:
Jag har nu snart byggt klart mitt rum på 15m2. I praktiken är det dock närmare 16m2 då jag kunde utnyttja att ytterväggen på huset gick om lott (vindsväggen stack ut fem cm) samt att jag genom att riva panelen tjänade in ytterligare fem centimeter. Dessutom kunde jag tjäna in ytterligare lite yta genom att man kunde räkna bort lite yta vid vikväggar och dörrar också.

Det blev dock dyrt. Det visade sig att den befintliga altanen och takkonstruktionen ovanpå garaget inte var tillräckligt kraftig, vilket innebar ett helt nytt garagetak till en merkostnad på ca hundra tusen...
Har du någon bild på hur det blev? :)
 
L lindqvistjessica skrev:
Jag är supernyfiken på hur detta uterum blev, då vi har liknande planer. När man klickar på länken kommer man till ett av dina andra projekt :)
Om du tittar i den tråden och letar upp inlägg #2469 så kommer det bilder på när det blir färdigt där. Har inte kvar allt på nya telefonen :)
 
  • Gilla
lindqvistjessica
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Om du tittar i den tråden och letar upp inlägg #2469 så kommer det bilder på när det blir färdigt där. Har inte kvar allt på nya telefonen :)
L lindqvistjessica skrev:
QUOTE="Ramnemark, post: 3997401, member: 138136"]Se länk för resultat. Färdigt resultat runt Maj 2019:
[länk]
Jag är supernyfiken på hur detta uterum blev, då vi har liknande planer. När man klickar på länken kommer man till ett av dina andra projekt :)[/QUOTE]

Även inlägg #2803 innehåller en bild från avstånd :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.