Måste ställa denna fråga igen....
Jag har två alternativ..

1.Lösvirkes(köper virket) hus ca 190kvm sluttningshus. Skissat själv men arkitekten får renrita. Lokal byggfirma gör grunden och snickeriet + vi hjälper till (har en snickare i familjen).Elen gör jag själv.

2.Byggsats från hustillverkare eller byggstas+stomrest (stomrest kostar ca 78000kr) ungefär samma planlösning hus ca 190kvm sluttningshus. Lokal byggfirma gör grunden och snickeriet + vi hjälper till (har en snickare i familjen).Elen gör jag själv.

Nu menar dom flesta att man sparar flera hundra tusen på att gå på lösvirkes bygget ??
Gör man verkligen det .
Ni som har varit inför detta svåra beslut ..dela med er av erfarenheterna :)
 
"Nu menar dom flesta att man sparar flera hundra tusen på att gå på lösvirkes bygget ??
Gör man verkligen det ."

Ja, och hur det de det? Har de byggt två identiska hus? I lösvirkesfallet skall du ta med ritningar, hållfasthetsberäkningar etc och alla kostnade som finn sinbakade i ett huspaket.
 
Problemet är delvis att folk inte jämför rätt saker.
Lösvirke är nog oftast välbyggda hus med hög kvallitet och skall därför jämföras med sådana hustillverkares priser. Sedan finns det ju undantag som bekr.....

Sedan menar nog folk olika med just innebörden i lösvirke. Lösvirke för mig innebär att man gör mycket/allt själv.

/Thrax
 
Ok ..jag vet inte om jag blev så mycket klokare men tack i alla fall. :) Men thrax ,du har nog rätt i att många menar att lösvirke blir billigare när dom gör allt snickeri själva.. och det är ju inte så konstigt.
 
På samma sätt kan du göra väldigt mycket själv på ett elementhus...
 
Ja det tror jag också , och då har jag svårt att se att det skulle bli en så stor prisskillnad. Om man nu bygger ett från en hustillverkare (elementhus) eller lösvirke. Det hade ju varit intressant att höra vad folk sparat mest pengar på.. Dom som byggt lösvirke med lokal byggfirma menar jag. (bygger dom själva tjänar dom nog in mest på det..)
 
Jag skall försöka föklara varför ekonomiskt sätt kan det vara billigare att köpa lösvirkeshus.

Köper man prefabricerade moduler måste man betala för alla indirekta kostnader som "stödjer" leverantörerns fabrik (s.k. "manufacturing overhead") såsom löner för personalen och för ledningen, själva fabriksbyggnadens kostnad (avskrivning eller hyra), marknadsföringskostnader o.s.v. Det man sparar på byggnationstiden (i och med att byggtiden blir kortare än med lösvirkeshus) brukar inte räka för att kompensera fabrik- "overheaden".

Vi har undersökt olika nybbyggesalternativ för nästan 3 år nu och konstaterat att lösvirkeshus (totalt pris inkl. snickerier o.sv. ) hamnade mellan 200-300 000 kr billigare än byggsatshus. Desutom finns lösvirkesföretag som har mycket bra lokala kontakter vad gäller snickare o.s.v. I vårt fall var dessa kontakter billigare än alla andra firmor vi sökte inom staden (trots reseersättningar).

Lycka till med byggprojektet!
 
En annan aspekt som jag fått berättad av en vän i branchen: Ofta när man köper byggsatser ingår en viss basutrustning som kök, vitvaror, kakel osv. Att byta ut denna brukar kosta $$$.
I grundpaketet har man tagit inköpspriset på produkterna och lagt på en viss marginal, ex.vis 30-50%. När kunden vill göra ett "byte" drar man bort inköpspriset, lägger på det nya inköpspriset och marginal på detta. Kruxet är bara att man inte drar ifrån marginalen på den första varan! Du betalar alltså företagets vinst 2 ggr! Det här är "standardförfarande" för alla typhusfabrikanter och fabrikanter av byggelement...
 
konsument skrev:
Vi har undersökt olika nybbyggesalternativ för nästan 3 år nu och konstaterat att lösvirkeshus (totalt pris inkl. snickerier o.sv. ) hamnade mellan 200-300 000 kr billigare än byggsatshus. Desutom finns lösvirkesföretag som har mycket bra lokala kontakter vad gäller snickare o.s.v. I vårt fall  var dessa kontakter billigare än alla andra firmor vi sökte inom staden (trots reseersättningar).

Lycka till med byggprojektet!
Tackar! och tack för ett bra svar. :)
 
konsument skrev:
Vi har undersökt olika nybbyggesalternativ för nästan 3 år nu och konstaterat att lösvirkeshus (totalt pris inkl. snickerier o.sv. ) hamnade mellan 200-300 000 kr billigare än byggsatshus.
Hej

Jag skulle vilja sticka ut hakan och påstå att det skulle kunna bli betydligt billigare.
Men det förutsätter följande:

# Att man inte jämför lösvirkesbygge med modulhus/kataloghus. Det är som att jämföra äpplen och päron som det brukar heta.
# Att man utför en hel del arbete själv och det inkluderar även sökandet av kunskap man inte har. Bara det kan ta sin tid. Fråga, läsa, titta, fråga igen, osv. Man behöver inte vara hantverkare eller byggare för att bygga hus.
# Att man inte är främmande över att handla material av våra nya EU länder

Jag startar mitt byggandet enligt ovanstående förutsättningar inom två veckor så något facit har jag inte.
Men däremot har jag förberett mig under en längre tid genom att söka information.

Said
(med stål eller glashakan. det återstår att se)
 
Men då blir det inte billigare pga att det är ett lösvirkeshus, utan pga andra faktorer....

Som tidigare påpekats så kanske det finns ett visst overhead hos en hustillverkare pga investeringar i hallar etc. Å andra sidan får man en viss vinst genom en rationellare tillverkning.

Tills någon verkligen bygger två identiska hus fast på de olika sätten så tror jag inte man kan säga varken bu eller bä..
 
Said skrev:
Hej

Jag skulle vilja sticka ut hakan och påstå att det skulle kunna bli betydligt billigare.
Men det förutsätter följande:

# Att man inte jämför lösvirkesbygge med modulhus/kataloghus. Det är som att jämföra äpplen och päron som det brukar heta.
# Att man utför en hel del arbete själv och det inkluderar även sökandet av kunskap man inte har. Bara det kan ta sin tid. Fråga, läsa, titta, fråga igen, osv. Man behöver inte vara hantverkare eller byggare för att bygga hus.
# Att man inte är främmande över att handla material av våra nya EU länder
Ok tackar.. Men det skulle vara intressant att höra hur dom som valt kataloghus resonerade innan också.
( förutom dom som inte har tid och beställer ett nyckelfärdigt ..).
 
Lite mer spekulationer...
Vi har inte heller byggt samma hus på två olika sätt men kommer förmodligen (om vi får positivt förhandsbesked) bygga en lösvirkesbyggsats (Fiskarheden). Vi var helt inne på lösvirke från början och har gjort en hel del jämförelser.
Att själva stå för konstruktionsritningar (dvs betala en arkitekt som gör det) och köpa virke, isolering osv på byggmarknader skulle kunna spara oss ca 75000 (huset är 205m2) mot byggsatsen från Fiskarheden. Detta bygger på att vi inte räknar in någon kostnad på vår egen tid. Om vi sedan tar hänsyn till den förlängda byggtiden (mer jobb med att leta rätt priser och mycket är förberett i byggsatsen) så minskar vinsten till runt 50000. Vi tycker att det är för liten marginal för att ta den ökade risken som det innebär att göra allt själv mot att köpa en "lösvirkesbyggsats". Det är ändå så att många av de dyrare delarna i huset inte ingår i själva byggsatsen utan vi kommer köpa de själva.

Totalt sett beräknar vi komma undan med ca 1,7 för allt (inkl garage på 80m2). Våra kompisar som bygger ett liknande hus (195m2) med ungefär samma standard beräknar 2,3 men då gör de i princip inget själva utan anlitar hantverkare till allt. Offerter från hustillverkare med storblock på liknande hus (Vittjärvshus, LB-Hus, Faluhus, Trivselhus mfl) ligger runt 2,3 - 2,5.
Med andra ord får vi alltså högre standard och precis vad vi vill ha för ca 600' mindre än vad prefab hus ger mot att vi gör det mesta jobbet själva. Om vi räknar in bortfall i inkomst under arbetstiden (ca 4-5 mån) blir besparingen ca 500'.
Vår slutsats är att den stora besparingen i lösvirke ligger i arbetskostander, inte i material (om man nu inte bor väldigt nära låg-pris-europa och kan importera för ringa kostnad eller har egen skog och sågverk).
 
Håller själv på med jämförelse och framtagande av anbud just nu.
Förutsättningar; Ritat egna ritningar, specat material m.m. Har sedan skickat detta till husleverantörer och lokala snickare. Har fått svar från 4 husleverantörer och 1 snickare.
Just nu pekar det mot att anlita en lokal snickare som ordnar grund, golvvärme och resning av hus inkl. innerväggar och el + VVS. Övrigt lejjer vi ut till lokala firmor. Det enda vi gör själva är att måla huset utvändigt.
Just nu skiljer det mellan den billigaste husleverantören och snickaren på drygt 300 000 kr, till snickarens fördel.
Och den absolut största fördelen (som vi ser det) är att man kan ändra sig under tiden, vad gäller el, innerväggar, fönster, badrumsinredning m.m.
Visst tar det längre tid att bygga, men tiden på fabrik måste ju också räknas in, och visst är det mer jobb för en själv med ritningar, offerter, m.m., men det är bara lärorikt och roligt.
Vi får se om jag är lika positiv när vi drar igång ......
 
Vi byggde som sagt var med element och visst katten kunde vi ändra oss under tiden. Vi flyttade dörrar och justerade mellanväggar. Ändrade layouten på badrummet etc..

Det finns en enorm spännvidd på element/byggsatshus. Från den ena extremen, dvs helt nyckelfärdigt som sätts på plats och äör inflyttningsklar på en vecka till "plockepinnvarianten"

Det är även helt riktigt att den stora posten är arbetskostnader, ej material.

Det verkar som konsensus verkar vara att ett lösvirkeshus kan bli billigare om man gör arbetet själv ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.