Hej,

Jag har läst många trådar om liknande ämne men tycker ändå inte att någon stämmer väl in på mitt scenario, därav skapas en ny tråd.

Jag bygger ett kopplat/vidbyggt garage till vårt nya hus i Stockholmsregionen. Plattorna sitter ihop och göts samtidigt.
Se planskiss samt fasadritning:

Planskiss över en bostad och ett vidbyggt garage med detaljerade måttangivelser och inredningslayout.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fasadritning av ett hus med ett intilliggande garage och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har plockat av fasaden där garaget möter huskroppen och har ett uppvik av takpapp längs vindpappen på huset. På det uppviket sitter det ståndplåtar som får vattnet att rinna ut på garagetakets takpannor. Både papp och ståndplåtar har tejpats. Över ståndplåtarna har jag lagt ny fasad, har ca 10cm mellan nedre kant panel och ståndsplåts "utskjut". Se bilder:
Takdetaljer med uppvikt takpapp och ståndplåt vid anslutningen mellan garage och hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggarbetsplats där ståndplåt tejpats mot vindpapp och skruvats fast i husregel med täta skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Saknar bild från när panelen är tillbaka, men ni förstår underjobbet.

Huset har 220mm isolering i väggarna och har självklart åldersbeständig plast in mot huset, sk. ångspärr.

Garageplattan har slingor som är kopplade till husets frånluftsvärmepump, så min önskan är att ha ca 15-20 grader vintertid så att man kan ha bilar eller innebandymål där. Om detta visar sig vara för tungt för vår Nibe F730 så räcker det med att slippa minusgrader på vintern.
Båda plan på huset har golvvärme (2 x 90kvm) och det sitter en separat fördelare i garaget:
Planskiss över golvvärmeslingor i ett garage kopplat till ett hus, med detaljerade markeringar för installationen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Garagets väggar har 145+45mm isolering (installationsskikt) och i taket kommer 400mm lösull.
Jag har satt åldersbeständig plast i tak samt alla väggar förutom den vägg som är ”husets yttervägg”.
Samtliga väggar får plywood+gips beklädnad. Tak får gipsbeklädnad

Ventilation;

De två fönstren i bakkant av garaget har frisluftsspalt.
I övrigt har jag tre huvudspår;

1) Anta att garageportarna (Isomatic från Hornbach (tror det är en billigare Hörmann variant)) läcker något och därav anse att ”tillluften” är löst iom detta läckage samt fönstren i bakkant.
Montera en frånluftsventil i garageväggen och genom självdrag (konvektion) få lite snurr på luften.

2) Samma tänk med tilluften som alternativ 1 men även montera en badrumsfläkt i garaget med fuktsensor- styrning för att få extra skjuts i frånluften och speciellt när det kommer en kall blöt bil.

3) Badrumsfläkt med fuktsensor för aktiv frånluft enligt alternativ 2 samt montera en öppen ventil lågt i framkant av garage för extra tilluft.


Nu till mina frågor;

Fråga 1: Ska jag sätta plast även mot husväggen? Eller introducerar man risker när man plastat den väggen från två håll? (insida från husfabrik, samt utsida = i garaget). Jag skulle skapa två celler.. huset = en cell som är inplastad. Garaget som en annan inplastad cell, och husväggens isolering mittemellan.

Mina egna tankar;

För:
  • Det blir mindre risk att fukt i garaget vandrar in i husväggen. Att förhindra varm fuktig luft att kondensera i isoleringen har jag förstått är den primära funktionen av denna plast.

    Då kan man ju fråga sig om denna plast fyller någon funktion då luften på ”andra sidan” är inomhusluften och är varm? Är risken för kondensering i just denna vägg kanske obefintlig?

    Eller finns risk att det läcker in luft utifrån genom husets isolering och in i garaget? Se två bilder:
    Planskiss över garage med notering om potentiellt läckage och isoleringsdetaljer. Inredning av ett garage med öppet tak och isolering, fönster och ventilationsrör synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Emot:

  • Om jag plastar väggen mot huset så blir den väggens isolering plastad från två håll. Får jag en läcka i takskarven mellan hus och garage riskerar den att bli oupptäckt längre än om det inte finns någon plast i garaget.

    Att försöka göra hus + garage till en cell genom att ta bort isoleringen i husväggen och försöka få garagets plast att tejpas samman med husets plast känns orimligt krångligt.. varje väggregel i husets vägg skulle bli ett problem att ta sig runt för att ta sig fram mot husets plast.


Fråga 2:

Vad tror ni om ventilationen?

Ett alternativ är ju att köra alternativ 1 ovan och förbereda med ström för att senare ev koppla på badrumsfläkt och ev tilluft.

Jag kan även tänka mig ett don och frånluft i taket via en kanalfläkt. Plats finns i mängder på vinden och jag har inte lagt dit lösullen ännu. Utblåset skulle jag i så fall montera på husgaveln i vindsdelen

Tack på förhand
 
Man ska aldrig ha två lager plast.
 
H huggan skrev:
Man ska aldrig ha två lager plast.
Tack för din feedback.
Vad anser du om risken att luft/fukt kan röra sig mellan garage och utemiljö genom husets isolering? Och därigenom bli kvar i isoleringen?
Eller är denna risk försumbar i sammanhanget? Vädras ev liten fukt som fastnar ur eftersom det är öppet?
Jag har ingen erfarenhet av luft/fuktighets möjlighet att röra sig genom vindpapp/isolering.

TACK
 
Du skriver att du ska ha 15-20 grader i garaget, det måste vara större skillnader för att du ska få problem.
 
H huggan skrev:
Du skriver att du ska ha 15-20 grader i garaget, det måste vara större skillnader för att du ska få problem.
Hur menar du att "skillnaden ska vara större"?
Du menar att jag skulle kunna få problem om jag har +23 i garaget när det är -10 ute?
Eller vilken skillnad är det vi pratar om här?
Jag har ju gärna 23 grader om vår F730 orkar det.
 
M mr/mrs smith skrev:
Hur menar du att "skillnaden ska vara större"?
Du menar att jag skulle kunna få problem om jag har +23 i garaget när det är -10 ute?
Eller vilken skillnad är det vi pratar om här?
Jag har ju gärna 23 grader om vår F730 orkar det.
Hur blev din lösning sen och har allt funkat bra?

Jag står inför ett snarlikt problem nämligen 🙂
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.