Hej! Den här frågan har kanske kommit upp tidigare men mitt fall är lite unikt.

Jag köpte en lägenhet i September och strax därefter påpekade jag en möjlig fuktskada i badrummet som satt bakom den fasta inredningen. Föreningen har stått för utrivning, undersökning, torkning och uppbyggnad fram till tätskiktet enligt stadgar. Resten ska jag återställa enligt stadgar.

Nu kommer de med ny information om att de ska passa på att byta avloppsrör samtidigt men fortfarande bara återställa fram till tätskikt. När de 2023 ska byta avloppsrör i alla andra lägenheter kan de väl inte kräva att alla medlemmar står för sina egna badrumsrenoveringar?

Jag menar att föreningen borde stå för total återställning om de ska byta avloppsrör nu. Finns det några juridiska fall man kan hänvisa till? Behöver verkligen hjälp med det här då jag varit utan badrum sen i oktober... Hur ska jag ta mig an föreningen och underhållsansvarig?

Tack på förhand!
 
E
C Christollas skrev:
Hej! Den här frågan har kanske kommit upp tidigare men mitt fall är lite unikt.

Jag köpte en lägenhet i September och strax därefter påpekade jag en möjlig fuktskada i badrummet som satt bakom den fasta inredningen. Föreningen har stått för utrivning, undersökning, torkning och uppbyggnad fram till tätskiktet enligt stadgar. Resten ska jag återställa enligt stadgar.

Nu kommer de med ny information om att de ska passa på att byta avloppsrör samtidigt men fortfarande bara återställa fram till tätskikt. När de 2023 ska byta avloppsrör i alla andra lägenheter kan de väl inte kräva att alla medlemmar står för sina egna badrumsrenoveringar?

Jag menar att föreningen borde stå för total återställning om de ska byta avloppsrör nu. Finns det några juridiska fall man kan hänvisa till? Behöver verkligen hjälp med det här då jag varit utan badrum sen i oktober... Hur ska jag ta mig an föreningen och underhållsansvarig?

Tack på förhand!
Hej.
Vad ska göras 2023? Byte eller relining, är detta upphandlat?

Det blir så klart en helt annan kostnad att ta ett enstaka badrum nu än i en större entreprenad 2023.

Men fanns det ingen försäkring!
 
T
Jag har varit med om föreningen ger ett bidrag då man byter grodan eller vad det nu heter i samband med renovering av badrum, just då det ger synergieffekter.
 
E El-Löken66 skrev:
Hej.
Vad ska göras 2023? Byte eller relining, är detta upphandlat?

Det blir så klart en helt annan kostnad att ta ett enstaka badrum nu än i en större entreprenad 2023.

Men fanns det ingen försäkring!
E El-Löken66 skrev:
Hej.
Vad ska göras 2023? Byte eller relining, är detta upphandlat?

Det blir så klart en helt annan kostnad att ta ett enstaka badrum nu än i en större entreprenad 2023.

Men fanns det ingen försäkring!
Byte 2023. Har endast det muntligt men det är byggt 1983 så verkligen dags. 4st badrum har redan gjorts vid på kort tid av olika anledningar bl.a. sprickor i rören.
 
T TreeView skrev:
Jag har varit med om föreningen ger ett bidrag då man byter grodan eller vad det nu heter i samband med renovering av badrum, just då det ger synergieffekter.
Grodan? Nu hänger jag inte med.
 
Juridiskt har du ingen möjlighet att ställa sådana krav. Om föreningens arbete skulle innebära några merkostnader för det som ligger inom ditt ansvarsområde skulle du eventuellt kunna begära ersättning för dessa, men kan inte spontant komma på vad det skulle vara.

Det är två separata åtgärder. Din fuktskada är ett försäkringsärende och det finns inget som hindrar föreningen att passa på att göra andra åtgärder samtidigt. Det finns inget du kan göra för att stoppa föreningen från det och med tanke på torktider och dylikt så är det inte heller något som på ett nämnvärt sätt kommer att försena din återställning.

Föreningen kommer dessutom ha kostnader för fuktskadan i din lägenhet, både direkta kostnader så som självrisk men även riskera indirekta kostnader som en eventuellt höjd försäkringspremie. Har du räknat bort dessa kostnader när du funderar på vad föreningen borde ersätta dig?

När det gäller ett eventuellt stambyte så kommer föreningen få stå för att återställa badrummet. Normalt återställer föreningen till en "standardnivå" som är samma för samtliga boende och de som vill ha annan nivå, exempelvis annat kakel, får stå för merkostnaden själv.

Troligen inte det svar du hoppats på, men det är utgångsläget för dig. Men det är inget som hindrar dig till att försöka förhandla dig till lite mer ersättning från föreningen.
 
  • Gilla
eb86
  • Laddar…
C Christollas skrev:
Grodan? Nu hänger jag inte med.
"Groda" är vedertagen bygg-industri-hantverkarslang för något hopkoppel, ställage, uppriggat eller färdigkopplat jox eller halvfabrikat av något slag.
Avloppsgroda är således avloppsinstallationen med anslutningar för toastol, handfat, golvbrunn och upp- och nedstick.
 
Har du inte en egen försäkring med bostadsrättstillägg? Det är den som ska kliva in och återställa de ytskikt du har ansvar för.
Att föreningen förvaltar din andel i föreningen på ett smart sätt och passar på att åtgärda avloppet tjänar du på.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Det kan vara enormt stor skillnad på kostnad när man gör ett enstaka badrum vs att göra de flesta på en gång vid stammbyte.

När vi stammbytte i föreningen där jag var ordf. (visserligen 30 år sedan men...) så kostade ex. kakling av 800 badrum 1,6 milj. Det gällde bara tätskikt och kakel på väggarna, vi valde mellan att kakla eller sätta plastmatta. När vi fick se det löjligt låga priset för kakling var det inte så mycket att fundera över. Skulle man då kakla ett enstaka badrum, så hade kostnaden blivit 10 - 20 ggr högre. Kostnaden gällde visserligen skillnad mellan plastmatta eller kakel.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
C cotillion skrev:
Har du inte en egen försäkring med bostadsrättstillägg? Det är den som ska kliva in och återställa de ytskikt du har ansvar för.
Att föreningen förvaltar din andel i föreningen på ett smart sätt och passar på att åtgärda avloppet tjänar du på.
Visst har jag det men det täcker den byggnadsdelar där skadan uppkommit.
 
C Christollas skrev:
Visst har jag det men det täcker den byggnadsdelar där skadan uppkommit.
Vart menar dom att skadan har uppkommit om inte i badrummet?
Det måste vara något jag inte förstår.
 
C cotillion skrev:
Vart menar dom att skadan har uppkommit om inte i badrummet?
Det måste vara något jag inte förstår.
Alltså jag får ingen ersättningen för att återställa tätskiktet efter som det var tätskiktet som hade brister och orsakade skadan
 
C Christollas skrev:
Alltså jag får ingen ersättningen för att återställa tätskiktet efter som det var tätskiktet som hade brister och orsakade skadan
Tätskikt är väl bostadsrättsinnehavarens ansvar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.