River mitt kök och hittar detta. Finns eventuellt under flera skåp. Betongplatta på mark. Vattenburen golvvärme. Reglar. Undergolv. Plastmatta 2 mm. Nytt golv precis lagt i hela huset och samma ska vara i köket. Vill inte höja hela golvet pga det redan lagda golvet. Golvvärmen används endast vid extrema köldknäppar, har luftvärmepump numer. Hur bör jag enklast laga detta? Eller låta det vara och lägga foam direkt på, storlek 10x20 cm. Eller en plåtskiva? Tänker att den är tunn. Och ingen ska gå på golvet där, kommer vara köksskåp.

Så tacksam för svar!
 
  • Upprivet golv i kök visar en hålighet med synliga rör och reglar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan du inte bara ha kvar det som det är?
 
D Derbyboy skrev:
Kan du inte bara ha kvar det som det är?
Jo, det är ett alternativ, att lägga nya golvet direkt på. Jag blir frågande varför de gjort så från början?
 
Kan väl ha något att göra med ledningen/röret som syns på bilden. Röret viker ju av 90 grader precis där.
 
D Derbyboy skrev:
Kan väl ha något att göra med ledningen/röret som syns på bilden. Röret viker ju av 90 grader precis där.
Det är golvvärme som är i hela huset.
 
fräs ned ned en bit med en överhandsfräs och fäll in lämplig plåt/skiva.

/ATW
 
ATW:s förslag blir ju naturligtvis mer snyggt men jag förstår inte poängen när det är 10x20 under ett köksskåp. Lägg arbetstiden på något annat är mitt förslag.
 
Det är väl onekligen väldigt enkelt.
Två brädbitar lite längre än hålet.
Skruva fast en på var långsida, uppifrån genom spånskivan, självklart med skruv som inte är gängad hela vägen.
Såga till en bit golvspånskiva och lägg ner i hålet och skruva fast i brädbitarna.
Färdig.
 
  • Gilla
Hallsta2020
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Det är väl onekligen väldigt enkelt.
Två brädbitar lite längre än hålet.
Skruva fast en på var långsida, uppifrån genom spånskivan, självklart med skruv som inte är gängad hela vägen.
Såga till en bit golvspånskiva och lägg ner i hålet och skruva fast i brädbitarna.
Färdig.
Tack! Såklart! Behöver väl inte säga att detta är min första renovering :giggle:
 
H Hallsta2020 skrev:
Det är golvvärme som är i hela huset.
Är det gammal golvvärme gjord med stålrör?
Har hittat det i en gammal bygghandbok från 50-talet, lär inte ha varit jättevanligt...?
 
H Hallsta2020 skrev:
Tack! Såklart! Behöver väl inte säga att detta är min första renovering :giggle:
Renovera är ganska enkelt, de enklaste lösningarna brukar fungera väldigt bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.