Hej vänner!
Har installerat insatskassetter hemma, elda har gjort installationen och jag fick för mig att ram till kassetterna ingick i priset, men tydligen inte då de skulle anlita nån annan för det och han tar 8000kr (4000kr /st).

Jag funderade på att lösa det själv. Köpte 0,5cm tjock plåt från en plåtverkstad för 900kr och började mäta å kapa men insåg så småningom att detta var riktigt svårt att få snyggt. Bjuder på denna bild, har förstört plåtbiten :/
Det e omöjligt att få den på plats och den blev bucklig och ful redan innan monteringen.
Har jag för tjock plåt? Man vill ju ändå ha nått som sitter där och känns stabil.

Vad finns det för andra lösningar? Vill få det snyggt då den enda sitter i vardagsrummet och den andra i biorummet.
 
  • Nyinstallerad insatskassett i öppen spis med bucklig och skev plåtram på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Kristianbarkemo
  • Laddar…
Har man inte perforerad plåt så luften kan cirkulera in där?
 
  • Gilla
Saabgubben
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Har man inte perforerad plåt så luften kan cirkulera in där?
Det är den ju :) zooma in lite så får du se
 
Saabgubben Saabgubben skrev:
Hej vänner!
Har installerat insatskassetter hemma, elda har gjort installationen och jag fick för mig att ram till kassetterna ingick i priset, men tydligen inte då de skulle anlita nån annan för det och han tar 8000kr (4000kr /st).

Jag funderade på att lösa det själv. Köpte 0,5cm tjock plåt från en plåtverkstad för 900kr och började mäta å kapa men insåg så småningom att detta var riktigt svårt att få snyggt. Bjuder på denna bild, har förstört plåtbiten :/
Det e omöjligt att få den på plats och den blev bucklig och ful redan innan monteringen.
Har jag för tjock plåt? Man vill ju ändå ha nått som sitter där och känns stabil.

Vad finns det för andra lösningar? Vill få det snyggt då den enda sitter i vardagsrummet och den andra i biorummet.
När jag i min ungdom ca 13 år sen var med och monterade kaminer satte vi in nå galler runt där man monterade dom som moduler som var riktigt schyssta och lättmonterade. Ska se om jag hittar länk till dom (y)
 
  • Gilla
Saabgubben
  • Laddar…
Man vill väl ha ut värmen, och då ska det väl vara så lite som möjligt där? låt det vara öppet i så fall? annars kan du stapla vita tegelstenar runt.
 
  • Gilla
Saabgubben
  • Laddar…
Ramgaller tror jag det heter.
 
  • Ventilationsgaller i tegelvägg med svart insats/kassett synlig genom gallret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Saabgubben
  • Laddar…
Tips är att höra med en lokal smed.
Fick en liknande ram gjord för en tusenlapp av rundjärn
 
  • Gilla
Saabgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.