Hej,

Gav på mig att måla om ytterdörren inifrån (målat ett par dörrar genom åren med bra resultat) men denna gång gick det inge vidare..

Dörren är av trä, den verkar ha vart oljad sedan tidigare (gammal dörr)

Problemet jag får är att så fort färgen torkat så ser man på vissa ställen gula fläckar (förmodligen från trät under eller)?

Såhär har jag gjort:

1. Tvättade dörren med målartvätt
2. Slipade ner hela dörren tills den vart matt och fin.
3. Spacklade igen småhål och defekter.
4. Grundade hela dörren med Beckers häftgrund (1 lager, väntade cirka 1-2 timmar med att köra med färgen sedan)
5. Målade med Beckers Living Lackfärg Halvblank, körde 2 lager där jag väntade cirka 6-8 timmar med att köra nästa lager.

Efter att jag målat färdigt allt ser dörren jättefin ut, även efter ett par timmar. Men dagen efter så börjar det komma fram gula stora fläckar lite här och var. Kan det vara oljan som tränger igenom? Har jag gjort något fel? Alla tips och idéer mottages.

Se bilder på hur dörren såg ut innan samt bild på "fläckarna.

Hälsningar,
Acke

En träytterdörr med glaspaneler, omålad och oljad, i ett hemmiljö innan ommålning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ny målad vit träytterdörr med gula fläckar och slipningsdefekter, samt glasdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det teak så måste det till någon spärrfärg om det över huvud taget går att måla. Ett av naturen fett träslag.
 
Målade innerdörrar i teak, den första målade jag 7 ggr innan det blev bra.
Lösningsmedelsbaserad spärr färg är lösningen, och låta den torka i flera dagar.
Provade med vattenbaserad först, det blev samma resultat som med den vanliga färgen.
Är ni känsliga för lukt, vänta till våren så ni kan ha dörren öppen.
 
Körde med panelgrund från Alcro och det gick riktigt bra. Blev fint och slätt och inga genomslag eller liknande.
 
  • Gilla
Masthugg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.