Hej!

Vi har ett fritidshus ca 200-300 m från en 70 väg. Vårt hus ligger i änden på område (1) och bredvid oss finns det ett till område (2) med ca 20-30 tomter som är sålda och dessa är byggstart på from nu (några i taget).
Vi hör ljudet från 70 vägen väldigt tydligt och trots att det är höga träd och buskar emellan oss och vägen på olika ställen från oss till vägen så dämpar det inte tillräckligt mycket för att få ljudet att försvinna.
Tror ni att när husen i område 2 är uppbyggda så kommer ljudet försvinna eftersom husväggarna blir ett bättre bullerskydd?
Ska vi alltså ha tålamod och vänta tills område 2 är uppbyggt eller hjälper det inte alls och vi lika gärna kan sälja?
Med vänlig hälsning T
 
Om område 2 ligger mellan er och vägen så lär hus, buskar m.m. göra skillnad.
 
P-plats P-plats skrev:
Om område 2 ligger mellan er och vägen så lär hus, buskar m.m. göra skillnad.
P-plats P-plats skrev:
Om område 2 ligger mellan er och vägen så lär hus, buskar m.m. göra skillnad.
japp , vi är i utkanten på område 1 och område 2 ska byggas upp mellan oss och vägen. Det finns naturliga buskar och träd redan nu men dessa dämpar inte tillräckligt.
Tror du att de nybyggda husen dämpar tillräckligt mycket så att ljudet försvinner?
Kan man räkna med att ljudet försvinner?
 
Det beror lite på topografin. Dvs hur ligger vägen i höjd i förhållande till dessa två områden och hur ligger de två områdena i förhållande till varandra.
Generellt dämpar byggnader trafikbuller, men det betyder inte att bullret inte upplevs störande ändå.

Mitt tips är att försöka hitta ett ställe som liknar ert, i fullt utbyggt läge och stå där en stund och lyssna.
 
Rickard.
T therik skrev:
Kan man räkna med att ljudet försvinner?
Det låter som att be om att bli besviken, hur mycket/om det kommer dämpa är omöjligt att svara på. Vet man hur det ser ut ser ut och hur det kommer byggas så kanske någon duktig kan gissa. Höjder och hur byggnaderna står kan spela stor roll men jag tycker inte du ska räkna med något då vägljud kan höras långt.
 
Akustik upplever jag som svårt. Ex kan ett felaktigt placerat bullerplank förstärka oljudet. Räkna dessutom med att det kommer ta ett antal år år av störande byggljud innan det är färdigbyggt.
 
Jiji Jiji skrev:
Det beror lite på topografin. Dvs hur ligger vägen i höjd i förhållande till dessa två områden och hur ligger de två områdena i förhållande till varandra.
Generellt dämpar byggnader trafikbuller, men det betyder inte att bullret inte upplevs störande ändå.

Mitt tips är att försöka hitta ett ställe som liknar ert, i fullt utbyggt läge och stå där en stund och lyssna.
så här ser det ut på kartan. Blåa pricken är vårt hus och område 1 och det nya 2 har jag skrivit ut.
 
  • Kartbild med markerat hus och område 1 och 2 markerade med rött.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T therik skrev:
japp , vi är i utkanten på område 1 och område 2 ska byggas upp mellan oss och vägen. Det finns naturliga buskar och träd redan nu men dessa dämpar inte tillräckligt.
Tror du att de nybyggda husen dämpar tillräckligt mycket så att ljudet försvinner?
Kan man räkna med att ljudet försvinner?
Att ljudet skulle försvinna men ju mer saker som kommer upp och slår sönder ljudet gör ju troligtvis problemet mindre.
Kommer dock ta tid och det är ju buskar, träd m.m. som dämpar bäst.
 
Det lär inte bli någon hörbar skillnad.
Enda som fungerar är en bullervall eller bullerplank längs vägen.
Bullerskydd skall vara så nära källan, dvs vägen, som möjligt för att göra någon verkan.
Träd och buskar gör ingen skillnad.
 
Tja, förmodligen blir det nog bara marginell skillnad. Jag utgår då från att området är ganska platt och att de byggnader som ska byggas är en eller högst två våningar.

Jag gissar att ni upplever vägen som störande nu?
 
Magnus E K
Största vinsten blir när alla 30 boende går samman och kräver att vägen görs om till 50-, 40- eller 30-väg förbi området.
 
Två tumregler:
1. Om siktlinjen skärs av av ett plank eller vall, sjunker ljudnivån med 10 dB. Avbrott i skärmen (t ex mellan hus) gör effekten tydligt sämre.
2. Vegetation dämpar i stort sett ingenting (annat än psykologiskt). Vegetation finns inte med i beräkningsmodellerna. Däremot dämpar förstås mjuk mark mer än hård mark.
 
Mycket konstigt att vegetation inte skulle dämpa ljud för grannens luftvärmepump hörs bara i vår trädgård när det inte är löv på träden...
...men det är väl psykologiskt. :thinking:
 
R
P-plats P-plats skrev:
Mycket konstigt att vegetation inte skulle dämpa ljud för grannens luftvärmepump hörs bara i vår trädgård när det inte är löv på träden...
...men det är väl psykologiskt. :thinking:
Fast trafikbuller innehåller mycket lågfrekventa komponenter, säkert neråt 100 Hz där våglängden är drygt 3 meter. Löv har ingen som helst inverkan där.
 
P-plats P-plats skrev:
Mycket konstigt att vegetation inte skulle dämpa ljud för grannens luftvärmepump hörs bara i vår trädgård när det inte är löv på träden...
...men det är väl psykologiskt. :thinking:
Eller för att grannen inte kör den på sommaren? (Vi brukar behöva ha vår LLVP i drift mellan oktober-april ungefär. Ibland även som AC några enstaka heta dagar på sommaren).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.