Jag håller på att planera för att inreda ett bio- och spelrum i källaren. Jag har nog fått med mig familjen på att ha svart tak, men det förutsätter att jag kan integrera någon bra och snygg belysning i taket. Taket i sig är 2,20 högt, av spånskivor. Jag hade gärna haft någon snygg lösning med svarta akustikplattor, men jag vill inte sänka taket mer än nödvändigt. Längs ena långsidan kommer jag att bygga ner 9 cm, 70 cm brett, för att dölja rör som går till värmepumpen utanför.

Den mest uppenbara lösningen är att försöka fälla in ett antal spotlights. Det verkar som man bör kunna göra hål och dra fram sladdar även ovanför taket, och en del LED-spotar ska kunna monteras utan någon luft runt. Från en gammal diskussion jag hittade verkade det som att lågspännings-led är att rekommendera, och jag har plats att montera drivdon på ställen som kommer att byggas in. Jag är lite osäker på hur många jag skulle behöva. Rummet är ca 4x7,8 m. Vad sätter man dem i för mönster? Kan någon rekommendera något system som är lämpligt, som går att dimma på ett bra sätt?

Sen är det populärt och väldigt coolt med fiberoptik, typ stjärnhimmel, men jag tror det blir lite väl stort och dyrt att ha det över hela taket. Det är väl dessutom ingen vidare belysning i sig, utan måste ändå kompletteras om man ska kunna städa?

Finns det någon helt annan idé runt belysning? Eller undertak, även om det är fel delforum? Jag skulle som sagt egentligen gärna ha någon form av matta plattor, men systemen där man bygger ett ramverk känns som de sänker taket väl mycket. Om man kunde ha lätta plattor som bara limmades eller tejpades upp i taket, borde inte det kunna fungera?
 
Fräsa in led-slingor utmed väggarna?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Fräsa in led-slingor utmed väggarna?
Hur menar du? I väggarna, riktade åt vilket håll? Jag ser det inte riktigt framför mig.
 
Typ såhär fast kanske 3-4 väggar? Och infräst i taket istället, Renderad bild av ett modernt rum med inbyggd belysning längs rummets övergång mellan väggar och tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har 6 W LED spottar, svartmålade, i taket. 2 * 4 i jämna rader för att få ett jämnt ljus i hela rummet. Rummet är 3,5 * 4 m. Dimmning med z-wave dimmer som styrs via knapp, Alexa eller Harmony fjärr, automatiserat så att säger jag till Alexa att starta blu-ray startar den, projektorn och förstärkaren samtidigt som belysningen dimmas till noll. Lika tvärtom, vid avstängning dimmas spottarna upp igen.

Ekodämpningen i rummet är gjord med 5 cm tjocka Dacron skivor som sitter i taket och väggar på platserna för första reflexen. Skivorna sitter med självhäftande kardborreband i både tak och vägg.

Svartmålat hemmabiorum med LED-spotlights i taket, akustikskivor, förstärkare och projektor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jag tycker taklister likt de @Jonatan79 föreslår är grymt snyggt. Jag skulle dock vänt på dem så de lyser uppåt och ha vitt tak.
 
Vad du än gör för belysning så gör inget uppljus i taket, att det lyser upp mot takat. Du kommer att ångra dig bittert, varenda skavank som bulligt tak och annat som kan störa ögat framhävs kraftigt, Prova gärna med en lampa som lyser från vägg ut mot färdigt taket så förstår du vad jag menar
 
Tack för alla tips! Det här är första chansen jag haft att göra ett biorum som är optimerat för projektor, det är därför planen är svart tak och även ordentligt mörka väggar och golv, för att minska alla reflektioner från duken. Det är precis motsatt kravet som ställs med indirekt ljus, som bygger just på reflektion från de ytorna. Jag kan hålla med om att det kan bli jäkligt snyggt med upplyst tak (som i "Venedig" inne på Venetian i Las Vegas :) ) eller väggar som föreslagits, men då ska de väl helst vara någorlunda ljusa också?

Det är därför jag har tänkt åt spotlight-hållet, för att kunna kräma på ordentligt med ljus de gånger det behövs men också kunna dimma ner lite lagom när inte projektorn är igång. Egentligen är jag dock rätt sugen på stjärnhimmel av fiberoptik, det känns som det kunde bli häftigt. Om man tänker fritt, det kanske kunde kombineras med kraftigare belysning av något annat slag, infällda "lysrörs"-armaturer eller liknande? Som kan ge kraftigare allmänljus de gånger det behövs. Risken är väl att det bländar.

Sen är det inte ett helt dedikerat biorum det ska bli, tanken är att även försöka klämma in någon form av spelbord. Där kommer förstås att behövas någon annan punktbelysning. Jag kommer nog att starta en ny tråd om utformning/möblering när jag bekantat mig lite bättre med Sketchup.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Limma akustik skivor 600x600 finns i svart. Bygger 20mm. Fasade kanter så blir snyggt. Alternativt bygg med bärverk om du använder typ svart sombra 600x600 så sänker du taket bara typ 55mmom du monterar dickt tak. Skivorna monteras underifrån så funkar fint.
 
Efter att ha grubblat lite lutar jag åt att gå den "enkla" och relativt billiga vägen att fälla in ett antal spotar i det befintliga taket. Jag borrade ett provhål på ett ställe som kommer att byggas in, och det är förstås isolering direkt mot spånskivorna. Däremot verkar det inte vara någon glespanel, i alla fall inte vid varje skarv, jag gissar att skivorna bara är skruvade eller spikade i bjälklaget. Jag provade att skjuta in en dragfjäder i plast, men det känns inte som det kommer att bli jättelätt att pricka ett hål nån meter bort, någon som har bra tips runt det?

Sen kvarstår frågan om antal och typ. @TeroM använde 2x4 i ett rum som är ungefär hälften av mitt, känns det lagom? Rummet är nästan kvadratiskt, upplevs det inte som två rader av lampor? Jag funderar på om jag kan sprida ut dem jämnare på något vis, samtidigt så vill det till att tänka igenom var man kan tänkas vilja sätta projektor och eventuellt biljardbelysning eller liknande, så man inte krockar. Jag tror tex det kan vara riskabelt att ha tre rader så att en hamnar mitt i rummet.

Jag nämnde den här gamla tråden i början, och det är mycket vettig information där om olika typer av downlights, frågan är om den fortfarande är helt aktuell. Länkarna i tråden funkar i alla fall inte längre. Har någon tips om bra lågvolts-led-downlights idag, som får monteras direkt mot isolering? Och gärna nöjer sig med en tunn liten sladd fram? Och sen drivdon osv, som kan dimmas på ett bra sätt?

Jag tror inte jag kommer att göra något stort ryck med automatisering just nu, utan dimmer på väggen och gärna en enkel fjärr tror jag räcker, men det är ju bra om möjligheten finns att bygga vidare om andan faller på.
 
Det finns ett otal armaturer som är godkända för direkt mot isolering, sen det med att få fram mellan dom. skaffa VP-rör 12 mm och en bockfäder till den, gör en liten böj och den går att trycka genom isoleringen till nästa hål, det röret får vara kvar och ett nytt till nästa hål, då har du kanalisation för kabel mellan armaturerna.
 
  • Gilla
erik_qwerty
  • Laddar…
Det är inte helt lätt att hitta i djungeln av spottar... Jag var och kollade Bauhaus utbud idag, men de hade inte någon som riktigt uppfyllde mina krav. Många har inbyggd driver och vill ha 230V, vilket känns opraktiskt på mångda sätt. Bara ett par modeller fanns i svart, och någon som såg trevlig ut i övrigt verkade svår att måla om.

Åter ute på nätet och letar alltså, och baserat på pris och egenskaper verkar Malmbergs MD-99, som den gamla trådskaparen hittade, fortfarande vara ett bra alternativ. De går att hitta för 125 kr/styck, och jag lutar nog åt att ha 6x4 stycken så de får gärna vara någorlunda rimliga i pris. En sak som jag inte hittar är dock svarta frontar till dem, med svart tak så måste så klart även spottarnas front vara svart. Jag hittar inte heller någon info om det går att få snyggt att ta av och måla de vita som medföljer, någon här med erfarenhet av det? De har någon sorts snabbkoppling också, som jag nog egentligen hellre skulle vara utan. Vet någon om det är svårt att koppla in egen kabel till dem, måste man skarva på en snabbkoppling?
 
Efter mycket vånda beställde jag 24 st Malmbergs MD-99, 24 större frontringar att måla (ser ut som de täcker allt det vita till skillnad från de mindre), 6 drivdon a max 25 watt, 100 m RKUB, ett gäng wago och en Renova tryckknapp att styra det med. Om jag har tänkt rätt är det bara en sak jag saknar, nämligen möjligheten att fjärrstyra det hela från biosoffan. I den enklaste formen borde jag väl kunna parallellkoppla ett fjärrstyrt relä med tryckknappen? Då vill det bara till att hitta en fjärr med tryckknapp, helst svart förstås. Någon som har tips om det?
 
E erik_qwerty skrev:
Efter mycket vånda beställde jag 24 st Malmbergs MD-99, 24 större frontringar att måla (ser ut som de täcker allt det vita till skillnad från de mindre), 6 drivdon a max 25 watt, 100 m RKUB, ett gäng wago och en Renova tryckknapp att styra det med. Om jag har tänkt rätt är det bara en sak jag saknar, nämligen möjligheten att fjärrstyra det hela från biosoffan. I den enklaste formen borde jag väl kunna parallellkoppla ett fjärrstyrt relä med tryckknappen? Då vill det bara till att hitta en fjärr med tryckknapp, helst svart förstås. Någon som har tips om det?

Använd dig utav en Plejd dimmer. Då kan du styra från mobilen samt sätta upp olika scenarion
 
A am_hed skrev:
Använd dig utav en Plejd dimmer. Då kan du styra från mobilen samt sätta upp olika scenarion
Nu är drivdonen dimbara i sig, så jag behöver inte någon ytterligare dimmer. De kan styras av antingen av/på som en tryckknapp (eller relä) eller 0-10V. Jag är inte intresserad av att binda upp mig på att behöva ha en telefon tillgänglig, utan en enkel snygg fjärr med en enda knapp hade räckt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.