P pemu skrev:
Har bergvärme och enrörssystem. Inte optimalt då det från början är ett högtempsystem, men har funkat ok än så länge (har bara provat förra vintern och denna vilka varit milda)

Det jag gjort är att installera strypningar på returerna från de två värmeslingorna (en uppe och en nere i källaren) för att balansera värmeflödet.
Vi har en nibe med styrd cirkulationspump och den har givit oss susningar i rörsystemen efter bytet från den tidigare värmepumpen, men blev bättre efter montering av slangar på returerna.
Vad hade ni innan bergvärme?
Om du hade möjlighet att ångra dig idag med facit i hand, vad hade du då satsat på för uppvärmning?
 
P
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Vad hade ni innan bergvärme?
Om du hade möjlighet att ångra dig idag med facit i hand, vad hade du då satsat på för uppvärmning?
Vi hade luft/vatten-värmepump från 2006, och när den gick sönder bestämde vi oss för bergvärme. Något vi inte ångrat.
Själva bergvärmesystemet och fördelarna med bergvärme är oklanderligt. Men såklart visste vi om att enrörssystem inte är optimalt. Men det är det inte med någon form av värmepump, så där får vi i så fall anpassa rörsystemet om det skulle bli problem i framtiden (Vilket vi inte har anledning att tro).
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Idag eldar vi med ved mot accumulatortankar och har så gjort sedan år 2000. Det har fungerat klockrent under alla år men pannan börjar bli till åren och vi funderar på att byta till något annat.

I höstas hade vi en entreprenör här som tittade på våra förutsättningar för bergvärmepump. Enligt honom skulle det kunna bli problem med värme kalla dagar då vi har ett enrörssystem som gärna arbetar med lite högre temperaturer som fastbränslepannor ger. Men han sa heller inte att det inte skulle fungera.

Nu undrar jag om det finns någon annan här på forumet som har erfarenhet av en bergvärme pump och samtidigt har ett enrörssystem som kan dela med sig av sina erfarenheter.
Har enrörssytem huset byggt 1976 hade oljeeldning från början eldade sedan med flis under många år. Vintern innan vi satte in jordvärmen (ingen skillnad mot bergvärme), testade jag följande när jag hade shuntautomatik i systemet.
Öppnade alla elementventiler fullt ut, justerade flödet på kopplet i varje element för att få 3-4 graders skillnad mellan toppen o botten på elementen. Justerade sedan värmekurvan på shuntautomatiken för att få runt 21 grader i huset.
Kunde konstatera att värmesystemet ger rätt effekt inom det temperaturområden som värmepumpen kan ha på utgående ledning till elementen.
Efter det hade jag inga tvivel att det skulle funka.
Har nu haft jordvärme i 8 år och det funkar utan problem på vårt enrörssystem.
Huset är ett sutteränghus med 128 kvadrat i övre plan med två slingor.
Nedre plan är 128 + 56 under garage och garaget 42 kvadrat fördelat på tre slingor.
 

Bästa svaret

Jag har köpt två hus som är konverterade från olja till nyare värmepump och med enrörssystem och äldre radiatorer. Det går att få ordning på men förvånade att två ägare har bytt värmekälla utan att göra något åt systemet. I mitt tycke måste man uppgradera radiatorerna på något sätt. I nya huset har jag inte kommit fram till exakt vad jag ska göra men i förra köpte jag några stora radiatorer och en fläktkonvektor. I efterhand skulle jag även köpt konvektor till köket. Men där var det lite enklare med framledningen eftersom luftkompressorn värmde en 500l tank som värmebärarslingan passerade igenom. Framledningen hölls sig alltid inom 10 grader från kruvan. Ofta exakt på. Då fick också även sista radiatorn den temperaturen det skulle vara. Plus att det vara bara en slinga att hålla koll på.

Men nu så jobbar bergvärmepumpen lite annorlunda. Den värmer direkt mot slingan som jag förstår det och väntar sen på tillräckligt hög retur. Men när den stänger av kompressorn sista radden knappt hunnit bli varm men den första har varit rejält varm sen kompressorn starta. Plus att det är 3 slingor med olika motstånd och det svårt att reglera in motståndet i dom. Så här vete fan vad jag ska göra. Bättre radiatorer absolut, kanske nån konvektor, kanske en tank för extra volym på slingan.

Mest förvånad är jag över att folk köper system som inte funkar optimalt utan mer uppdatering. Här har bergvärmen gått i 10 år trots att vissa rum troligt har värmts extra med el när de bara behöver en större radiator.

Så jag säger, det beror på mycket hur bra det kommer funka. Men räkna absolut med extra uppdatering av kringgrejer. Inte bara pump. Lycka till!
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Öppnar tråden igen och undrar vad ni har för bergvärme pumpar och om någon har en optimum 10 från Thermia?
 
V Vector skrev:
Vi har satt in massor med värmepumpar på ettrörsystem å vi har ingen kund som inye är nöjd vad vi vet. Men då har vi rekommenderat ett ukv kärl med exstern cirkpump på vissa ställen då det varit ex. långa slingor och eller bytt vissa element till större som har mer vatten i sig
Hej!
Jag kör just nu vedpannan för fullt och har 21,4 grader inomhus och -10,7 grader utomhus och pannan skickar just nu ut 48 gradigt vatten på elementen och har gjort det sedan klockan 17,00. Returen håller 44 grader.

Den bergvärmepump som jag fått offert på är en Optimum 10 kW från Thermia och har max 55 grader ut. Dessa 55 grader är det vad pumpen klarar av att värma ur borrhålet innan elpatron slår till eller har jag fel?

Var i landet installerar du pumpar? Och vilket märke?
 
En skillnad är väl att vedpannan skickar samma temp hela tiden så länge det är varmt nog i tanken? Därför du har så hög retur.
Bergvärmen kommer ju att gå då och då och ha högre diff. Därför det blir intressant med lite större volym i systemet. Så räkna med någon sort arbetstank.

Jag har en Nibe Fighter på 8kw (plus elpatron). 11 år gammal. Den kan skicka 65 grader tror jag. Nu är beräknad framledning 47 med 5 minus ute. Ska bli mycket intressant om det blir över 15 minus. Men jag har inte fått ordning på ena radiatorslingan än så vet inte hur min skulle gå om värmesidan var mer optimerad.

Men lita inte på mig. Jag kan egentligen inget. Men jag har lärt mig att man det är bra med stora radiatorer. Jag tycker det blir lite behagligare värme, och jämnare. Men visst, man kan säkert ha för stora också.

Kan du behålla vedpannan som backup mot er arberstank? Det gjorde en kompis, men det var en ganska liten så de fick in bergvärmen bredvid.
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Hej!
Jag kör just nu vedpannan för fullt och har 21,4 grader inomhus och -10,7 grader utomhus och pannan skickar just nu ut 48 gradigt vatten på elementen och har gjort det sedan klockan 17,00. Returen håller 44 grader.

Den bergvärmepump som jag fått offert på är en Optimum 10 kW från Thermia och har max 55 grader ut. Dessa 55 grader är det vad pumpen klarar av att värma ur borrhålet innan elpatron slår till eller har jag fel?

Var i landet installerar du pumpar? Och vilket märke?
Håller till i mellersta norrland å vi installerar mest nibe å ctc
 
Jag har bergvärme + enrör, thermia diplomat från 2004. Installerat av tidigare ägare. Vad jag förstått är radiatorerna orginal. Ingen extern tank.
Alla radiatorer blir riktigt varma och den orkar med huset utan problem.
Runt nollan går pumpen på 3ggr/h och temperaturen varierar då mellan 30-55 grader i radiatorerna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.