Brukar fabriksnya innerdörrar vara målade med lackfärg eller någon typ av plastbaserad färg?

Ska köpa en karm och innerdörr som ju alltid är målade i vitt men med lätt bruten gul nyans. Jag har helvita (0500, dvs. lätt bruten) väggar och karmar/dörrar, så jag kommer behöva måla den nya karmen och dörren.

En omålad dörr måste jag först behandla kvistar etc före målning. Sedan grundfärg och två lager lackfärg. Därför vore det skönt om jag bara kunde slipa lite lätt och sedan stryka på ett tunt lager lackfärg på en redan målad dörr. Blir också snyggare med lite fina penseldrag. Matchar de gamla många gånger omålade dörrarna också.
 
Tror att det är 0500 på dom flesta dörrar
 
Kan du inte beställa dörr med rätt färg? Vi ville ha innerdörrar med S 0500-N, standard vit färg på dörrar är ju S 0502-Y, så vi beställde dörrar med rätt färg det kostade några hundralappar mer, men försumbart i sammanhanget.
 
Behöver ju både karm och dörr. De jag tänkte köpa på Bauhaus fanns inte, då kunde man eventuellt beställa som specialvariant, men skulle kosta en del. Mina andra dörrar är från fyrtiotalet, så det skulle ändå harmoniera mer om jag målar om själv och får lite mjukare känsla och penseldrag.

Men frågan var itne vilke brytning, utan om fabriksmålade nya dörrar är sprutlackerade med lackfärg eller plastbaserad färg? De kunde inte svara på det på Bauhaus.

Vet inte om lackfärg fäster så bra på plastbaserad färg. Och jag vill måla med lackfärg. Kanske enklare att köra på omålad karm och dörr i så fall.
 
H
M marp68 skrev:
Behöver ju både karm och dörr. De jag tänkte köpa på Bauhaus fanns inte, då kunde man eventuellt beställa som specialvariant, men skulle kosta en del. Mina andra dörrar är från fyrtiotalet, så det skulle ändå harmoniera mer om jag målar om själv och får lite mjukare känsla och penseldrag.

Men frågan var itne vilke brytning, utan om fabriksmålade nya dörrar är sprutlackerade med lackfärg eller plastbaserad färg? De kunde inte svara på det på Bauhaus.

Vet inte om lackfärg fäster så bra på plastbaserad färg. Och jag vill måla med lackfärg. Kanske enklare att köra på omålad karm och dörr i så fall.
Plastad färg så måste du ha en likadan sedan också. Köp omålat och vanlig "vit" färg som brukar finns på fabriksmålade lister och karmar finns du färdigtbladat i på hyllan i butik.
 
  • Gilla
Smarteus
  • Laddar…
Fabriksmålade dörrar är sprutade med en härdlack slipa lätt o måla med en vattenbaserad lackfärg den har bra vidhäftning vill du ha en lösnigsmedelsbaserad lack får använda en häftgrund först
 
  • Gilla
marp68
  • Laddar…
Tack för all feedback
 
Tänkte bara att jag skulle informera att ja, det är vattenbaserad lackfärg Safcos dörrar och karmar är målade med.

Så jag kommer att dra ett tunt lager S 0500-n på den nya karmen och dörren med fin pensel för att de ska få rätt nyans, se mer levande ut och harmoniera bättre med mina flera gånger ommålade 40-talsdörrar.
 
Blir säkert bra lycka till
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.