Om du har för liten bil/ låg behörighet så kan det ju vara värt mer pengar att få hjälp med den hem. Men skadar ju inte att fråga dem.
 
Frustrator Frustrator skrev:
Om du har för liten bil/ låg behörighet så kan det ju vara värt mer pengar att få hjälp med den hem. Men skadar ju inte att fråga dem.
Japp, det är exakt så jag tänker! :D Det skulle absolut vara värt en hel del för mig att slippa ragga upp någon kompis under jullovet med BE behörighet och stabbig bil och istället lösa transporten på det sättet, men frågan är ju dock vad som är ett rimligt bud...

Alternativet är att ta kontakt med någon slags transportfirma och kolla vad de skulle ta. Hmmm, ingen som känner till någon bra transportör i krokarna kring Kungälv? :thinking:
 
Liten uppdatering. Har pratat med säljaren. En avspänd gentleman som nog undrade ifall jag hade alla hästar hemma :D hans känsla var att den vägde 500kg och borde gå att dra på en vanlig släpkärra bakom min V70 utan problem.

Han hade dessutom gaffeltruck så det skulle inte vara några problem med hjälp att lasta på den heller.

Så, tid bokad för upphämtning 15:00 imorgon.

Så, hyra släp och palldragare under dagen imorgon då samt klura ut hur jag skall få ner det hela från släpet när vi kommer hem... Funderar på att skaffa nåt slags lite grövre reglar och ställa pallen på redan när den hamnar på släpet så kan jag fortsätta med samma dimension i nån slags improviserad ramp som blir lite enklare att ansluta till släpet.

Risken är förstås att ekipaget ändå kommer att gå över 750kg och med det min behörighet om inte släpvagnen är lättare än 250kg. Pust dessa samvetsfrågor... Körde tung lastbil med tungt släp i lumpen och fraktade bandvagnar och 30tons bro byggsatser kors och tvärs norra Sverige, men jag är inte bitter över att knappt få dra en såg efter V70'n nu inte... :rofl:
 
  • Haha
Testarn
  • Laddar…
R RobbanGBG skrev:
Pust dessa samvetsfrågor...
Polisen har säkert viktigare frågor att intressera sig för så här i juletid! :cool:
 
  • Gilla
RobbanGBG
  • Laddar…
Du lär ju få dra tyngre släp än 750 kg efter en V70. Gissar på 1100 kg.
https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb
mata in registreringsnumret på bilen.
Sedan tekniska data -> kopplingsanordning och bromsar.
Läs vad som står under släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B.

Det finns vanliga släp att hyra med tipp, idén med vinsch var bra tycker jag!
 
R RobbanGBG skrev:
Liten uppdatering. Har pratat med säljaren. En avspänd gentleman som nog undrade ifall jag hade alla hästar hemma :D hans känsla var att den vägde 500kg och borde gå att dra på en vanlig släpkärra bakom min V70 utan problem.

Han hade dessutom gaffeltruck så det skulle inte vara några problem med hjälp att lasta på den heller.

Så, tid bokad för upphämtning 15:00 imorgon.

Så, hyra släp och palldragare under dagen imorgon då samt klura ut hur jag skall få ner det hela från släpet när vi kommer hem... Funderar på att skaffa nåt slags lite grövre reglar och ställa pallen på redan när den hamnar på släpet så kan jag fortsätta med samma dimension i nån slags improviserad ramp som blir lite enklare att ansluta till släpet.

Risken är förstås att ekipaget ändå kommer att gå över 750kg och med det min behörighet om inte släpvagnen är lättare än 250kg. Pust dessa samvetsfrågor... Körde tung lastbil med tungt släp i lumpen och fraktade bandvagnar och 30tons bro byggsatser kors och tvärs norra Sverige, men jag är inte bitter över att knappt få dra en såg efter V70'n nu inte... :rofl:
Som självskriven expert på livsfarliga manövrar som skulle få baxarsektens ledande figurer i Skåne @Daniel_N att skaka på huvudet. Så har jag några goda tips ;)
1. Lösningen med att koppla loss släpet och 'tippa' av vagnen är inget bra.
2. 2*4 under en plywood som ramp (höga höjden på 'höjden' fungerar bra för 250kg åtminstone. (Nej, inte bara en vid varje Kant).
Fäst en vinsh baki släpet så kan du långsamt släppa ner det för en ramp.
3. Kolla i tråden om skånska baxarsekten, massa bra tips.
4. Vänta till Daniel lr ngn har kommit med tips, och bortse då från mina.
5. Ankara den ordentligt i släpet även om det känns som den står där den står innan du börjar köra.
 
  • Haha
RobbanGBG
  • Laddar…
Aha, tackar för tipset läser igenom Skånska Baxar tråden och försöker tillgodogöra mig den kunskap som finns där.

Har själv varit inne på användandet av plywood på regel konstruktion. När ni använder det, är det 12 eller 15mm plywood.

Om man stagar på strategiska ställen under reglarna, räcker det då med t.ex. två 45x95 påhögkant under varje palldragarhjul?
 
Nu är det flera timmar efter 15.
Hur har det gått?
 
Han sliter som ett djur fortfarande.... ;)
 
  • Gilla
kristofo
  • Laddar…
Eller ligger på akm med mosat ben...

Eller står och försöker skrubba rent toppen :)
 
  • Gilla
kristofo
  • Laddar…
Han var iaf online här kl 19;33
 
Hej, ja jag lovade att ta denna till avslut oavsett... har slitit en hel det idag. Hyrt släp och pall dragare byggt en stadig ramp osv. Tyvärr allt förgäves ☹️ jag och min bror anlände strax efter 15 och insåg att jag ropat in ett monster. Säljaren lyfte med bak lastare men så fort han la så mycket som ett hörn av lastpallen på släpet så bågnade hela ekipaget. Det stod snabbt klart för alla att det fanns ingen som helst möjlighet att det skulle gå att ta den sågen på ett vanligt släp... Jag fick helt enkelt bita i det sura äpplet och inse att jag inte har resurser att hantera en sån pjäs, inte bara transporten utan faktiskt även rent plats mässigt. Den är betydligt större i verkligen än den ser ut på bilderna.

Ett väldigt snöpligt slut på det hela men jag lyckades komma överens med säljaren att försöka backa ur affären men det kommer att kosta mig en vacker slant. Inte riktigt det slut jag hoppats på men förhoppningsvis kan det fungera som en sedelärande historia för andra sågspekulanter, köp inte sågen i säcken, den kan vara större än du tror...
 
  • Ledsen
  • Wow
13th Marine och 6 till
  • Laddar…
R RobbanGBG skrev:
Hej, ja jag lovade att ta denna till avslut oavsett... har slitit en hel det idag. Hyrt släp och pall dragare byggt en stadig ramp osv. Tyvärr allt förgäves ☹️ jag och min bror anlände strax efter 15 och insåg att jag ropat in ett monster. Säljaren lyfte med bak lastare men så fort han la så mycket som ett hörn av lastpallen på släpet så bågnade hela ekipaget. Det stod snabbt klart för alla att det fanns ingen som helst möjlighet att det skulle gå att ta den sågen på ett vanligt släp... Jag fick helt enkelt bita i det sura äpplet och inse att jag inte har resurser att hantera en sån pjäs, inte bara transporten utan faktiskt även rent plats mässigt. Den är betydligt större i verkligen än den ser ut på bilderna.

Ett väldigt snöpligt slut på det hela men jag lyckades komma överens med säljaren att försöka backa ur affären men det kommer att kosta mig en vacker slant. Inte riktigt det slut jag hoppats på men förhoppningsvis kan det fungera som en sedelärande historia för andra sågspekulanter, köp inte sågen i säcken, den kan vara större än du tror...
Tråkigt att höra :(
 
  • Ledsen
Alfredo
  • Laddar…
Tråkigt alltihopa...
Ja vad som upplevs, är inte alltid vad man ser...
Hoppas att du kan få en annan möjlighet nästa år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.