Vi har just gjort slag i saken och fått vår öppna spis i villan från 1969 besiktad för användning. Den öppna spisen är i gillestugan i källaren och besiktningen gick bra utan anmärkningar. Sotaren tyckte det var bra drag när han provtände ett hopknycklat tidningspapper. Nu till saken, när vi provade att elda på riktigt i lördags så upplevde jag viss röklukt i källaren, och nu i efterhand märker jag att det framförallt är på källartoaletten det sitter kvar.

Både WC och tvättstuga har en tallriksventil som leder till murstocken som ni kan se på ena bilden (kanalen från höger kommer från toaletten).

Bifogar även bild på en nyare frånluftsfläkt (i yttervägg) som sitter i källarens duschrum, då jag undrar om den kan ha "rubbat balansen" på något sätt? Tidigare satt det ett tilluftsdon i bastun innanför duschrummet men det är igenmurat nu.

Tacksam för idéer på vad jag kan göra. Ska jag alltid dra igen tallrikarna i WC/Tvättstuga när vi eldar? Ska jag stänga av frånluftsfläkten när vi eldar? Ska spjället vara öppet eller stängt när vi inte eldar? Sotaren sade stängt på vintern och öppet på sommaren.

Mvh
Janne
 
  • Ventilationskanaler ovanför en dörröppning i en källare med synlig frånluftsfläkt och en tallriksventil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Frånluftsfläkt på vit vägg i källare med synliga rör och koppling till ventilationssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När du eldar går röken upp i skorstenen, men eftersom andra kanaler i skorstenen i praktiken fungerar som tilluftskanaler till tvättstuga och WC om du har undertryck i huset, så följer en del av röken med ner igen och in i dessa rum.
Frånluftsfläkten kan vara en bidragande orsak till ditt undertryck, ja.

Enklast är förstås att stänga dessa ventiler när man eldar. Ännu bättre är kanske att täppa till dessa helt och istället ta upp nya ventiler genom ytterväggarna istället, för dessa rum.
 
  • Gilla
sirlongfellow
  • Laddar…
När du eldar får du drag i skorstenen och ett undertryck i huset. Därför kommer ny luft sugas in genom springor och andra otätheter. I det ideala fallet innebär detta springor i fönster och dörrar eller ännu hellre friskluftsventiler. Dock så är just självdraget på toaletten et stort öppet hål med minimalt motstånd så den mesta luften kommer att sugas in där. Eftersom den kanalen går upp via skorstenen så suger den alltså ner en del av röken direkt och därför får du in röklukt.

Du kan sätta en fläkt med kallrasskydd i kanalen på toaletten så slipper du att draget går åt fel håll där.
 
  • Gilla
jan.boquist och 1 till
  • Laddar…
jan.boquist jan.boquist skrev:
Tacksam för idéer på vad jag kan göra.
Lösningen kan vara så enkel som att ställa ett fönster lite på glänt i rummet med den öppna spisen. Motsvarande mängd luft som öppenspisen skickar ut ur huset genom skorstenen måste komma in någonstans och den tar den lättaste vägen in. Finns inte tillräckligt med tilluftsmöjligheter dras antagligen rökblandad luft in "baklänges" via toaventilationen.
 
  • Gilla
jan.boquist
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Lösningen kan vara så enkel som att ställa ett fönster lite på glänt i rummet med den öppna spisen. Motsvarande mängd luft som öppenspisen skickar ut ur huset genom skorstenen måste komma in någonstans och den tar den lättaste vägen in. Finns inte tillräckligt med tilluftsmöjligheter dras antagligen rökblandad luft in "baklänges" via toaventilationen.
Kanske ska stänga frånluftsfläkten också då för att utjämna flödena.

Tack
Janne
 
Janus82 Janus82 skrev:
När du eldar får du drag i skorstenen och ett undertryck i huset. Därför kommer ny luft sugas in genom springor och andra otätheter. I det ideala fallet innebär detta springor i fönster och dörrar eller ännu hellre friskluftsventiler. Dock så är just självdraget på toaletten et stort öppet hål med minimalt motstånd så den mesta luften kommer att sugas in där. Eftersom den kanalen går upp via skorstenen så suger den alltså ner en del av röken direkt och därför får du in röklukt.

Du kan sätta en fläkt med kallrasskydd i kanalen på toaletten så slipper du att draget går åt fel håll där.
Tack, en till fråga: Det sitter ju ingen tilluftsventil på toaletten. Vad är det öht för nytta med frånluftsventilen? Kan jag stänga den permanent? Bara en toastol med tvättställ på toaletten och används inte jättemycket.

Mvh
Janne
 
jan.boquist jan.boquist skrev:
Det sitter ju ingen tilluftsventil på toaletten. Vad är det öht för nytta med frånluftsventilen?
Det normala, rätt ordentligt förenklat, är att man har tilluft i sovrum och frånluft på toa och kök. Tanken är då att man får luftombyte i hela huset. Friskluft där den "behövs bäst" och frånluft där det "stinker mest". Normalt är det en springa under dörren eller andra "glipor" som gör att frånluften från toa faktiskt fungerar. Kan även vara bra att låta dörren stå på glänt.

Skulle toan vara "supertät" så har du helt rätt i att frånluften där inte fungerar, vilket är mindre bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.