Ritning av köksplan med markerad position för Bora X Pure häll med inbyggd fläkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installationsritningar för Bora X Pure, häll med inbyggd fläkt, som visar olika vyer och dimensioner för montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
BORA X Pure induktionshäll med integrerad ventilation, mörk bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag vill installera en Bora X Pure, häll med inbyggd fläkt, med frånluft rakt ut genom fasaden. Bora säger att de levererat till många nybyggen och att det ger bästa resultat jämfört med kolfilter. Men min hustillverkare säger att det inte är bra att gå ut via fasaden utan vill att jag ska dra upp till taket eller ha kolfilter. De inte bara inte vill utan vägrar leverera ett hus med den lösningen. Jag vill inte ha kolfilter (enligt Bora tar kolfilter inte oset när man bränt vid maten) eller dra upp till taket (måste då ha två 90-gradersvinklar, vilket minskar effekten mycket). Hur ska jag övertyga hustillverkare (som jag redan skrivit på kontraktet med)?
 
Om du skall gå ut genom väggen så kan det krävas brandskydd på vägg och utskjutande tak. Kanske därför tillverkaren inte vill.
 
  • Gilla
Alex Holmén och 1 till
  • Laddar…
Det ställs som sagt en del brandskyddskrav. Om vi antar att du har brännbar fasad, så behöver dels röret gå ut en bit från väggen, dels behöver väggen kläs med plåt. Och om du har ett utskjutande tak, så skall utblåset gå ut så att en ev. låga ifrån utblåset inte kan antända taket.

Att gå ut genom väggen känns som en nödlösning vid renovering, inget man gör i ett nybygge.

Satsa på att få ut den genom taket. Om det verkligen krävs två 90 graders böjar, så behöver du ha en renslucka vid den ena böjen. Det finns lösningar med ”hjälpfläkt” som kan kompensera för böjarna. Eller tänk om vad gäller köket, utforma det efter husets förutsättningar.
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det ställs som sagt en del brandskyddskrav. Om vi antar att du har brännbar fasad, så behöver dels röret gå ut en bit från väggen, dels behöver väggen kläs med plåt. Och om du har ett utskjutande tak, så skall utblåset gå ut så att en ev. låga ifrån utblåset inte kan antända taket.

Att gå ut genom väggen känns som en nödlösning vid renovering, inget man gör i ett nybygge.

Satsa på att få ut den genom taket. Om det verkligen krävs två 90 graders böjar, så behöver du ha en renslucka vid den ena böjen. Det finns lösningar med ”hjälpfläkt” som kan kompensera för böjarna. Eller tänk om vad gäller köket, utforma det efter husets förutsättningar.

Mig veterligen räcker det med ett brandspjäll så behöver man ej plåt eller utstick (om man inte drar ut det precis under utskjutande tak).
 
  • Gilla
Villabergskuben och 2 till
  • Laddar…
H
Tror säkert att hustillverkaren inte vill ta ansvar för en sådan lösning då det inte är ett bra alternativ.
Som sagt tidigare så kan det va en lösning vid renovering.
Men nybygge där man kommer åt så bör man ut på taket med röret.
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
j.f.s
Med reservation för att det här är 10+ år gammal information så krävdes det plåt på vägg och takfot när jag ville dra köksfläkten ut genom väggen även fast det var över 2m till takfoten. Ärligt talat så ser inte jättebra ut med en blaffig plåt på väggen heller. Även om plåten var ”faluröd” som väggen.
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
Hur högt över marken kommer utblåset på ytterväggen och vad är utanför. Det blir ju inte så bra om det blåser rakt i ansiktet om du står utanför.

Annars är det väl bara att ta upp hålet i efterhand om hustillverkaren vägrar alternativt göra en friskrivning kring just fläkten. Kolla med skorstensfejarmästaren i området och kommunen om det duger med brandspjäll.
 
Det verkar finnas delade meningar om brandspjäll. I vissa lägen godkänns det i andra inte.
 
Den största orsaken hustillverkaren säger är kallras och ökad risk vid brand
 
P
Fick godkänt av vår sotare med brandspjäll och ytterväggshuv. Ingen plåt på vägg eller takfot.
 
P Peter_K skrev:
Fick godkänt av vår sotare med brandspjäll och ytterväggshuv. Ingen plåt på vägg eller takfot.
Är det ett nybygge? Tycker du det funkar bra?
 
P
Nej det blev en nödlösning då vi flyttade köket och inte kunde dra imkanalen ut på taket. Funkar ok men skulle kanske valt en 160 kanal istället för en 125a. Sen så hade jag nog köpt en ytterväggsfläkt istället då den rostfria kåpan bullrar en hel del på läge 2 och 3.
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.