Hej!

Har en blandare som jag vill koppla på befintliga rör ur väggen. Ser ut som på bilden.

min tanke var att skaffa en dubbelkoppling https://www.clasohlson.com/se/Dubbelkoppling/p/30-6560 som jag monterar 12 mm delen direkt på blandarens rör och sedan monterar den andra änden på ett kopparröd och sedan den andra delen på kopparröret i befintliga installationen i väggen.

är detta korrekt tänkt? Hur ska jag annars göra?
 
  • En hand håller en metallslang som ska anslutas till rör ur väggen för en blandare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller flexibel anslutningsslang framför väggmonterade vattenrör med etiketter för kallt och varmt vatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det du behöver är en planadapter till vatette. Sök på google så hittar du såna, bara att leta fram någon som säljer i närheten.

Förutsatt att den lekande muttern du har passar att skruva på ventilernas gänga, vilket det ser ut att göra. Då väljer du den planadapter som passar i din vatette, trycker i den där och monterar dit din slang.

En sak man får kolla noga när man monterar dock är att det mässingsfärgade "röret" i mitten inte tar i planadaptern. Ibland har jag sett sådana slangar med lekande mutter där mittenröret sticker ut längre än gummipackningen och att motsvarande planadapter har för litet hål så den tar i. Men det borde funka fint i det här fallet, bara prova att peta i planadaptern i slangens lekande mutter o kolla.
 
  • Gilla
SolenSkiner
  • Laddar…
Tittar jag nog så tycker jag det ser ut som att det är olika storlekar på ventilerna? Ser ut som en 12mm till vänster och 15mm till höger? Så kan vara bra att dubbelkolla så du får rätt planadapters.
 
  • Gilla
SolenSkiner
  • Laddar…
Stämmer det är 12 och 15 mm
 
Okej! Tusen tack men är det alltså endast dessa som behövs? Ingenting emellan?
 
Jepp. På den sitter en o-ring som tätar mellan ventilen och planadaptern och sen sitter det väl en gummipackning i den lekande muttern som sitter på slangen? Ska det göra. Som då tätar mellan planadapern och slangen.

Annars behövs en sån också.
 
Såhär blev resultatet efter en tur till Ahlsells. Sitter fyra plankopplingar men mellan förminskningen och vatetten behövde jag sätta in en klamring att fungera som en distans då det inte fanns gängor nog för förminskaren.

det är rätt när jag slog på vattnet så jag hoppas det går bra.

Är det någon som har tips på vad jag kan göra för att få tätt vid avloppet? Det blå röret från väggen lutar lite nedåt vilket gör att det sipprar ut några droppar tyvärr :/
 
  • Blå plankoppling fäst vid vägg med klamring som distans, ansluten till flexibel slang, lite droppar vid avloppet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.