Som sagt du behöver föreningens godkännande för ett sådant ingrepp. Föreningen "måste" troligen godkänna, men kan ställa krav på att ex. en konstruktör (med ansvarsförsäkring) skriver ett intyg om att väggen inte är bärande, eller på annat sätt väsentlig för fastigheten.
 
Kan även nämna en sak som hänt i vår förening.
En boende hade anlitat en hantverkare för att riva/bygga om utan tillstånd. Vi haffade hantverkaren på gatan och frågade av vem han fått tillstånd att riva i föreningens byggnad.
När hantverkaren förstod att den boende inte hade mandat att ge tillstånd för det, att han rev föreningens byggnad, och att det kunde bli problem med försäkringar vid tex en skada, packade han ihop och åkte därifrån.
 
Isakare Isakare skrev:
För att svara på frågan generellt.
Du får inte riva väggarna, det är inte dina väggar.

I vår förening får man inkomma med ritningar från en konstruktör och bygglov, eller ett papper från kommunen att åtgärden inte behöver bygglov.

Hos oss börjar vi med ett möte på plats. Sen får den sökande inkomma med en ansökan och det som efterfrågas, tex bygglov, ritningar mm.

Likt en myndighet behandlas inte ansökan förens allt finns på plats, det finns ingen anledning för en styrelse att göra en massa jobb utan att ärendet inte är komplett.

När att är på plast, är det normalt inga problem alls att bygga om.

Hos oss kostade en otillåten ombyggnad föreningen 220.000:- (rivit så husets konstruktion påverkades)
Den summa fick vi boende dela på.

Och som även skrivs i tråden. Vi behandlar ingenting förens man är tillträd medlem i föreningen, samma där, ingen ide att göra nått ifall affären blir avbruten innan tillträdesdagen, vilket har hänt.

Föreningen/styrelsen jobbar med dina och mina pengar, och vi vill väl inte att de slösas bort på ingenting ??
Tack för svar!

Men generellt brukar man väl säga att man får riva icke bärande väggar. Det är iaf vad jag hört av alla jag pratat med och även när man googlar.

https://lawline.se/answers/7846'

https://bofokus.se/2017/09/28/vad-ska-vi-tanka-pa-nar-en-medlem-vill-ta-ner-en-vagg/

Dom två sidorna säger ju att man inte måste ansöka till föreningen.

https://www.hsb.se/stockholm/brf/-s...typer-av-arbeten-far-man-gora-i-sin-lagenhet/

Detta tog jag från sidan ovan.

Väggar
Måla och tapetsera är upp till dig. Du får
också ändra planlösningen genom att flytta, riva eller sätta upp en inner¬vägg, men kontakta styrelsen först eftersom det kan räknas som en större förändring av lägenheten.

Bärande väggar
Måste du ha styrelsens tillstånd och kommunen kräver bygganmälan.

https://www.bostadsratterna.se/allt-om-bostadsratt/artiklar/far-jag-ta-bort-vaggen

Detta tog jag från sidan ovan.

Får jag ta bort väggen?
FRÅGA: Jag vill bygga om min lägenhet genom att ta bort en vägg som eventuellt är bärande. Intyget som jag inhämtat från en byggfirma säger att ingen förstärkning behövs. Ombyggnaden innebär att min nuvarande 3:a istället blir en 2.5:a. Måste jag skriva en motion eller kan styrelsen besluta sådana här frågor?

SVAR: Det är styrelsen som säger ja eller nej. Ett nej kräver att styrelsen kan bevisa att ändringen är till påtaglig skada för föreningen. Är styrelsen osäker på ditt intyg kan styrelsen anlita en egen fackman för att bedöma saken. Dessutom bör du eller styrelsen kontrollera om ändringen kräver bygglov. Styrelsen noterar rumsförändringen i lägenhetsförteckningen samt anmäler detta till det offentliga lägenhetsregistret.


Så som jag tolkar det hela är att föreningen kan bara som skrivet ovan bara neka ansökan om åtgärden är till påtaglig skada eller olägenhet för föreningen.
Sen att man ansöker och diskuterar och berättar för föreningen vad man tänkt göra är ju bara för att stämma av så att dom inte vet att väggarna är t.ex bärande eller liknande. Men även för att vara på god fot med föreningen så dom vet vad som händer i fastigheten.

Alltså borde man ansöka vid en renovering som denna men föreningen kan bara neka om renoveringen är till skada.

Säger inte emot nån, vill bara få det hela klart och tydligt
mvh
 
I vår förening skulle vi hänvisa till denna textrad.

Väggar
Måla och tapetsera är upp till dig. Du får
också ändra planlösningen genom att flytta, riva eller sätta upp en inner¬vägg, men kontakta styrelsen först eftersom det kan räknas som en större förändring av lägenheten.

Vi skulle på inget sätt hindra nån för att riva väggen, men vi vill ha vetskap om det, så vi kan dokumentera i lägenhetspärmen vad som är gjort/ändrat. Det är väldigt bra att ha framöver.
Om tex en ny medlem kommer och frågar en ny styrelse om något, då kan den kolla i lägenhetens pärm, och säga "Jo, det byggdes om 2011"

Eller om andersson i 3an kommer o frågar "jag vill riva väggen till köket, det är ju gjort i 5an"
Enkelt går vi då in i 5ans pärm o kollar, och kan direkt ge 3an besked "Riv din vägg om du vill"
Hade vi inte haft det, behövde 3an bevisa att det inte är en bärande vägg. Nu var det redan bevisat av 5an, och 3an behövde inte göra samma sak igen.

Som serviceboken i en bil, det är väldigt bra att veta vad som är gjort.
 
C Carleke skrev:
Tack för svar!

Men generellt brukar man väl säga att man får riva icke bärande väggar. Det är iaf vad jag hört av alla jag pratat med och även när man googlar.

[länk]'

[länk]

Dom två sidorna säger ju att man inte måste ansöka till föreningen.

[länk]

Detta tog jag från sidan ovan.

Väggar
Måla och tapetsera är upp till dig. Du får
också ändra planlösningen genom att flytta, riva eller sätta upp en inner¬vägg, men kontakta styrelsen först eftersom det kan räknas som en större förändring av lägenheten.

Bärande väggar
Måste du ha styrelsens tillstånd och kommunen kräver bygganmälan.

[länk]

Detta tog jag från sidan ovan.

Får jag ta bort väggen?
FRÅGA: Jag vill bygga om min lägenhet genom att ta bort en vägg som eventuellt är bärande. Intyget som jag inhämtat från en byggfirma säger att ingen förstärkning behövs. Ombyggnaden innebär att min nuvarande 3:a istället blir en 2.5:a. Måste jag skriva en motion eller kan styrelsen besluta sådana här frågor?

SVAR: Det är styrelsen som säger ja eller nej. Ett nej kräver att styrelsen kan bevisa att ändringen är till påtaglig skada för föreningen. Är styrelsen osäker på ditt intyg kan styrelsen anlita en egen fackman för att bedöma saken. Dessutom bör du eller styrelsen kontrollera om ändringen kräver bygglov. Styrelsen noterar rumsförändringen i lägenhetsförteckningen samt anmäler detta till det offentliga lägenhetsregistret.


Så som jag tolkar det hela är att föreningen kan bara som skrivet ovan bara neka ansökan om åtgärden är till påtaglig skada eller olägenhet för föreningen.
Sen att man ansöker och diskuterar och berättar för föreningen vad man tänkt göra är ju bara för att stämma av så att dom inte vet att väggarna är t.ex bärande eller liknande. Men även för att vara på god fot med föreningen så dom vet vad som händer i fastigheten.

Alltså borde man ansöka vid en renovering som denna men föreningen kan bara neka om renoveringen är till skada.

Säger inte emot nån, vill bara få det hela klart och tydligt
mvh
Det spelar egentligen ingen roll vad du läser på nätet. Det är stadgarna som styr det och troligen står det att du inte får göra större ingrepp på lägenheten, vilket att riva väggar innebär. Men troligen så får du ett OK bara du ställer frågan.
 
Sen kan man tänka så här oxå.

Ponera att en vägg inte är bärande enligt ritning, men det har med tiden blivit sättningar i huset, Pettersson en trappa upp har ett tungt piano utefter denna vägg.
Väggen rivs, Petterssons piano börjar gunga när man går förbi, det har uppstått ett problem.

Vem är skyldig till problemet ??
Jo, då går vi in i lägenhetspärmen, och ser att styrelsen har gett tillstånd till denna väggrivning.
Detta är nu föreningens/dess försäkringsbolags problem. Du som rivit väggen har gjort vad du bör, och blir skadelös.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.