Har en mindre jaktkoja på ca 3m2 och har skaffat en sån här liten kamin.
Eldat med briketter och funkar perfekt och värmer upp bra men man blir ju rökförgiftad.
Så jag behöver fixa en skorsten men skulle behöva tips hur jag ska göra den så inte all värme bara försvinner ut genom röret.

Mycket tacksam för lite input.

Liten bärbar metallkamin på ben utan skorsten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://z-aim.com/varmeprodukter/vi...L99T_-DltOMt1ofNe97Sq89QLUXEQdK8G7xzCkBgKs3rw
 
Har du eldat inne utan skorsten?
 
  • Gilla
Jessnet
  • Laddar…
Rickard.
Har du testat deras egna lösning? Såg rätt mysigt ut om man bara är ute efter att slippa frysa och inte nödvändigtvis behöver värma upp hela kojan.
 
  • Gilla
Jessnet
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Har du eldat inne utan skorsten?
Ja, med skjutluckor och dörr öppna.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Har du testat deras egna lösning? Såg rätt mysigt ut om man bara är ute efter att slippa frysa och inte nödvändigtvis behöver värma upp hela kojan.
Rickard. Rickard.ag skrev:
Har du testat deras egna lösning? Såg rätt mysigt ut om man bara är ute efter att slippa frysa och inte nödvändigtvis behöver värma upp hela kojan.
Om du tänker på brännarna man kan beställa extra så har jag inte provat dom då dom är restade till slutet januari men känner ändå att en skorstenslösning vore bra.
 
Rickard.
Känns som att du har fel kamin för skorsten då den är öppen upptill men en huv och lite spirorör kanske kan funka tillräckligt.

Vi har ett par olika jaktkojor (främst sovkojor) i lappland som värms med små tältkaminer och det fungerar ju bra men det är inte särskilt portabelt.
 
  • Gilla
Jessnet
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Känns som att du har fel kamin för skorsten då den är öppen upptill men en huv och lite spirorör kanske kan funka tillräckligt.

Vi har ett par olika jaktkojor (främst sovkojor) i lappland som värms med små tältkaminer och det fungerar ju bra men det är inte särskilt portabelt.
Jo, så är det nog men den är i bra storlek för den lilla kojan som vi inte sover i.
Är inte i behov av portabel egentligen men dom tältkaminer jag sett är lite för stora.
Var inne på en liten huv och spirorör och man kanske kan bromsa värmen lite genom att ha genomföringen genom väggen istället för taket?
Undrar om det kanske går att "bromsa" värmen något i huven också..?
 
Rickard.
Tror inte du behöver tänka på att "bromsa" värmen alls, enda prioriteten är att få ut röken. Att försöka bromsa ger motstånd och då ökar du mängden rök i stugan.

Jag tänker mig en kon på ben som är lite större än kaminen och ett kort rör genom fönster/väggen, du kommer inte få samma sug som i en skorsten så det gäller att det är så enkelt som bara möjligt för röken.
 
  • Gilla
Jessnet och 1 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Tror inte du behöver tänka på att "bromsa" värmen alls, enda prioriteten är att få ut röken. Att försöka bromsa ger motstånd och då ökar du mängden rök i stugan.

Jag tänker mig en kon på ben som är lite större än kaminen och ett kort rör genom fönster/väggen, du kommer inte få samma sug som i en skorsten så det gäller att det är så enkelt som bara möjligt för röken.
Stort tack, det låter som en bra lösning!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.