Hej alla kunniga!

Skulle behöva höra era tankar och funderingar kring denna fönsterinstallation.

Har ett tegelhus från 60-talet och tänkte byta ut fönster på huset. Köpte 2 fönster till att börja med för att se hur det skulle gå innan jag ger mig på resten.

Resultatet av installationen av dessa två fönster har lämnat mig lite fundersam om detta blev rätt gjort eller inte.

Om ni ser bilden nedan så ser man att det är luftspalt (ihålighet) mellan fasaden och inneväggen.
Fönsterinstallation med synlig luftspalt mellan tegelfasad och träram på ett hus från 60-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De gamla fönster gick ca till mitten av teglet. Men jag kunde inte få något av nya fönstret att vila på teglet pga ihåligheten. Då hade jag inte haft något att skruva i med karmskruvarna.

Lösningen blev att jag fick anpassa fönstrena så att de var i linje med inneväggen.


Närbild av nyinstallerat fönster mot en tegelvägg med synlig luftspalt mellan fönsterkarm och tegelstenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nytt fönster installerat i linje med inneväggen, synlig kant och radiator under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När det kommer till utsidan så tänkte jag ringa till en plåtslagare och be honom sätta dit fönsterblecket men samtidigt göra en plåtramverk runt fönstrena så att plåten täcker ihåligheten och hamnar ungefär där gamla fönstrena var.

Min fråga till er:

Utvändigt så som det blivit nu. Om jag täcker det med plåt runtomkring. Kommer detta vara ok?
Eller kan det uppstå några problem längre fram?
Kalldrag på något sätt, att vatten kommer in och urholkar teglet?
Ja jag vet inte vad problemet kan bli men hoppas att ni kan upplysa mig.

Invändigt:
Nu när fönstret är i höjd med inneväggen.
Ok att det är så med tanke på att det inte blir någon smyg?

Hur skulle jag kunna göra det annorlunda?

Tack för all hjälp!
 
Det är nackdelen med karmskruv - att det inte alltid finns något att skruva i. Du hade kunnat monterat fönstren längre ut om du använt spik istället för då kan man vinkla dem.

Eventuellt skulle du behöva höja upp fönstren mer för på bilden ser det inte ut som om det blir någon bra lutning på fönsterblecket. I övrigt blir det bra med vinkelplåtar runt fönstret. Det är ganska standard idag på tegelfasader.
 
Magnus E K
Jag har delvis tegelfasad (gavlarna) på mitt hus och tidigare ägare har gjort likadant vid byte av fönster. Jag stör mig på det, både utseendet utifrån (det är satt träplankor runt om) och också för att man inifrån ser sämre åt sidorna. (Dessutom två olika fönster bredvid varandra...) Kommer fixas någon gång i framtiden när budget och inspiration infinner sig.
 
  • Gilla
Visionw1994
  • Laddar…
Du har monterat dina fönster helt rätt.
 
  • Gilla
Maxizor och 3 till
  • Laddar…
Tack för alla svar!

Kontaktade en plåtslagare idag som var förbi och tog mått för att få ihop det bra runtomkring. Men blir att hyvla av lite av teglet framför för att få rätt lutning med blecken.

Kommer fortsätta med samma metod för resten av fönstren.

Återigen tack för alla snabba svar!
 
Säger som Matti! Du har monterat dina fönster helt rätt. Du har satt dem i den varma delen av väggen. Längre ut isolerar de dåligt och risken för utvändig kondens ökar markant.
Dock väldigt vanligt att fönsterna monterades så på 60-70 talet.
 
Kan nog löna sig att foga lufttätt i öppningen på insidan tegelväggen runt fönstret. Allt för att hindra luftvandring. Varm som kall.
Finns breda typ av skumgummi porösa runda grova lister att dutta i. Eller kanske rentav fogskum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.