S
Hej!

Huset är ett 1/2-plans hus från -75 och det är vattenburen golvvärme både uppe och nere.
På grund av någon anledning så är värmesystemet ofullständigt för oss vid inflytt(fullt medvetna om detta och medräknat).

Just nu är där en ackumulatortank på 500 liter med slinga för tappvarmvatten från Termoventiler i Ulricehamn. En Laddotank eco combi 1 eller 2. Efter tanken sitter en pump som blandar ut rätt temperatur på golvvärmen i förhållande till ute temperaturen.
Detta systemet fungerar just nu, men då med elpatronen som egentligen ska hjälpa vid låga temperaturer eller om något går fel. Så det som behövs för att göra detta värmesystem fullständigt är något som gör systemet effektivare än vad elpatronen gör idag(någon värmepumps lösning).

Ägaren innan oss hade planer att sätta in en monoblock(luft/vatten värmepump med inne och utedel i ett som jag förstår det).

Nu till varför jag vänder mig till forumet.
Jag ser att jag har tre alternativ:
1. Kör på en monoblock som det var tänkt.
2. Sätter in ny värmelösning med en ny luft/vatten-pump och säljer ack. tanken
3. fjärrvärme och säljer ack.tanken

Nu behöver jag råd från forumet här vad som är bäst att göra. Finns det något annat sätt jag kan använda befintlig tank? Jag söker det som alla söker, det billiga och bästa såklart. Alla tips och visdomar mottages.

Med vänlig hälsning,
familjen Svensson
 
Krokben
Att sätta in en monoblock och koppla direkt mot tanken är ju en billig(are) lösning som fungerar bra. Om du köper en varmvattenberedare och sätter i serie med ackumulatortankens värmeslinga så får du bra förvärmning till tappvarmvattnet med. Du ska i så fall köra på flytande kondensering och inte fast kondensering.
Flytande kondensering = Värmepumpen går efter t ex kurva med utegivare och gör så varm vatten som behövs för stunden
Fast kondensering = pumpen ställs på en fast temperatur t ex 50C, besparingen blir lägre än med flytande kondensering.
 
  • Gilla
TorparAnkan och 1 till
  • Laddar…
S
Tack för svaret!
Om vi väger över lösningen lite mer åt "bästa"-hållet och inte bara billig och bra. Vad skulle du säga att jag skulle göra då?
Vad är fördelar med att ha kvar tanken? Vad är nackdelar? Kan alldeles för lite om det här, det kanske är det som är fördelen med att byta ut det. Känns bara tråkigt att byta ut något som är helt nytt.
 

Bästa svaret

Krokben
S svenne_familjen skrev:
Tack för svaret!
Om vi väger över lösningen lite mer åt "bästa"-hållet och inte bara billig och bra. Vad skulle du säga att jag skulle göra då?
Vad är fördelar med att ha kvar tanken? Vad är nackdelar? Kan alldeles för lite om det här, det kanske är det som är fördelen med att byta ut det. Känns bara tråkigt att byta ut något som är helt nytt.
Beror lite på hur mycket varmvatten du förbrukar. Förbrukar du mycket varmvatten kanske en komplett pump är vettigare. Hur som helst så kan du ju nyttja acktanken som arbetstank så gör dig inte av med den!

Edit: fördelen med en arbetstank är att om du köper t ex en 12kw som har spannet 3-12kw så kommer pumpen att gå av och på väldigt mycket (vilket sliter på kompressorn) under vår och höst. Med en arbetstank så arbetar pumpen mot tanken och inte direkt mot golvvärmen. Dina 500 liter gör att din pump har vatten att jobba med, och jobbar länge innan den slår av - du får långa gångtider på kompressorn. Hoppas att det inte blev luddigt, är bedrövligt trött.
 
Redigerat:
S
Jag förstod vad du menade med arbetstank, det låter vettigt.
Men så ditt förslag hade varit att en traditionell luft/vatten-pump(alltså inne och utedel eller funkar det lika bra med monoblock) tillsammans med ack.tanken som arbetstank?

Så tacksam för denna input, tack!
 
Redigerat:
Krokben
S svenne_familjen skrev:
Jag förstod vad du menade med arbetstank, det låter vettigt.
Men så ditt förslag hade varit att en traditionell luft/vatten-pump(alltså inne och utedel eller funkar det lika bra med monoblock) tillsammans med ack.tanken som arbetstank?

Så tacksam för denna input, tack!
Monoblock funkar exemplariskt till tank med. Enda skillnaden med en monoblock är att allt finns i utedelen, och saknar elpatron medans i en med en package/split så får du allt i ett, styrning, expansionskärl, varmvattenberedare etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.