T
Finns det någon anledning till att IKEA har en så dålig köksplanerare? Den känns som gjord på 80talet (lite överdrivet).
Kan ju inte kosta så mkt att fixa till en vättig som man kan klara av atg ahntera själv, då hade man sluppit att åka in till dom för att bara få det uppritat.

Själv när jag byggde kök så strunta jag i Ikea av den enkla anledningen. Fick bli HTH istället då deras planerare var sååå mycket bättre. Nära på The Sims känsla..
 
H
T TechChad skrev:
Finns det någon anledning till att IKEA har en så dålig köksplanerare? Den känns som gjord på 80talet (lite överdrivet).
Kan ju inte kosta så mkt att fixa till en vättig som man kan klara av atg ahntera själv, då hade man sluppit att åka in till dom för att bara få det uppritat.

Själv när jag byggde kök så strunta jag i Ikea av den enkla anledningen. Fick bli HTH istället då deras planerare var sååå mycket bättre. Nära på The Sims känsla..
Priset, allt ska vara så billigt som möjligt och då får man vad man betalar för.
 
Vad är problemet? Kag ritade mitt kök in i minsta detalj i deras verktyg utan problem. Vi pkte bara dit för att göra beställningen och få måttat bänkskivor.
 
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Vad är problemet? Kag ritade mitt kök in i minsta detalj i deras verktyg utan problem. Vi pkte bara dit för att göra beställningen och få måttat bänkskivor.
Vi lyckades inte med nånting i planeraren. Däremot var det mycket lättare efter ett ikea möte när man sett hur dom hanterar programmet, då kunde vi också rita in i minsta detalj. Men iaf för oss som förstagångsanvändare så var det hopplöst
 
Visst finns det alltid mer att önska, men Ikeas program är bra :thinking:
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
T
Visst, det har blivit lite bättre än det varit (när "programmet" inte ens täckte halva skärmen). Men tycker det är segt och riktigt gammaldags navigeringsknappar. Nae, la man ner lite pengar på det så skulle nog fler våga sig på att köra själva.
Precis som ovanstående skriver så går man först till deras planerare för att lära sig lite hur det funkar. Skulle man gjort ett program som var enklare och smidigare så skulle dom tjäna på att färre folk gick till dom "bara" för att lära sig programmet.
 
T TechChad skrev:
Visst, det har blivit lite bättre än det varit (när "programmet" inte ens täckte halva skärmen). Men tycker det är segt och riktigt gammaldags navigeringsknappar. Nae, la man ner lite pengar på det så skulle nog fler våga sig på att köra själva.
Precis som ovanstående skriver så går man först till deras planerare för att lära sig lite hur det funkar. Skulle man gjort ett program som var enklare och smidigare så skulle dom tjäna på att färre folk gick till dom "bara" för att lära sig programmet.
Fast de säljer ju kök , självklart tjänar de på att man kommer in till butiken för att lära sig programmet. En relation med en ”planerare” är ju säkraste vägen till ett sålt kök. Att ikea lyckats få Gemene man att kalla Säljarna för planerare är nog det mest imponerande .
 
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
T
D DaDolly skrev:
Fast de säljer ju kök , självklart tjänar de på att man kommer in till butiken för att lära sig programmet. En relation med en ”planerare” är ju säkraste vägen till ett sålt kök. Att ikea lyckats få Gemene man att kalla Säljarna för planerare är nog det mest imponerande .
Det är ju iof ennsäljteknik jag inte tänkt på. Gör ett lite omständigt program (som egentligen kan vara ganska enkelt) så att du måste ta kontakt med deras planerare/säljare.

Som du säger, det är bra gjort att få bort "säljarestämpeln" för att man inte ska känna att dom säljer på en saker. Sen är dom ofta väldigt trevliga med och inte så "säljiga" av sig.
 
Det är absolut inget fel på deras program så det får nog räknas in som handhavande.

Det kan dock tilläggas att IKEA inte vill att man beställer kök direkt utan att gå igenom ritning med dem först ändå. Anledningen till detta är för att inte få sura kunder som inte fattat att de själva ritat fel.

Senaste köket jag plockade ut (mitt nuvarande) fick jag skriva på en ansvarsfriskrivelse om att planerare inte gått igenom ritning för att jag skulle få ut en plocklista enligt ritning.
 
  • Gilla
Violina och 2 till
  • Laddar…
Jag ser inga problem med Ikeas köksplanerare. Har själv planerat, ritat och byggt 4 kök, ett mindre kontor i en garderob och inredning till ett badrum utan problem.
Skulle nog inte gå till någon annan planerare just för att Ikeas är enkel och lättillgänglig (y)
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Tiden med säljaren är ju en bra spenderad timme också, i vårt fall hade de massor av bra input, även om jag lagt flera år på att fundera på hur köket skulle vara..
 
MrJay
Jobbar inom IT och har byggt ett antal system med åren.. ser inget som helst fel på IKEAs planeringsverktyg, tycker den är smidig och gör sitt jobb bra. Senast jag använde den 5 år sedan gick det hur smidigt som helst för oss att planera köket och sedan köpa in allt.

Om TS anser att HTH-kök är bättre val pga. deras verktyg - köp deras kök istället. Att bygga om ett sådant verktyg till WASM och WebGL för att inte vara ”80-tal” är en mångmiljoninvestering som kanske inte ligger högst upp i deras prio-lista då inte tillräckligt många klagat på den :D
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Som snickare utan någon egentlig datautbildning så har jag inga problem med att rita upp kök i Ikeas program.
Tvärtom tycker jag det är ett riktigt bra program för en amatör att både rita upp i och kunna se framför sig från alla vinklar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.