Att låta äldre människor arbeta och utföra tjänster med veteranpoolen, Goveteran och allt vad det heter är ok så länge utbildning personal för ändamålet utför arbetet och övriga endast trädgårdstjänster.
 
Kollade nu och Veteranpoolen AB har elbehörighet, frågan är om deras veteranmontörer använder sig av ett egenkontrollprogram
 
hsd hsd skrev:
Varför stoppades inte jobber när Du Såg eländet första dagen
Jag hade stoppat och krävt ersättning samt nekat vidare förstörelse från veteranpolen
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Veteranpoolen har kontaktat oss och vill ge sin version som har hänt enligt nedan.

------------

Vi beklagar den negativa upplevelsen av Veteranpoolen och det arbete vi utfört. Oavsett vad som hänt har vi misslyckats redan där. Veteranpoolen utför årligen tusentals hantverksuppdrag över hela Sverige, och vi är väldigt stolta över våra höga kundnöjdhetsbetyg. Vi tar självklart vårt ansvar, och kompenserar kunden om vi skulle åsamka skada under ett uppdrag.

Vi är såklart även beredda att åtgärda eventuella fel i det arbete som utförts. I detta fall har kunden bland annat avböjt vårt förslag om att göra ett ordentligt grundarbete i hallen, för att sedan kunna utföra en proffsig målning. Kunden har önskat, och vi har gått med på, att måla direkt på den gamla tapeten i hallen. Vi kommer i framtiden att inte bara avråda, utan också tacka nej till, uppdrag där vår målare anser att kundens önskan innebär risk för att slutresultatet inte blir bra.

I det aktuella fallet har kunden blivit ombedd att komma med ett konkret ersättningskrav. Vi inväntar fortfarande detta. Det skall även noteras att kunden i dagsläget varken betalt något, eller ens blivit fakturerad för det arbete som utförts.

/Gustav Jakobsson, Veteranpoolen

-----------

/Moderator
Har haft helg för de som undrar vart jag tagit vägen. Får bemöta detta inlägg då det finns osanningar i det.

TLDR för de som inte orkar läsa alla email osv nedan

* Hall-arbetet är utfört enligt deras rekommendation, mer arbete gjordes samt gjordes även detta icke fackmannamässigt
* Skriftligt reklamation med krav lämnades 2020-09-20, dvs närmare 3 månader sedan
* Veteranpoolen lämnar förslag på att de fixar 1 av 4 rum de orsakat skador i, resten får jag ordna själv / betala för att få fixat
* Nuvarande "konflikt" är om konsumentjänstelagen skall följas (de åtgärdar alla fel / skador de gjort kostnadsfritt) eller ej, här går meningar mellan företag och mig isär


Först beskriver jag vad deras uppdrag var, enligt det skriftliga avtal som finns, vilket är mer än hallen som de pratar om ovan. Texten är företagets egna formulering av arbetet efter "förmöte med utföraren":

· Maskering

· Hallen – förarbete såsom att rensa tapeter samt spackla och sedan målas

Alla lister i hela lägenheten, element och 2 garderobsdörrar samt toalettdörr och badrumsdörr ska målas.

---

Hallen har en gammal struktur-tapet, jag trodde ursprungligen att det gick att tapetsera och sedan måla över för att få snyggt. Deras hantverkare förslag var då att måla direkt på tapeten, då det är svårt att få snyggt genom att tapetsera först vilket jag gick med på utan diskussion så jag har följt deras rekommendation för hur arbetet skall genomföras.

Vad de missat att ta upp är att täckningen på målningen de utfört är 50-75%, dvs övrig yta är "naken" (gammal färg i detta fall) samt en del "övriga" problem.

"Ersättningskravet", dvs i mitt fall reklamation skickades till Veteranpoolen skriftligt (email) 2020-09-20 22:50 enligt nedan
---
Veteranpoolen

I samband med er hantverkares målning som skedde mellan den 31/8 och 3/9 så uppstod ett flertal skador. Då det tar tid för er att komma förbi så kommer det nu på pränt så historia blir enklare att följa.

I hallen

  • Spill på ytterdörr (vit färg på grå dörr)
  • Grå tejp satt på elementet och därefter ”halvt övermålat” så ojämnt och fult samt sitter fast
  • Tapeter är beskärda då hantverkaren ansåg att de inte var korrekt uppsatta, nu syns väggen bakom och det är skitfult. Dessutom såg han en del på tapeten han inte tyckte satt ordentlig och beslöt sig för att skära bort en ca 20 x 10 cm stort hål i tapeten och spackla över. Ingen kommunikation med mig och ingick inte i uppdraget att oroa sig över.
  • Spacklingen för borrhål lämnar ett hål på ca 1 cm^2 i väggen pga dåligt utförande
  • Färgspill på golvet samt lister då hantverkaren inte använt papper / tejp att skydda ytor som inte skall målas.
I köket

  • Hantverkaren använde köksbord som arbetsbord vilket ledde till ett par större fläckar från spilld färg som sitter på ”djupet” i träet.
  • Spill på golvet
  • Diskhon användes som ”tvättanläggning” vilket ledde till färg över stor del av köksbänkarna (sanerat på 3h…)

I vardagsrum

  • Färgspill på soffan
  • Färgspill på tapeter
I sovrum

  • Färgspill på golv och lister
  • Färgspill på tapeter
  • Färgspill på säng (madrass)
  • Tapeter beskärda, vägg syns genom vid skadorna

I badrum
  • Färgspill på golv och lister

Jag anser att jag, i enlighet med konsumentjänstlagen, har rätt till ersättning för de uppkomna skadorna.

Jag begär att ni snarast reparerar skadorna på ett skyndsamt vis, alternativ ersätter motsvarande kostnaden för sakernas värde + uppkomna kostnader vid reparation som exempelvis hantverkare för tapetsering.

---

När de kom förbi ~1 vecka efter mailet gick vi igenom målningen generellt och kan då se den dåliga täckningen på målningen på element + lister samt färg även på golv och väggar i samtliga rum så det har väl tillkommit.

Mitt krav till A. på Veteranpoolen som var med vid genomgången var att det som förstörts skulle fixas. Så här löd mailet efteråt.

”Tack för besöket idag. Som vi diskuterade ordnar ni med tapetsering (hall, vardagsrum och sovrum) och målning, ni står för materialkostnad”.

Inget konstigt krav egentligen då det grundar sig på konsument-tjänstelagens krav på att "gör om / gör rätt, utan kostnad för konsumenten samt gör det inom rimlig tid"

Ca 2.5 månader senare (2020-12-09) kom vad de tyckte de behövde göra:

----

Hej F!

Nu har jag fått en offert att ta ställning till från målerifirman som besökte dig.

Vi erbjuder oss att göra om hela hallen inkl tak. Vår veteran rekommenderade initialt att vi skulle göra arbetet från grunden men du ville att vi enbart skulle måla på tapeten.

Resultatet blev inte bra och det blir det aldrig om man inte får göra ett bra underarbete. Det kostar extra men resultatet blir bra.

För att gå med på denna överenskommelse ber jag dig betala nerlagd tid för utförande veteran. Vi tar hela kostnaden för arbetet som nu ska utföras med din hall.

Belopp du ska betala till oss är 11 000kr efter skatteavdrag inkl moms. Då ingår tid för utfört arbete och milersättning. Jag lägger det som ett fastpris.

Om du vill ha något mer arbete utfört i din lägenhet så får du själv ta denna kostnad (Jag, och inte dem har fetmarkerat detta).

Jag har diskuterat med K och han är beredd att utföra arbetet innan jul om du så önskar.

Fakturan jag skickar dig måste vara betald innan den 30 dec för att du ska få skatteavdrag under år 2020.

För att arbetet ska hinnas nu i december behöver jag har svar snarast!

Vänligen

A. P.

Franchisetagare
---

Var vi efter 3.5 månader har olika åsikter om är om Veteranpoolen står över konsument-tjänstelagen som dem, inklusive VD tycker, eller om lagen bör gälla även dem, dvs "alla fel skall korrigeras kostnadsfritt" som jag och lagen tycker.

Gustav som svarar ovan är marknads-kommunikatör på högkvarteret och har fått 3:de eller 4:de hands historian i viska leken inom företaget så får väl ses som en förmildrande ursäkt.

Väg framåt nu efter inrådan med Hallå Konsument är: Second opinion -> ta in egen hantverkare -> begära att VP betalar -> alt 1: De betalar och allt är löst. Alt 2: De betalar inte -> Tinget -> Fordran -> konkursansökan

Vill Gustav Jakobsson komma med en snabbare och smidigare lösning så är det givetvis välkommet fortfarande och han har / kan lätt få tag på mina kontaktuppgifter.
 
  • Gilla
TomasNil och 1 till
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Kollade nu och Veteranpoolen AB har elbehörighet, frågan är om deras veteranmontörer använder sig av ett egenkontrollprogram
Jag jobbar som elektriker för veteranpoolen !
Ja det finns ett egenkontrollprogram, de använder Elvis via webben.

Det som jag upplever som knepigt är inte Veteranpoolen, de är seriösa. Dock är det ett bemanningsföretag och inte specialiserade inom t.ex. el, målning, VVS.

90% av kunderna är privatpersoner, med mycket liten erfarenhet av hur man beställer en viss typ av jobb.

I många fall vill man bara ha BILLIGT .....och vill själva köpa hem materialet, vilket fungerar dåligt. Det blir då ofta konflikt eftersom de t.ex. kräver att jag skall lägga lampsladd som fast matning i ett badrum och sedan blir hemskt upprörda att jag då måste sätta upp ett FULT vägguttag.

Jag har mina funderingar på att sluta att jobba för Veteranpoolen, inte på grund av Veteranpoolen, för de är seriösa (i alla fall Södra Stockholm där jag jobbar). Har kunden klagomål så löser de/vi det snabbt och obyråkratiskt.

Problemet är vissa kunder som är rent Pai. in th. as. Som tror mer på vad de läser på internet eller vad en säljare på ett byggvaruhus säger, än vad jag som är på plats säger. De tror att jag bara vill tjäna pengar, när jag påstår att man måste ha en IP-klassat eluttag utomhus i stället för deras Biltema inomhusuttag...
 
  • Gilla
boihus123 och 3 till
  • Laddar…
F Fredrik20201215 skrev:
Har haft helg för de som undrar vart jag tagit vägen. Får bemöta detta inlägg då det finns osanningar i det.

TLDR för de som inte orkar läsa alla email osv nedan

* Hall-arbetet är utfört enligt deras rekommendation, mer arbete gjordes samt gjordes även detta icke fackmannamässigt
* Skriftligt reklamation med krav lämnades 2020-09-20, dvs närmare 3 månader sedan
* Veteranpoolen lämnar förslag på att de fixar 1 av 4 rum de orsakat skador i, resten får jag ordna själv / betala för att få fixat
* Nuvarande "konflikt" är om konsumentjänstelagen skall följas (de åtgärdar alla fel / skador de gjort kostnadsfritt) eller ej, här går meningar mellan företag och mig isär


Först beskriver jag vad deras uppdrag var, enligt det skriftliga avtal som finns, vilket är mer än hallen som de pratar om ovan. Texten är företagets egna formulering av arbetet efter "förmöte med utföraren":

· Maskering

· Hallen – förarbete såsom att rensa tapeter samt spackla och sedan målas

Alla lister i hela lägenheten, element och 2 garderobsdörrar samt toalettdörr och badrumsdörr ska målas.

---

Hallen har en gammal struktur-tapet, jag trodde ursprungligen att det gick att tapetsera och sedan måla över för att få snyggt. Deras hantverkare förslag var då att måla direkt på tapeten, då det är svårt att få snyggt genom att tapetsera först vilket jag gick med på utan diskussion så jag har följt deras rekommendation för hur arbetet skall genomföras.

Vad de missat att ta upp är att täckningen på målningen de utfört är 50-75%, dvs övrig yta är "naken" (gammal färg i detta fall) samt en del "övriga" problem.

"Ersättningskravet", dvs i mitt fall reklamation skickades till Veteranpoolen skriftligt (email) 2020-09-20 22:50 enligt nedan
---
Veteranpoolen

I samband med er hantverkares målning som skedde mellan den 31/8 och 3/9 så uppstod ett flertal skador. Då det tar tid för er att komma förbi så kommer det nu på pränt så historia blir enklare att följa.

I hallen

  • Spill på ytterdörr (vit färg på grå dörr)
  • Grå tejp satt på elementet och därefter ”halvt övermålat” så ojämnt och fult samt sitter fast
  • Tapeter är beskärda då hantverkaren ansåg att de inte var korrekt uppsatta, nu syns väggen bakom och det är skitfult. Dessutom såg han en del på tapeten han inte tyckte satt ordentlig och beslöt sig för att skära bort en ca 20 x 10 cm stort hål i tapeten och spackla över. Ingen kommunikation med mig och ingick inte i uppdraget att oroa sig över.
  • Spacklingen för borrhål lämnar ett hål på ca 1 cm^2 i väggen pga dåligt utförande
  • Färgspill på golvet samt lister då hantverkaren inte använt papper / tejp att skydda ytor som inte skall målas.
I köket

  • Hantverkaren använde köksbord som arbetsbord vilket ledde till ett par större fläckar från spilld färg som sitter på ”djupet” i träet.
  • Spill på golvet
  • Diskhon användes som ”tvättanläggning” vilket ledde till färg över stor del av köksbänkarna (sanerat på 3h…)

I vardagsrum

  • Färgspill på soffan
  • Färgspill på tapeter
I sovrum

  • Färgspill på golv och lister
  • Färgspill på tapeter
  • Färgspill på säng (madrass)
  • Tapeter beskärda, vägg syns genom vid skadorna

I badrum
  • Färgspill på golv och lister

Jag anser att jag, i enlighet med konsumentjänstlagen, har rätt till ersättning för de uppkomna skadorna.

Jag begär att ni snarast reparerar skadorna på ett skyndsamt vis, alternativ ersätter motsvarande kostnaden för sakernas värde + uppkomna kostnader vid reparation som exempelvis hantverkare för tapetsering.

---

När de kom förbi ~1 vecka efter mailet gick vi igenom målningen generellt och kan då se den dåliga täckningen på målningen på element + lister samt färg även på golv och väggar i samtliga rum så det har väl tillkommit.

Mitt krav till A. på Veteranpoolen som var med vid genomgången var att det som förstörts skulle fixas. Så här löd mailet efteråt.

”Tack för besöket idag. Som vi diskuterade ordnar ni med tapetsering (hall, vardagsrum och sovrum) och målning, ni står för materialkostnad”.

Inget konstigt krav egentligen då det grundar sig på konsument-tjänstelagens krav på att "gör om / gör rätt, utan kostnad för konsumenten samt gör det inom rimlig tid"

Ca 2.5 månader senare (2020-12-09) kom vad de tyckte de behövde göra:

----

Hej F!

Nu har jag fått en offert att ta ställning till från målerifirman som besökte dig.

Vi erbjuder oss att göra om hela hallen inkl tak. Vår veteran rekommenderade initialt att vi skulle göra arbetet från grunden men du ville att vi enbart skulle måla på tapeten.

Resultatet blev inte bra och det blir det aldrig om man inte får göra ett bra underarbete. Det kostar extra men resultatet blir bra.

För att gå med på denna överenskommelse ber jag dig betala nerlagd tid för utförande veteran. Vi tar hela kostnaden för arbetet som nu ska utföras med din hall.

Belopp du ska betala till oss är 11 000kr efter skatteavdrag inkl moms. Då ingår tid för utfört arbete och milersättning. Jag lägger det som ett fastpris.

Om du vill ha något mer arbete utfört i din lägenhet så får du själv ta denna kostnad (Jag, och inte dem har fetmarkerat detta).

Jag har diskuterat med K och han är beredd att utföra arbetet innan jul om du så önskar.

Fakturan jag skickar dig måste vara betald innan den 30 dec för att du ska få skatteavdrag under år 2020.

För att arbetet ska hinnas nu i december behöver jag har svar snarast!

Vänligen

A. P.

Franchisetagare
---

Var vi efter 3.5 månader har olika åsikter om är om Veteranpoolen står över konsument-tjänstelagen som dem, inklusive VD tycker, eller om lagen bör gälla även dem, dvs "alla fel skall korrigeras kostnadsfritt" som jag och lagen tycker.

Gustav som svarar ovan är marknads-kommunikatör på högkvarteret och har fått 3:de eller 4:de hands historian i viska leken inom företaget så får väl ses som en förmildrande ursäkt.

Väg framåt nu efter inrådan med Hallå Konsument är: Second opinion -> ta in egen hantverkare -> begära att VP betalar -> alt 1: De betalar och allt är löst. Alt 2: De betalar inte -> Tinget -> Fordran -> konkursansökan

Vill Gustav Jakobsson komma med en snabbare och smidigare lösning så är det givetvis välkommet fortfarande och han har / kan lätt få tag på mina kontaktuppgifter.
Svårt att måla på en strukturtapet och få det bra.

Hoppas att du får rätt mot dom när du drar dom inför tinget, kommer få svårt att vinna då domaren i regel inte kan skilja på en spik eller skruv.

Min rekommendation är att du helt enkelt biter i det sura äpplet och inte betalar fakturan utan bestrider den i alla led och låter veteranpoolen stämma dig för då ligger bevisbördan hos dom.
 
C claesborjesson skrev:
Jag jobbar som elektriker för veteranpoolen !
Ja det finns ett egenkontrollprogram, de använder Elvis via webben.

Det som jag upplever som knepigt är inte Veteranpoolen, de är seriösa. Dock är det ett bemanningsföretag och inte specialiserade inom t.ex. el, målning, VVS.

90% av kunderna är privatpersoner, med mycket liten erfarenhet av hur man beställer en viss typ av jobb.

I många fall vill man bara ha BILLIGT .....och vill själva köpa hem materialet, vilket fungerar dåligt. Det blir då ofta konflikt eftersom de t.ex. kräver att jag skall lägga lampsladd som fast matning i ett badrum och sedan blir hemskt upprörda att jag då måste sätta upp ett FULT vägguttag.

Jag har mina funderingar på att sluta att jobba för Veteranpoolen, inte på grund av Veteranpoolen, för de är seriösa (i alla fall Södra Stockholm där jag jobbar). Har kunden klagomål så löser de/vi det snabbt och obyråkratiskt.

Problemet är vissa kunder som är rent Pai. in th. as. Som tror mer på vad de läser på internet eller vad en säljare på ett byggvaruhus säger, än vad jag som är på plats säger. De tror att jag bara vill tjäna pengar, när jag påstår att man måste ha en IP-klassat eluttag utomhus i stället för deras Biltema inomhusuttag...
Förstår problemet men lägger du lampsladd i badrummet om kunden ber dig göra det?

Jag vet inte hur du får dina jobb från veteranpoolen, men den som har kontakten med kunden kan förklara att ni följer gällande lagar samt att ni tar med eget material och vill kunden ha Biltema ojordat inomhus uttag utomhus så får kunden sätta upp det själv.

Angående kunder så tror många sig veta mer än hantverkaren oavsett om det gäller el, tapetsering, målning, vvs, bygg eller vad det nu må vara bättre än den som är yrkeskunniga. Men då undrar man varför de betalar för att få det gjort om dom nu själva kan få det gjort mycket bättre
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Förstår problemet men lägger du lampsladd i badrummet om kunden ber dig göra det?

Jag vet inte hur du får dina jobb från veteranpoolen,
I det fallet var det utanför våt zon och armaturen var extraisolerad och försedd med dragavlastning. Men kunden lät mig inte välja kabelkanal utan det skulle vara en tunn kanal som hon hade köpt, så så långt var allt OK, men lampsladd är bara 2x0,75 mm2 och ej avsedd för fast förläggning alltså skall det vara elkontakt. Hon krävde att jag kostnadsfritt skulle ändra till det sätt som hon ville ha.

Jag vet inte hur du får dina jobb från veteranpoolen.
Jag får ett telefonnummer, kontaktperson och grovt vad som skall göras. Lokalkontoret har som sagt ingen elkunskap, själv har jag ABL och har jobbat med el i 40 år. Så säker el kan jag, men det finns en oändlig kombination av kabel, kontakter och utföranden, alla jobb är olika.

Problemet är när privatpersoner har bestämda åsikter och det inte alltid blir någon bra dialog, t.ex. "min bror/granne som är elektriker fixade det här skåpet för 10 år sedan" , nu vill jag "att du bara fixar ett eluttag till och får belysningen att fungera".
Detta hände mig faktiskt 2 gånger på kort tid med olika kunder.
När jag i båda fallen förklarade att jag måste byta hela centralen, att den som byggt centralen inte var huselektriker utan troligen industrielektriker eller svagströmmare, och att jag måste sätta in huvudbrytare m.m. så åkte jag i det ena fallet därifrån med oförrättat ärende, men i det andra fallet bytte jag allt.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Maria T
Det finns ju flera såna Veteran-bemanningsföretag, och jag kan inte uttala mig huruvida en del har tjänster som är bättre än andra, dock har jag både positiva och negativa erfarenheter.

Anlitade 2017 två personer som skulle röja lågt sly (vi har ekar, så bl a ekskott ca 10-30 cm) och gräs i en slänt på runt 300 kvm, trimma ner syren och sen kratta ihop allt och forsla till miljöstationen i en av mig hyrd släpkärra.
Det funkade bra och jag var nöjd, efter RUT/ROT tror jag det kostade 2000 kr.
Så jag kontaktade samma veteranfirma året efter och frågade efter samma personer. De var trevliga men lite knorriga och långsammare, jag arbetar hemifrån vissa dagar så jag kunde kika på hur snabbt/långsamt de fixade vissa saker. Jag stod fortfarande för hyra av släpkärra och röjsåg, vilket kostar runt 800 kr/dygn, men när jag skulle skriva på deras arbetsjournal (underlag för fakturering) så påpekade de om påbörjad timma, och att de "var rätt hungriga nu", klockan var ca 13:15 och de hade arbetat från 8, så jag kände mest att kör bort skräpet till miljöstationen nu så swishar jag en slant till er lunch (privat alltså).
Till 2019- det är samma visa med denna j**la slänt med sly varje år, snart köper jag en egen röjsåg och en släpkärra - så jag väljer att anlita en person från ett erbjudande från Plantagen, någon de samarbetade med. Denne gjorde samma arbete mellan 8-13 som de andra två personerna gjorde, så jag la gladeligen till en extra timme på tidrapporten eftersom det ändå blev bra mycket billigare för mig.
I år (har inte köpt röjsåg + varit sjuk) så anlitade jag ett annat veteranföretag, de skickade ut en person, väldigt flink, och eftersom jag var tillgänglig så krattade och klippte jag en del. Med samarbete blev vi klara mellan 8-14, sen hade miljöstationen av Covid-orsaker valt att öppna en timme senare så blev lite lös tid, men plockade skräp tillsammans i diken runt vår tomt och grannarna, så det blev totalt 7 timmar.
Så olika det kan bli. Att kunna använda en röjsåg, klippa högt gräs och kratta måste väl ändå anses som rätt okvalificerade uppgifter?

Det negativa jag vill nämna är att jag en gång skickade förfrågan till två veteranföretag angående målning av husfasad. Lämnade mitt mobilnummer så veteranerna som blev tillfrågade skulle kunna kontakta mig. Jag tyckte båda företagen hade väl högt ställda krav, som ex målning upp till tre meter skulle vara ställning, stege funkade inte. Hade kontakt med bägge potentiella målare och sa att jag inte kan ta in ställning (kostnadsfråga) så kommer kontakta en vanlig målerifirma istället. Vid två tillfällen efteråt ringde en av dessa veteranmålare och ville sälja in sig själv med svartjobb...men bara om jag hade ställning! Blockade honom och kontaktade företaget och berättade min upplevelse.

Jag tror inte jag skulle våga anlita ett veteranföretag vad gäller el, VVS eller målning. Tyvärr, för jag tycker det är en bra idé. Trädgårdsjobb, trimning av häck, ogräsrensning, kanske nåt mindre murarbete...eventuellt men då jag kan vara hemma och övervaka.
 
Maria T Maria T skrev:
Det finns ju flera såna Veteran-bemanningsföretag, och jag kan inte uttala mig huruvida en del har tjänster som är bättre än andra, dock har jag både positiva och negativa erfarenheter.

Anlitade 2017 två personer som skulle röja lågt sly (vi har ekar, så bl a ekskott ca 10-30 cm) och gräs i en slänt på runt 300 kvm, trimma ner syren och sen kratta ihop allt och forsla till miljöstationen i en av mig hyrd släpkärra.
Det funkade bra och jag var nöjd, efter RUT/ROT tror jag det kostade 2000 kr.
Så jag kontaktade samma veteranfirma året efter och frågade efter samma personer. De var trevliga men lite knorriga och långsammare, jag arbetar hemifrån vissa dagar så jag kunde kika på hur snabbt/långsamt de fixade vissa saker. Jag stod fortfarande för hyra av släpkärra och röjsåg, vilket kostar runt 800 kr/dygn, men när jag skulle skriva på deras arbetsjournal (underlag för fakturering) så påpekade de om påbörjad timma, och att de "var rätt hungriga nu", klockan var ca 13:15 och de hade arbetat från 8, så jag kände mest att kör bort skräpet till miljöstationen nu så swishar jag en slant till er lunch (privat alltså).
Till 2019- det är samma visa med denna j**la slänt med sly varje år, snart köper jag en egen röjsåg och en släpkärra - så jag väljer att anlita en person från ett erbjudande från Plantagen, någon de samarbetade med. Denne gjorde samma arbete mellan 8-13 som de andra två personerna gjorde, så jag la gladeligen till en extra timme på tidrapporten eftersom det ändå blev bra mycket billigare för mig.
I år (har inte köpt röjsåg + varit sjuk) så anlitade jag ett annat veteranföretag, de skickade ut en person, väldigt flink, och eftersom jag var tillgänglig så krattade och klippte jag en del. Med samarbete blev vi klara mellan 8-14, sen hade miljöstationen av Covid-orsaker valt att öppna en timme senare så blev lite lös tid, men plockade skräp tillsammans i diken runt vår tomt och grannarna, så det blev totalt 7 timmar.
Så olika det kan bli. Att kunna använda en röjsåg, klippa högt gräs och kratta måste väl ändå anses som rätt okvalificerade uppgifter?

Det negativa jag vill nämna är att jag en gång skickade förfrågan till två veteranföretag angående målning av husfasad. Lämnade mitt mobilnummer så veteranerna som blev tillfrågade skulle kunna kontakta mig. Jag tyckte båda företagen hade väl högt ställda krav, som ex målning upp till tre meter skulle vara ställning, stege funkade inte. Hade kontakt med bägge potentiella målare och sa att jag inte kan ta in ställning (kostnadsfråga) så kommer kontakta en vanlig målerifirma istället. Vid två tillfällen efteråt ringde en av dessa veteranmålare och ville sälja in sig själv med svartjobb...men bara om jag hade ställning! Blockade honom och kontaktade företaget och berättade min upplevelse.

Jag tror inte jag skulle våga anlita ett veteranföretag vad gäller el, VVS eller målning. Tyvärr, för jag tycker det är en bra idé. Trädgårdsjobb, trimning av häck, ogräsrensning, kanske nåt mindre murarbete...eventuellt men då jag kan vara hemma och övervaka.
Är arbetsmiljölagen som ställer krav på ställning
 
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
Ställning kostar inte mycket att hyra från tex cramo.
 
Dessutom är det faktiskt smidigare med ställning och går snabbare att måla än med stege så jag tror att du sparat in ställningen
 
Maria T
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Dessutom är det faktiskt smidigare med ställning och går snabbare att måla än med stege så jag tror att du sparat in ställningen
Okej, jag säger inte emot, men målning av undervåning av hus (max 270 cm för att ta till det) på plan mark - ska det krävas ställning? Vi hade lätt gjort det själva med stege men tiden och orken fanns inte.
Har inte kollat hyrpris av ställning förrän vi lät måla om en hussida med souterräng, så det går inte att jämföra.

Vid vilken höjd kräver arbetsmiljölagen ställning? @Grizzlybjörnen123
 
Maria T Maria T skrev:
Okej, jag säger inte emot, men målning av undervåning av hus (max 270 cm för att ta till det) på plan mark - ska det krävas ställning? Vi hade lätt gjort det själva med stege men tiden och orken fanns inte.
Har inte kollat hyrpris av ställning förrän vi lät måla om en hussida med souterräng, så det går inte att jämföra.

Vid vilken höjd kräver arbetsmiljölagen ställning? @Grizzlybjörnen123
Allt jobb i anställningsförhållande över 2m som inte är av mycket tillfällig art, kräver ställning som är byggd av utbildad ställningsbyggare. Rullställning är helt ok så det behöver inte vara en komplett fasadställning.
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Rickard.
Maria T Maria T skrev:
Vid vilken höjd kräver arbetsmiljölagen ställning?
Finns inget som kräver just ställning men man får inte jobba på högre än 2m höjd (mark till fötterna) utan fallskydd. Dom allra flesta kan väl måla på i alla fall 170cm höjd bekvämt så då skulle dom alltså behöva en 1m hög trappstege eller annat verktyg.

En liten rullställning som man flyttat efter sig är nog smidigast. Sånna betalar vi 180kr dygnet (har jag för mig, går säkert förhandla billigare vid längre projekt) för på vår uthyrare och dom går upp till 1.8m
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Maria T
R Robert-san01 skrev:
Allt jobb i anställningsförhållande över 2m som inte är av mycket tillfällig art, kräver ställning som är byggd av utbildad ställningsbyggare. Rullställning är helt ok så det behöver inte vara en komplett fasadställning.
Vi valde att inte anlita veteranbolaget av flera skäl - de skulle ha byggställning och de kunde inte säga när de kunde utföra arbetet, så går ju inte att samordna bokning av ställning + målning. Även om det finns krav, som jag inte läst men kan vara korrekta så jag motsäger mig inte det, att det ska finnas ställning om jobb är över 2 meter... något som jag själv, om jag hade haft tiden, skulle kunna ställt mig på en pall och göra, det behövs inte ens ens en stege, så verkar det som om allt över marknivå kräver ställning, hängslen och linor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.