@erik5678: Ja, men det verkar bara vara AP Pro serierna som kör med standardiserad 802.3af/at.
Den här nanobeamlänken kör tex. på 24V, verkar vara samma icke standard PoE som de billigare AP kör på.
Synd för stativen ser ut som julgranar till slut :)
 
Ser över infrastrukturen och loggade in Nanobeamarna för att se att allt fortfarande stod rätt till. Måste säga att jag är väldigt nöjd, den ena har nu snurrat i 191 dagar utan avbrott eller omstart. Tror det var ett elavbrott som störde då.

Det är ju generellt en god ide att logga in ibland för att se så det inte dykt upp några "störsändar" i närområdet....

nanobeam.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


airview.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
MathiasS MathiasS skrev:
Med uppgraderad firmware finns nu en inbyggd spectrumanalysator. Om jag förstår saken rätt har den tillochmed ett eget radiochip som gör att man kan se båda ändar av länken samtidigt utan att störa vanliga trafiken.

[bild]

[bild]

Jag får iaf rätt goda vibbar av Ubiquitis produkter - lite mindre konsument och lite mer proffs utan att för det blir svåra att använda. Kommer def blir fler Ubnt prylar här hemma....


Jobbar nu på att hitta en tillräckligt ren kanal för att hitta ännu lite mer fart över länken. Vore ju kul att trilla över 300Mbit....
Ibland har man tur. Lekte lite med nya managementmjukvaran och klantade in en testconfig utan att tänka mig för, och utan backup, så plötsligt visste jag inte vilken bärfrekvens som gällde för denna länk. Men i detta inlägg var det ju dokumenterat....
 
  • Haha
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Satte ju upp en likadan länk på våren 2014, nu behagade ena accesspunkten att dö under lite mystiska omständigheter. Fick bli en ny uppsättning med modell gen2, men den var faktiskt lite halvtjurig att få att connecta till och med i ”labbet”. Ute i fält var det samma sak, var tvungen att konfa om ptp-punkten för att få det att fungera. Fattar inte vad problemet var/är. Lite halvt orolig att det ska bli problem vid ett strömbortfall faktiskt.
 
Du hade faktiskt inte behövt ersätta den friska, gen1 pratar med gen2.

I avseendet koppla ihop sig borde gen1 och gen2 fungera identiskt, det är ju samma OS i dessa?
 
Nä, det vet jag men nytt är nytt och för en tusenlapp var det inte mycket att fundera på. Dessutom passade jag på att flytta den på den sidan som var hel. Liten baktanke dessutom att ha en i reserv.

Ja, fattar inte varför det höll på att bråka. Sätta upp gen1 vill jag minnas gick smidigt. Tänkte kolla med supporten om de har någon aning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.