Hade den bara som exempel. Tänkte mer på typen.

Har tittat på den där några gånger. Funkar den bra??
 
Ok, då hade du koll på det :)

Jo då, min fungerade bra! Jag lät min arduino ta tiden mellan pulser typ 8 gånger och tog sedan medelvärdet av dessa mätningar för att räkna ut flödet.
 
Beräknar du energi också?
 
Nej, men väl effekt. Flödesmätaren satt på radiatorkretsen, där jag även hade temperaturgivare (DS18B20) på framledning och retur (under rörisoleringen, mycket viktigt).

Så då visste jag (eller snarare arduinon) flöde och temperaturskillnad, och det är det som behövs för att räkna ut effekt. Visade på en display och sparade på ett SD-kort (så jag kunde plocka in i excel, integrera och få fram energi om jag ville, men gjorde aldrig det...) Display som visar temperaturer och effekt för en uppvärmningskrets, daterad 2019-02-02.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fgo
  • Laddar…
V Viktor_F skrev:
Nej, men väl effekt. Flödesmätaren satt på radiatorkretsen, där jag även hade temperaturgivare (DS18B20) på framledning och retur (under rörisoleringen, mycket viktigt).

Så då visste jag (eller snarare arduinon) flöde och temperaturskillnad, och det är det som behövs för att räkna ut effekt. Visade på en display och sparade på ett SD-kort (så jag kunde plocka in i excel, integrera och få fram energi om jag ville, men gjorde aldrig det...)[bild]
Riktigt snyggt!
Nu fick jag ännu mer inspiration.
 
  • Gilla
Viktor_F
  • Laddar…
fgo fgo skrev:
Riktigt snyggt!
Nu fick jag ännu mer inspiration.
Såhär såg innanmätet ut: :seenoevil::crysmile:
Öppen elektroniklåda med kretskort, kablar och komponenter synligt arrangerade på de inre panelerna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fgo
  • Laddar…
V Viktor_F skrev:
Såhär såg innanmätet ut: :seenoevil::crysmile:
Känner igen det. Ser bra ut på utsidan och värre i lådorna.
Men det funkar ju ända (y)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.