Ja, vi har en klädkammare i ena delen av huset som hade fungerat bra som extra toalett.
Men vad skulle det i runda slängar innebära? Hur gör man med avlopp etc? Går det att koppla in utan att riva stora delar av resterande hus?

Vi tror att modellen av hus vi har gick att beställa med toalett där, men ingenting är förberett så det blir från scratch så att säga.
 
Det är är lite svårt utan mer information. En planskiss skulle underlätta och vad är det för typ av grund på huset? Vilken våning är det?
Det stora jobbet kommer ju eventuellt vara att få fram vatten och avlopp om detta inte finns i närheten.
 
  • Gilla
C.Lundin
  • Laddar…
Helt omöjligt att svara på utan information om hur huset är byggt. Vad är det för grund? Är det andra våning? Hur ser uppbyggnaden av bjälklaget i.s.f. ut? Är detta utrymme relativt nära stammen?
 
  • Gilla
Bjerke88
  • Laddar…
Bjerke88 Bjerke88 skrev:
Det är är lite svårt utan mer information. En planskiss skulle underlätta och vad är det för typ av grund på huset? Vilken våning är det?
Det stora jobbet kommer ju eventuellt vara att få fram vatten och avlopp om detta inte finns i närheten.
Självklart.
Enplans på betongplatta.
Vatten och avlopp finns närmast längre ner i korridoren där det andra badrummet ligger.
Känns spontant som att det kommer sticka iväg mer än vad det är värt...
 
E
Joaquin Joaquin skrev:
Självklart.
Enplans på betongplatta.
Vatten och avlopp finns närmast längre ner i korridoren där det andra badrummet ligger.
Känns spontant som att det kommer sticka iväg mer än vad det är värt...
Golvvärme i plattan? Det låter som att detta kan bli mycket kostsamt. Det finns lösningar som avloppspumpar osv om man måste pumpa upp via någon vind eller liknande.
 
E epw skrev:
Golvvärme i plattan? Det låter som att detta kan bli mycket kostsamt. Det finns lösningar som avloppspumpar osv om man måste pumpa upp via någon vind eller liknande.
Nej, inget sånt.

Tror också det tyvärr. Går väl inte att komma ut från rummet utan måste kopplas på det befintliga avloppssystemet inne i huset (upp med golv och bila upp var det nu ligger).
 
Jag skulle verkligen, verkligen avråda från det. Utan att ha sett några ritningar så kommer det troligen innebära att man kapar konstruktionsarmering, för att inte tala om alla innerväggar och golv som man gör åverkan på.
Priset är väl en sak, men jag kan absolut inte se att allt arbete skulle vara värt en toalett till.
 
  • Gilla
Joaquin
  • Laddar…
E
Joaquin Joaquin skrev:
Nej, inget sånt.

Tror också det tyvärr. Går väl inte att komma ut från rummet utan måste kopplas på det befintliga avloppssystemet inne i huset (upp med golv och bila upp var det nu ligger).
Då går det eventuell att spåra och bila avlopp till närmaste stam. Dock förutsätter detta att det området ska göras om för att kunna ansluta avlopp och vatten.
 
  • Gilla
Joaquin
  • Laddar…
C C.Lundin skrev:
Jag skulle verkligen, verkligen avråda från det. Utan att ha sett några ritningar så kommer det troligen innebära att man kapar konstruktionsarmering, för att inte tala om alla innerväggar och golv som man gör åverkan på.
Priset är väl en sak, men jag kan absolut inte se att allt arbete skulle vara värt en toalett till.
Var som sagt rädd för det :)
Min förhoppning, om det skulle bli av, hade varit att man hade kunnat ta sig ut då rummet ligger mot en yttervägg. Men det funkar ju kanske med avloppet, men då har vi vattnet kvar.
 
E
Ja går det att ansluta avloppet utvändigt då är det ju möjligt. Vatten kan ni kanske dra på vinden?
 
E epw skrev:
Ja går det att ansluta avloppet utvändigt då är det ju möjligt. Vatten kan ni kanske dra på vinden?
Hade funkat, men är det att rekommendera?
Visserligen ser man inte ev. bekymmer om rören går i väggarna/golvet i heller.
 
E
Det är klart att man hellre hade valt att ansluta sig invändigt men och ni skråar ut ett avloppsrör och ansluter i bef avlopp så länge det isoleras riktigt osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.