Nej det går inte.
För det första blåser innedelen antagligen mer luft än du kör igenom kanalerna. Sätter du den i kanalsystemet på nåt sätt så kommer du att få en lokal uppvärmning av utrymmet där den sitter och då sjunker verkningsgraden.
För det andra så behöver utedelen mångdubbelt med luft, antagligen ca tio gånger så mycket som du blåser ut. Sätter du den i ett slutet utrymme så får du en frysbox och du sabbar verkningsgraden totalt.
 
Vi satte in en ny frånluftsvärmepump från nibe nu i Vinter vi hade en ctc master 104 Våran panna gick sönder när det var -27 och det var inte skoj
Vi har åxo luftburen värme med värme återvinning. Kolla med olika företag vad dom kan erbjuda. Du som har den möjligheten. För oss blev det bara att kasta sig in i ett köp av ny panna. :)
 
Jag skulle inte säta in en frånluftsvärmepump i ditt hus.

Jag har en bekant som har luftburen värme med återvinning & ett el agrigat som värmer luften.

han stoppa in en vanlig luft/luft värmepump i hallen som hjälper till att värma huset. återviningen tar hand om lite av värmen & vissa kanaler i huset är ren återcirkulation som el växlas mot ny luft, så där hjälper systemet till att sprida vämen i huset.

detta är ett bra kompliment, men du har ju fortfarande kvar det gamla systemet (men ett sånt håller ju länge!)

det man annars kan göra är att byta till en ny värmeväxlare som är effektivare, så blir inte värmeförlusten lika stor. sen kan man stoppa in ett stort vattenbatteri i värmesystemet istället för elbatterit & då har du luftburen vatten buren värme ;) men det kan ju kräva en del ombyggnad. till en sån kan man ju koppla vad som helst.

duger inget av deta så måste du in med nån form av radiatorsystem.
men jag tror inte su ska koppla in nån luft/luft värmepump rakt i ditt system, även om det fins såna grejor. kan bli problem med kondens.
 
Car Man!! Om han har en frånluftsvärmepump så är juh hans system redan byggt för en sådan pump. Då är väll det det billigaste alt för honom att sätta in en ny frånluftsvärmepump.
Däremot så skulle jag inte sätta in en luftvärmepump. Rätta mig om jag har fel.

 
lier skrev:
Car Man!!  Om han har en frånluftsvärmepump så är juh hans system redan byggt för en sådan pump. Då är väll det det billigaste alt för honom att sätta in en ny frånluftsvärmepump.
Däremot  så skulle jag inte sätta in en luftvärmepump. Rätta mig om jag har fel.

missa det, eller rättare sagt så läste jag tråden i går & svara idag. Hängde upp mig för mycke på min kompissystem.

vist är det billigast att bara byta till en ny frånluftsvärmepump & om han har en sån så mkåste han ju ha nån form av vatten batteri som värmekälla (om den inte bara gör varmvatten)
men det är ju inte så billig drift att köra frånluftsvärmepump & livslängden är ju mycket kort)
 
Det var det jag menade. ::)Däremot så har han juh all tid i världen för att kolla andra alt vatten radiatorer frånluftsvärmepumpar eller vad han nu vill ha. Stackarn han blir nog inte klokare av våra kommentarer :-/ Håller fullständigt med dig att livslängden på en frånluftsvärmepump inte är långvarig. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.