Du löser det genom att antingen ventilera ordentligt, dvs 2st ventiler i väggen där porten sitter och så en fläkt tvärsöver på motsvarande vägg. En pax eller intellivent gör jobbet.

Eller så införskaffar du en woods avfuktare som du kan ansluta till avloppet och låter den köra konstant.
 
S
L Lutte skrev:
Du löser det genom att antingen ventilera ordentligt, dvs 2st ventiler i väggen där porten sitter och så en fläkt tvärsöver på motsvarande vägg. En pax eller intellivent gör jobbet.

Eller så införskaffar du en woods avfuktare som du kan ansluta till avloppet och låter den köra konstant.
Jag har försökt med alternativ 1, 2 tilluft och en fuktstyrd PAX. Noll effekt! Detta för 65 m2 och luftvärmepump. Immar redigt på fönster och vissa dagar dryper portarna av fukt.

Beställt en Woods och jag tror nog de flesta hamnar där i slutändan ändå. Det är första vintern i garaget så ingen snö har ännu släpats in heller. Så spar pengarna till en avfuktare, hoppa mekanisk ventilation och låt ventilationen vara självdrag.
 
  • Gilla
M@ZE
  • Laddar…
S Söne skrev:
Jag har försökt med alternativ 1, 2 tilluft och en fuktstyrd PAX. Noll effekt! Detta för 65 m2 och luftvärmepump. Immar redigt på fönster och vissa dagar dryper portarna av fukt.

Beställt en Woods och jag tror nog de flesta hamnar där i slutändan ändå. Det är första vintern i garaget så ingen snö har ännu släpats in heller. Så spar pengarna till en avfuktare, hoppa mekanisk ventilation och låt ventilationen vara självdrag.
Lite konstigt ändå, ser många med garage med vent intag, har alla såhär fuktigt tro ? Det är väl egentligen ingen skillnad på vanliga huset mot garaget tänker jag. Man trodde ju i sin enfald att en Luftvärmepump skulle göra susen, men det känns nästan tvärtom.

Vilken luftavfuktare har du köpt ?
 
S
M M@ZE skrev:
Lite konstigt ändå, ser många med garage med vent intag, har alla såhär fuktigt tro ? Det är väl egentligen ingen skillnad på vanliga huset mot garaget tänker jag. Man trodde ju i sin enfald att en Luftvärmepump skulle göra susen, men det känns nästan tvärtom.

Vilken luftavfuktare har du köpt ?
Det är väl lite beroende på var i landet man bor också och vilka krav man har. Vill gärna ligga på 50-60 % i relativ fuktighet och hygrometern har visat 60 % som lägst i höst (perfekt väder). Är det fuktigt ute och man precis kört in en regnig bil ligger fuktigheten kring 80 % och det fungerar ju inte i längden. Ångrar idag det lite naiva inköpet av PAX-fläkten. Sen är det väl klokt att ha några enklare ventiler för att få någon form av ventilation (avgaser etc).

Woods sw38fw. Ville ha lite överdriven kapacitet men någorlunda låg elförbrukning.
 
Tomture61
M M@ZE skrev:
Lite konstigt ändå, ser många med garage med vent intag, har alla såhär fuktigt tro ? Det är väl egentligen ingen skillnad på vanliga huset mot garaget tänker jag. Man trodde ju i sin enfald att en Luftvärmepump skulle göra susen, men det känns nästan tvärtom.

Vilken luftavfuktare har du köpt ?
Har testat att avfukta med min LLVP i garaget , detta var i slutet av sommaren .
Brukar alltid vara lite kallare i garaget den varma perioden , ställde pumpen ngr gr lägre än temp i garaget i avfuktningsläge .
1 Den konsumerade mer energi än i kylläget .
2 Kom inget kondensvatten på utsidan .
3 Hände ingenting ang luftfuktigheten .

Har numera en luftavfuktare som också bidrar med lite värme (y)
 
S Söne skrev:
Jag har försökt med alternativ 1, 2 tilluft och en fuktstyrd PAX. Noll effekt! Detta för 65 m2 och luftvärmepump. Immar redigt på fönster och vissa dagar dryper portarna av fukt.

Beställt en Woods och jag tror nog de flesta hamnar där i slutändan ändå. Det är första vintern i garaget så ingen snö har ännu släpats in heller. Så spar pengarna till en avfuktare, hoppa mekanisk ventilation och låt ventilationen vara självdrag.
S Söne skrev:
Jag har försökt med alternativ 1, 2 tilluft och en fuktstyrd PAX. Noll effekt! Detta för 65 m2 och luftvärmepump. Immar redigt på fönster och vissa dagar dryper portarna av fukt.

Beställt en Woods och jag tror nog de flesta hamnar där i slutändan ändå. Det är första vintern i garaget så ingen snö har ännu släpats in heller. Så spar pengarna till en avfuktare, hoppa mekanisk ventilation och låt ventilationen vara självdrag.
Hade självdrag enbart o förra garaget och det funkade ypperligt men då är våra vintrar i Norrbotten riktigt torra så kan varit det som bidragit till det torra klimatet i garaget trots att man körde in fordon för avtining.

Så då är det mest rimligt med en avfuktare som du säger, men då kan man hålla ventilationen helt stängd och få luftbyte vid portöppning.
Annars kommer avfuktare avfukta hela tiden, speciellt om det är fuktigt ute.
 
Vad är det som skiljer ett garage från huset ? Ja ventilation men annars är det ju ingen större skillnad (kanske bättre isolerat iof). Då borde ju ventilation lösa problemet kan jag tycka annars förstår jag inte riktigt skillnaden och varför det skulle bli extremt fuktigt i garaget (förutsatt att man inte kör in blöt eller snöig bil förstås).

Så det är en avfuktare som krävs alltså ? Hade jag inte räknat med när jag beställde min LVP.
 
Cheesen
M M@ZE skrev:
Vad har du för luftavfuktare ? Kört pumpen på avfuktnings läge men blir inte torrt. Ser även längst ner vid garageporten att det är väääldigt blött/fuktigt.

Hjääälp
En woods.... men räkna med att du har flera hundra liter i plattan som kommer att torka ut nu när du värmt upp huset.
Kommer att ta månader innan du får det torrt.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
En woods.... men räkna med att du har flera hundra liter i plattan som kommer att torka ut nu när du värmt upp huset.
Kommer att ta månader innan du får det torrt.
Nja det verkar inte blött på golvet förutom vid porten. Jag har målat epoxigolv så är helt torrt i övrigt. Dock öppnade jag porten 1-2cm och har låtit det stå öppet, det torkar upp snabbt vid porten iaf kan jag säga. Blir inte riktigt klok på detta
 
Cheesen
M M@ZE skrev:
Nja det verkar inte blött på golvet förutom vid porten. Jag har målat epoxigolv så är helt torrt i övrigt. Dock öppnade jag porten 1-2cm och har låtit det stå öppet, det torkar upp snabbt vid porten iaf kan jag säga. Blir inte riktigt klok på detta
Ja det behöver ju inte se blött ut om plattan är fuktig.. har du målat plattan så har du väl dessutom stängt in fukt i den som kommer att ta lång tid att få ut. (Jag fick lära mig av våran leverantör när vi byggde att plattan börjar inte torka ut förrän huset är isolerat och uppvärmt.) Sedan tar det olika lång tid efter det beroende på hur man värmer upp och ventilerar. Diskussionen var kom nämligen upp när en av elektrikerna undrade varför vi hade på så mycket värme i huset...
 
Tomture61
M M@ZE skrev:
Nja det verkar inte blött på golvet förutom vid porten. Jag har målat epoxigolv så är helt torrt i övrigt. Dock öppnade jag porten 1-2cm och har låtit det stå öppet, det torkar upp snabbt vid porten iaf kan jag säga. Blir inte riktigt klok på detta
Nu har jag ingen aning om hur ditt bostadshus är ventilerat , mitt eget har mekanisk ventilation (luften byts var annan timme) + att det är 22-23 gr , är ca 20 % luftfuktighet på vintern .

Mitt garage håller 18-20 gr med hjälp av LLVP (ställd på 17 gr) och avfuktaren som bidrar med lite värme , är ca 45 % luftfuktighet, har minimal ventilation , självdrag ( 10 mm springa under slagportar och 160 mm rör i taket )

Varför LLVP ej kan avfukta men luftavfuktaren klarar detta jobb utmärkt kan jag inte förstå dock .

Brukar köra in 3-4 skottkärror med regnblöt ved , får då upp till 65 % RF . Tar 1 vecka så är det snustorrt . Kör man in en regnblöt bil varje dag så kanske ventilationen bör forseras med mek fläkt .
 
Redigerat:
S
Tomture61 Tomture61 skrev:
Varför LLVP ej kan avfukta men luftavfuktaren klarar detta jobb utmärkt kan jag inte förstå dock .
Pumpens avfuktningsfunktion är tämligen ineffektiv förutom i tropiska klimat, den sänker tillfälligt temperaturen och kondens leds ut. Temperaturen kan ju inte sänkas till effektiva nivåer av komfort- och uppvärmningskäl.

Själva värmen som pumpen ger ökar ju snarast den relativa fuktigheten.
 
Cheesen
S Söne skrev:
Själva värmen som pumpen ger ökar ju snarast den relativa fuktigheten.
Eh nej tvärt om... den relativa fuktigheten sjunker när det blir varmare och stiger när det blir kallare. (Det är därför du får dimma när det kyler av, luftfuktigheten stiger till 100% och fukten som inte kan stanna kvar i luften kondenseras till dimma)
 
S
Cheesen Cheesen skrev:
Eh nej tvärt om... den relativa fuktigheten sjunker när det blir varmare och stiger när det blir kallare. (Det är därför du får dimma när det kyler av, luftfuktigheten stiger till 100% och fukten som inte kan stanna kvar i luften kondenseras till dimma)
Ok, kanske använde mig av fel term. Menade på att ett kallgarage inte har problem med fukt i luften, imma på fönster och portar. Värmepumpen hjälper gladeligen till att skapa dessa symtom på fukt då den binder fukten i luften.
 
Tomture61
Vid 5-10 + gr börjar mögel växa , har man 0 eller kallare spelar luftfuktigheten ingen roll.
Men metall rostar , om det är hög luftfuktigheten + det finns syre .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.