Hej!
Jag har satt plintar till ny friggebod som jag gjöt fast igår.
När jag sedan kontrollmätte visar det sig att istället för 2,50 var 2,65???
Mått( 4 x 2,65)
Gick efter 10 kvm men hamnade på 10,6.
Vad ska jag göra? Är definitivt inte sugen på att ta upp plintarna igen.
Finns det någon form för +/- gräns när det gäller sånt här?
/Ronnie
 
Och vem skulle märka skillnaden?!!

Jag känner personer som byggt över 11. Dessutom dom som de facto har halva friggebodan utanför tomtgränsen (kommunens mark) sedan 20 år utan att ngn bryr sej...

Bra relation till grannar? Bygg på!!!
 
Hej!
Tack för svar och positivt tänkande!
Saken är den att jag flyttade in i huset 2003.
Då tog vi bort ett fönster och installerade altan dörr + att jag byggde en carport (färdig November2004).
Tänkte ansöka om bygglov i efterhand för carporten då jag inte var helt säker på hur jag ville ha den, men det var visst någon granne(dock inte grannen bredvid mig) som tyckte att så kan man väl inte göra och ringde in och anmälde till stadsbyggnadskontoret. Vilket resulterade till att jag står i ett val i att betala 10.000 kronor 4 x 686 + 500 kr p kvm minus 10 kvm... etc etc..
eller ta bort taket.
Detta kommer dom ut och inspekterar och då kan man väl ge sig på att dom mäter allt dom kan få ögonen på.
Själva trädäcket(grunden) är 4 x 2,65 och jag undrar att om man sätter ett par stolpar så att själva byggnaden(friggeboden) blir 4 x 2,5 om detta skulle vara ok?
Någon som vet)?
Förresten kan jag inte förstå hur svenska villaägare kan leva under sådana förhållande som våra kommuner erbjuder.
Man köper ett hus för x antal miljoner, sen när man ska byta fönster så ska kommunen veta hur tjock karmen är samt vilket material fönstret är tillverkat av. Varför??
/R
 
rosvik7 skrev:
Man köper ett hus för x antal miljoner, sen när man ska byta fönster så ska kommunen veta hur tjock karmen är samt vilket material fönstret är tillverkat av. Varför??
::) För att skapa sysselsättning på stadsbyggnadskontoret. :-/ ;D
 
Det måste väl finnas viktigare saker i livet än att fokusera på om något staket är 1.80 eller 1.90.
Jag betalar fastighetsskatt
Jag betalar lån.
Jag betalar för materialet.
Dom bestämmer vad som får göras.
Inte helt rättvist.
/R
 
Jag förstår din oro för att dom skall få för sig att mäta, och den risken är nog inte försumbar, om dom ändå är där. Du kan inte få dom att stanna hemma genom att halshugga carporten och skicka in bilder på det?

Sedan tror jag att det kan vara fritt fram att begöra bygglov och få det beviljat och sätta dit taket igen.

Att bygga carport utan bygglov är väl kanske lite väl utmanande. Att sedan en avlägsen granne skall komma och lägga sig i är ju lite trist.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.