Jag har nyligen tagit över en mindre gård som har gått många generationer i familjen. I en av de mindre stugorna har jag ett sovrum som är för kort för standardsängar. Rummet är ca 194 cm långt och sängarna går nog in på 197 cm. Bredd påbrummet är ca 250.

Så frågan är hur man bör lösa detta?

Om jag gör innerväggen smalare påverkas både golv, tak och dörrkarm. Dessutom går en mur in i väggen så jag vet inte om det finns tillräckligt att ta på innan jag börjar riva.

Om jag gör ytterväggen smalare påverkas ju även isolering, utöver golv och tak. Det är dock en sommarstuga som aldrig värms upp vintertid.

Och fullösningar skulle ju vara att bara fasa ut i en vägg så att sängen går in eller att försöka korta ner sängen och skjuta upp problemet till nästa generation.

En säng skall in längs med fönstret och den andra på andra sidan rummet. Tidigare satt det hård platsbyggda sängbottnar här.

Vad tror ni är bästa lösningen?

Detta är mitt första inlägg här, så var snälla
 
  • Tomt sovrum med vita trägolv och ljusblå väggar, med eluttag och utan möbler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett tomt rum i en stuga med vitmålade trägolv och ljusblå väggar, inrett med ett fönster som vetter mot en röd byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy från en öppen dörr till ett tomt sovrum med grå väggar och ett fönster som visar en röd stuga utanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ställbar barnsäng från ikea eller ny platsbyggd säng.
 
E Emilito skrev:
Jag har nyligen tagit över en mindre gård som har gått många generationer i familjen. I en av de mindre stugorna har jag ett sovrum som är för kort för standardsängar. Rummet är ca 194 cm långt och sängarna går nog in på 197 cm. Bredd påbrummet är ca 250.

Så frågan är hur man bör lösa detta?

Om jag gör innerväggen smalare påverkas både golv, tak och dörrkarm. Dessutom går en mur in i väggen så jag vet inte om det finns tillräckligt att ta på innan jag börjar riva.

Om jag gör ytterväggen smalare påverkas ju även isolering, utöver golv och tak. Det är dock en sommarstuga som aldrig värms upp vintertid.

Och fullösningar skulle ju vara att bara fasa ut i en vägg så att sängen går in eller att försöka korta ner sängen och skjuta upp problemet till nästa generation.

En säng skall in längs med fönstret och den andra på andra sidan rummet. Tidigare satt det hård platsbyggda sängbottnar här.

Vad tror ni är bästa lösningen?

Detta är mitt första inlägg här, så var snälla
korta sängen med 3cm kanske?
 
harry73
Vem ska sova där?
 
Bygg en säng. Antingen som sitter fast i väggen, eller en lös. Beställ madrass i rätt storlek, eller försök skära till en själv. Det finns vmböddmadrasser i lit udda mått att få tag på om man letar lite. Antar att det inte är en allt för lång person som ska sova där?

När jag byggde sängar till barnen när det var små köpte jag färdig sängbotten och anpassade till de mått jag hade på sängarna. Jag skar också till färdigköpta madrasser och sydde om madrassvaret så att det passade. Det funkade väldigt bra.
 
Jag råkar ha ett par continentalsängar över och det är då resårbottnen som inte går in. Madrass och bäddmadrass går att trycka dit.

Huset blir till gäster och jag har själv många minnen från de hemska gamla skummadrasserna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.