O Ovation skrev:
Du har ganska högkurva ställd.
Du skickar ut 50+ grader på elementen vid 0grader. Det kan ju vara ok, men det är ganska stor expansion på vattnet vid de temperaturen. Har du lågt förtryck i kärlet så kommer din anläggning att svajja rejält i tryck. Och ditt expansionskärl är ju i te direkt superstor heller.
Om du upplever svajigt sustemtryck så börja med att kontrollera att förtrycket i kärlet är ok.
Jo, vad jag förstår så är det ett högtempurärt system vilket tyvärr ställer till det lite när vi väl bytar till luft/vatten pump men det är en annan disskution.

Hur märker jag av svajig systemtryck? Alltså att bar mätaren går upp och ner ständigt?
 
O Ovation skrev:
Läste tråden lite bättre.
Det kan vara så enkelt som att du ej motionerat din säkerhetsventilen och när den öppnar så stänger den ej tät längre.. Ibland går det att manipulera dem och gnugga igång dem, men har man otur så är det slutet på ventilen.

Ser ochså att du kollat förtrycket.
Förtrycket måste kollas med trycklöst system. Allt övertryck måste tömmas och sedan pumpas med kompressor med säkerhetsventilen öppen så vattnet kan rinna ut medan luft fylls på.
Förtrycket 0.5 är standard i leverans av nya kärl och ej korrekt värde på din anläggning.
Förtryck skall ställas +0.3bar på den statiska höjden. STATISK HÖJD= meter vattenpelare från expansionskärl anslutning till högsta punkt i systemet. Så om du har ett förtryck på. 0.5 så skall höjdskillnad ej vara mer än 2meter.

Sedan bör driftryck et ligga ca 0.3bar över det inställda förtrycket.
Ja, motionera ventil glömmer man tydligen väldigt lätt. De har redan bygg den en gång, kostar i regel 1000 lappen att få en ventil bytad inkl körning :(. Fått uppfattningen att vissa ventiler ska motioneras medan andra absolut inte ska motioneras?

Jo jag tömde kärlet på luft och vatten och sen pumpade jag upp med luft till rätt bar, efter detta fyllde jag på med nytt vatten upp till 1.5 bar(som nu är 1 bar efter lite tömning). Men menar du att jag måste tömma hela radiator systemet på vatten?

Vad jag förstår så har baren med hur högt det är till högsta radiator punkten, alltså tid vattnet behöver pumpas. Rördragaren som monterade nya kärlet för något år sen satte det på 1.5 bar men det låter lite väl mycket. Jag skulle gissa på att det är max 3-4 meter till högsta punkten ifrån pannan. Vad händer om man sätter högre tryck egentligen?
 
O
Jo den rör sig ovanligt mycket vid tempdiff.
Innan trycket i expansionskärlet är kontrollerat och inställt är det ingen idé att fundera på nått annat fel.
Kärlen håller i bästa fall trycket i ett par år. Skall kontrolleras regelbundet.
 
O
Förtrycket i expansionskärlet måste kontrolleras utan mottryck. Alltså måste du tappa ut vattnet så det slutar trycka mot membranet i kärlet. lämna sedan säkerhetsventilen i öppet läge när du fyller på förtryck med kompressor i nålventilen.
Förtryck i ditt fall bör vara ca 0,7bar.
Sedan fyller du på värmesystemet med svalt vatten till 1.0bar driftryck. Om expansionskärlet är rätt dimensionera så bör du ha tillräckligt med utrymme till sluttrycket så det ej öppnar ventilen.
 
useless useless skrev:
Manometern på kärlet mäter trycket på vattnet. Är det dåligt med luft så finns det ingen buffert som tar upp expansionen när vattnet värms, så då stiger trycket snabbt tills säkerhetsventilen öppnar och släpper ut en skvätt.
Nej vatten är inkompressibelt... det är sen gammalt
 
O
Felaktiga förtryck är en av de största bovarna till långa och besvärliga felsökningar.
Man måste börja i rätt ände.
 
  • Gilla
lostinsweden
  • Laddar…
Trycket på expansionskärlet har återigen stegrat till 1.5 bar!?

Jag upplever inte att vi har något problem med värmesystemet i övrigt, elemten blir bra uppvärmda. Visst, det är såklart möjligt att det finns ett effektbortfall som orsakar att pannan får jobba lite hårdare.

Vad jag förstår så har vi ett vad man kallar högtemperaturssystem, det innebär att man pumpar ut hög värme till enkla tunna element. Jag antar att detta är huvudanledningen till varför vi har en relativt hög värmekurva på pannan. Det enda vi justerar är Tempen upp och ner kanske 5-10 grader, kurvan rör vi numera aldrig.

På er låter det som att jag måste tömma ut hela systemet, d.v.s även radiatorerna? Först när detta är gjort kan jag få till rätt tryck i kärlet med hjälp av cykelpump och tryckmätare. När man har korrekt tryck här kan vattnet fyllas på igen och efter detta är det luftning i ett par veckor av systemet innan man kan se effekten?

Kärlet är från 2015.
 
Svar nej. du behöver inte tappa ur allt, bara göra som det sägs, tappa ur så manometern visar noll. pumpa i luft i kärlet, stiger manometern så tappa ur med vatten. Fortsätt så att fylla luft tills trycket i 'kärlet är ca 0,5-0,6 bar och inget vatten kommer ut och manometern visar noll. Fyll vatten till 1 bar och avvakta att göra något, eftersom du har högtempsystem så kan trycket öka och minska i förhållande till tempen. Fortsätter det att pinka ur säkerhetsventilen så kan den ha sagt upp sig. Lätt att byta själv , återkom senare med resultat och frågor.
.
 
  • Gilla
snowjim och 1 till
  • Laddar…
Ibland behöver man fylla på ett radiatorvattensystem. Det görs med en handventil som man öppnar helt kort, och sedan stänger, då fylls radiatorsystemet med kallvatten(färskvattensom ofta har ett tryck på ca 4 till 6 bar). Men man har en säkerhetsventil på radiatorvattensystemet som öppnar ca 1,9 bar, ska stå stämplat öppningstryck på. Den handventilen kan vara otät med följd att radiatorvattensystems tryck stiger.

Gummiblåsen i expansionskärlet kan vara otät, hål på. Du läcker luften som ska vara i blåsan ut i radiatorvattnet och lägger sig på högst punkt i rörsystemet. Då förloras funktionen av expansionskärlet helt.
 
Redigerat:
O
O Ovation skrev:
Förtrycket i expansionskärlet måste kontrolleras utan mottryck. Alltså måste du tappa ut vattnet så det slutar trycka mot membranet i kärlet. lämna sedan säkerhetsventilen i öppet läge när du fyller på förtryck med kompressor i nålventilen.
Förtryck i ditt fall bör vara ca 0,7bar.
Sedan fyller du på värmesystemet med svalt vatten till 1.0bar driftryck. Om expansionskärlet är rätt dimensionera så bör du ha tillräckligt med utrymme till sluttrycket så det ej öppnar ventilen.
Gör du som ovan så kommer vattnet trycka ut när du pumpar in luften i kärlet. Det som sedan finns kvar i systemet påverkar ej tryckkärlet.
Men kom ihåg att lämna säkvent öppen medan du fyller, annars får du fel tryck i blåsan
 
O
S snowjim skrev:
Trycket på expansionskärlet har återigen stegrat till 1.5 bar!?

Jag upplever inte att vi har något problem med värmesystemet i övrigt, elemten blir bra uppvärmda. Visst, det är såklart möjligt att det finns ett effektbortfall som orsakar att pannan får jobba lite hårdare.

Vad jag förstår så har vi ett vad man kallar högtemperaturssystem, det innebär att man pumpar ut hög värme till enkla tunna element. Jag antar att detta är huvudanledningen till varför vi har en relativt hög värmekurva på pannan. Det enda vi justerar är Tempen upp och ner kanske 5-10 grader, kurvan rör vi numera aldrig.

På er låter det som att jag måste tömma ut hela systemet, d.v.s även radiatorerna? Först när detta är gjort kan jag få till rätt tryck i kärlet med hjälp av cykelpump och tryckmätare. När man har korrekt tryck här kan vattnet fyllas på igen och efter detta är det luftning i ett par veckor av systemet innan man kan se effekten?

Kärlet är från 2015.
Om du har en påfyllningsventil som är dålig kan denna ligga och läcka över vatten in i värmesystemet.
Det kan även vara så att varmvattenberedaren läcker in i manteln på pannan. Men då bör det rinna konstant genom säkerhetsventilen då trycket ofta ligger mellan 5-10bar, så det känns ej som fallet.

Känn på ledningen till på fyllningen. Den skall normalt vara samma temp som anslutande sida på värmesystemet. Är den svalare/varmare så kan det indikera att tappvattnet rinner igenom
 
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
Har inte haft tid att tömma ur hela systemet och trycksätta det tyvärr :(

Men jag har lokaliserat ledningen in till pannan och här kan jag tydligt känna kyla på ena sidan ventilen medan andra sidan känns jumen.

MEN jag tycker ändå att det borde vara här problemet är eftersom jag nu tömt ut ganska mycket vatten utan att behöva fylla på. Trycket bara fortsätter uppåt. Hade systemet fyllts med luft hade jag inte haft något vatten kvar troligen. Vad händer egentligen om vattnet försvinner? Kommer något i pannan gå åt skogen? Kan man kontrollera vattenmängd i systemet?

Expansionskärlet har numera en ständig blöt fläck på golvet.

Tror ni fortfarande att tömma systemet och trycksätta det på nytt kan lösa problemet?
 
Hur mycket rinner det från kärlet, var kommer det ifrån, i bland sitter det ett armaturblock där kärl och säkerhetsventil sitter på . och det är säken som läcker. Har du ingen luft i kärlet ( ska vara ca 0,5 bar tomt ) och fyller på så läcker säken ut, med påföljd att trycket sjunker. Det behövs inte många centilitrar för att mätaren ska hamna på noll. Ställ en hink under ventilen och se vad som kommer. Det med att det blir noll tryck är inte så farligt, bara det inte blir tomt i systemet.
 
O
O Ovation skrev:
Om du har en påfyllningsventil som är dålig kan denna ligga och läcka över vatten in i värmesystemet.
Det kan även vara så att varmvattenberedaren läcker in i manteln på pannan. Men då bör det rinna konstant genom säkerhetsventilen då trycket ofta ligger mellan 5-10bar, så det känns ej som fallet.

Känn på ledningen till på fyllningen. Den skall normalt vara samma temp som anslutande sida på värmesystemet. Är den svalare/varmare så kan det indikera att tappvattnet rinner igenom
Bump
 
O
S snowjim skrev:
Har inte haft tid att tömma ur hela systemet och trycksätta det tyvärr :(

Men jag har lokaliserat ledningen in till pannan och här kan jag tydligt känna kyla på ena sidan ventilen medan andra sidan känns jumen.

MEN jag tycker ändå att det borde vara här problemet är eftersom jag nu tömt ut ganska mycket vatten utan att behöva fylla på. Trycket bara fortsätter uppåt. Hade systemet fyllts med luft hade jag inte haft något vatten kvar troligen. Vad händer egentligen om vattnet försvinner? Kommer något i pannan gå åt skogen? Kan man kontrollera vattenmängd i systemet?

Expansionskärlet har numera en ständig blöt fläck på golvet.

Tror ni fortfarande att tömma systemet och trycksätta det på nytt kan lösa problemet?
Nej inte fören påfyllning är åtgärdad
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.