Hej,
kan man behålla en tegelvägg obehandlad i badrummet våtzon 2?

Har sett behandling med olja och med lack men vill gärna behålla den matta ytan.
Huset är byggt på 30-talet. Jag är medveten om att murningen inte är gjord för att synas men har plockat fram en del av väggen och det ser bra ut. På andra sidan är väggen behandlad med puts och målning. Funderar på om tegelväggen plockar upp för mycket fukt obehandlad så att det påverkar baksidan/andra sidan. Delen närmast golvet behåller/förses med tätskikt.
 
X
Självfallet! Ska du behålla den kommer bli skit tufft, däremot kommer plattsättaren få skriva avvikelse i kvalitets dokument, men det kommer aldrig hända något se till att ansluta tätskikt schyst mot väggen bara så det inte synd när plattorna kommer på plats och helst ett uppvik på 5 cm med golvet som sockel har gjort några badrum med denna lösning önskar bara att jag också hade en gamma tegelvägg i mitt badrum (avundsjuk) :)

P.s inte behandla den ska va RUFF
 
  • Gilla
Missad och 1 till
  • Laddar…
Tack för svaret :)
Jo, jag vill gärna behålla den rå. Har sett behandling med olja och liknande och det verkar göra vägen både mörkare och glansigare. Är dock lite rädd att den ska damma om man råkar gå emot den.

Avvikelse i kvalitetsdokumentet blir för att man går emot rekommendation om tätskikt i våtzon 2?
 
X
L Louise87 skrev:
Tack för svaret :)
Jo, jag vill gärna behålla den rå. Har sett behandling med olja och liknande och det verkar göra vägen både mörkare och glansigare. Är dock lite rädd att den ska damma om man råkar gå emot den.

Avvikelse i kvalitetsdokumentet blir för att man går emot rekommendation om tätskikt i våtzon 2?
Stämmer bra! men kommer ju aldrig kunna att hävda att en ev fuktskada hade berott på tegelväggen, för inget kommer hända en tegelvägg i våtzon 2,tvätta den ordentligt innan men enbart vatten till du fått bort all damm eller 99 % av dammet iaf
 
Underbart, tack snälla för kompetent svar.
 
Snart kommer branschregel evangelisterna att kapa tråden med hot om stora vattenskador och försäkringsbolagens förbannelse och kanske till och med fängelse. Bry dig inte utan bygg ditt badrum som du vill ha det. Va bara medveten om vilka risker eventuellt finns och var beredd att ta dessa.
 
  • Gilla
Jakobk
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.