Tittar på ett sekelskifteshus där toa(Endast toalett och handfat, dusch är i källaren) behöver renoveras. Vill inte ha varken plastmatta eller fullkaklat då jag inte tycker det passar in. Har sett exempel på badrum där man satt pärlspont 1,5 m upp och sen tapet ovanför det, vilket känns väldigt passande.

På golvet samt 100mm upp på väggarna har jag ändå tänkt ha ett tätskikt(inte bestämt mig exakt vad). På pärlsponten tänkte jag måla med våtrumsfärg.

Däremot har jag läst mig till att det inte är korrekt enligt riktlinjerna, men jag är inte helt säker på vad det innebär. Vore toan rent av olaglig eller är det bara att man får exakt 0 kr på försäkringen om något skulle hända och hela huset behöver rivas? Eller är det bara att jag inte får ersättning på toa-delen?
 
Claes Sörmland
Du får ha vilken toalett du vill. Men om du skaffar en försäkring så måste du följa försäkringsbolagets villkor för att kunna försäkra något. Vanligen innebär det att din nya toalett ska vara utförd enligt branschstandard för att omfattas av försäkringen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Vad jag läst här innan så är det endast tätskikt på golv med uppvik som krävs på en toalett. Samma som i tvättstuga.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du får ha vilken toalett du vill. Men om du skaffar en försäkring så måste du följa försäkringsbolagets villkor för att kunna försäkra något. Vanligen innebär det att din nya toalett ska vara utfört enligt branschstandard för att omfattas av försäkringen.
Det är nog vanligare att du får teckna försäkringen utan frågor men om det blir skada kan de reducera täckningen eller i extremfall vägra att betala helt.
 
  • Gilla
C.Lundin
  • Laddar…
Claes Sörmland
N Nikorasu skrev:
Det är nog vanligare att du får teckna försäkringen utan frågor men om det blir skada kan de reducera täckningen eller i extremfall vägra att betala helt.
Ja det är så det vanligen går till när en del av ens hem inte omfattas om villaförsäkringen.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Tror att du uppfyller de flesta försäkringsbolags krav med det du beskriver.

Själv planerar jag en toalett helt utan tätskikt. För den kommer vårt försäkringsbolag garanterat inte vilja ersätta skador om det uppstår några. ;)
 
Jiji Jiji skrev:
Tror att du uppfyller de flesta försäkringsbolags krav med det du beskriver.

Själv planerar jag en toalett helt utan tätskikt. För den kommer vårt försäkringsbolag garanterat inte vilja ersätta skador om det uppstår några. ;)
Vad jag funderar på är vad som händer ifall det skulle bli något extremt, typ läckage som pajar bjälklaget eller till och med rinner ner i källaren och in i någon elkontakt som sen sätter eld på huset och så får man inte något alls för att man inte har rätt tätskikt. Eller ersätter de i så fall allt utom toan?

Ska nog ringa mitt nuvarande bolag och kolla, men om det är så olika så kanske man ska kolla vilket som är "snällast".
 
I ett toalettutrymme räcker det som sagt var med tätskikt på golvet och en dm upp på väggen.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
I ett toalettutrymme räcker det som sagt var med tätskikt på golvet och en dm upp på väggen.
Har du någon källa på det som jag kan hänvisa till när jag pratar med försäkringsbolaget?
Läste en artikel igår som påstod att det inte stämde.
 
X
För det första har du en oisolerad platta i källarvåningen, ska du ha tätskiktet där måste du ha ett diffusion öppet tätskikt (så det kan andas ut markfukt det ska vikas upp 5cm på vägg sen kan du lägga klinker som sockel upp 7-10 cm sadla på väggen så du får utanför sockel sen pärlspont på detta, självklart är det alltid en riskkonstruktion med organiska material, men du kan inte använda våtrumsfärg på pärlsponten utan det måste också kunna andas ut fukten, dålig på Färg men skulle killgissa en bets hårdvaxolja, linoljefärg lycka till
 
X xzyllion skrev:
För det första har du en oisolerad platta i källarvåningen, ska du ha tätskiktet där måste du ha ett diffusion öppet tätskikt (så det kan andas ut markfukt det ska vikas upp 5cm på vägg sen kan du lägga klinker som sockel upp 7-10 cm sadla på väggen så du får utanför sockel sen pärlspont på detta, självklart är det alltid en riskkonstruktion med organiska material, men du kan inte använda våtrumsfärg på pärlsponten utan det måste också kunna andas ut fukten, dålig på Färg men skulle killgissa en bets hårdvaxolja, linoljefärg lycka till
Kanske var otydlig.
Toaletten(Med bara toastol och handfat) är på entrevåningen.
Utrymme med dusch och tvättmaskin är i källaren.

Det är i nuläget endast toaletten jag vill snygga till, tvättstugan med dusch kommer sen(Ska tänka på vad du sagt om tätskiktet där då, men där vill jag nog inte ha pärlspont).
 
MikaelJS MikaelJS skrev:
Har du någon källa på det som jag kan hänvisa till när jag pratar med försäkringsbolaget?
Läste en artikel igår som påstod att det inte stämde.
MikaelJS MikaelJS skrev:
Har du någon källa på det som jag kan hänvisa till när jag pratar med försäkringsbolaget?
Läste en artikel igår som påstod att det inte stämde.
Det räcker med tätskiktet på golvet och uppvik 1 dm:
https://www.gvk.se/branschregler/fragor-och-svar/vad-raknas-som-ett-vatrum-och-nar-kravs-tatskikt/
 
  • Gilla
MikaelJS
  • Laddar…
X
MikaelJS MikaelJS skrev:
Kanske var otydlig.
Toaletten(Med bara toastol och handfat) är på entrevåningen.
Utrymme med dusch och tvättmaskin är i källaren.

Det är i nuläget endast toaletten jag vill snygga till, tvättstugan med dusch kommer sen(Ska tänka på vad du sagt om tätskiktet där då, men där vill jag nog inte ha pärlspont).
Du behöver minst ha 5 cm uppvik sen får du ha mer om du vill, me inget krav, flytspackla minst 15 mm helst 20mm eller enligt leverantör anvisat

på golvspån 22mm prima lägg rotnät och spackla på med tätskikt

på golvunderlag av spontat virke lägg markduk skit i primer rotnät och spackla sen tätskikt

vill du hålla ner bygghljden kan man lägga in eps i bjälklaget och skippa golvspån/spontat virke, finns instuktioner om du söker på detta MVH
 
  • Gilla
MikaelJS
  • Laddar…
MikaelJS MikaelJS skrev:
Vad jag funderar på är vad som händer ifall det skulle bli något extremt, typ läckage som pajar bjälklaget eller till och med rinner ner i källaren och in i någon elkontakt som sen sätter eld på huset och så får man inte något alls för att man inte har rätt tätskikt. Eller ersätter de i så fall allt utom toan?

Ska nog ringa mitt nuvarande bolag och kolla, men om det är så olika så kanske man ska kolla vilket som är "snällast".
Hmm, och allting förvandlas till plasma och jorden går under. (enligt Randall Munroe)

Jag tror att i ditt scenario är det översvämning och då är vattnet ändå inte bara i toalettutrymmet utan har runnit ut i andra utrymmen och då hjälper nog inga tätskikt i världen.

Nej, förlåt jag vet att det är lätt att tänka ut det värsta av det värsta och att man oroar sig o övertänker. Men, som sagt, du har beskrivit ett godkänt utförande för ett toalettutrymme med bara toastol och handfat, så det är ok. För din del, själv kommer jag förmodligen orsaka världens undergång. ;)
 
  • Gilla
MikaelJS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.