Jag har ett gammalt hus som jag ska renovera badrummet på ovanvåningen. Har rivit ut golvet och frilagt bjälklaget. Bjälklaget består av breda reglar som är ca 12 x 12 cm med ett mellanrum på ca cc 90. Utrymmet jag har att jobba på är alltså omkring 12 cm.

Enligt vad jag har kunnat läsa mig till så ska reglar i badrummet vara av minst 195 x 45 vilket är helt omöjligt för mig i detta scenario då det hade gjort att takhöjden blir för låg och att nivån från badrummet till andra rum blir helt orimlig.
 
Hur stor golvyta? Känns regelverket stabilt om du gungar lite lätt ?
 
B besa72 skrev:
Jag har ett gammalt hus som jag ska renovera badrummet på ovanvåningen. Har rivit ut golvet och frilagt bjälklaget. Bjälklaget består av breda reglar som är ca 12 x 12 cm med ett mellanrum på ca cc 90. Utrymmet jag har att jobba på är alltså omkring 12 cm.

Enligt vad jag har kunnat läsa mig till så ska reglar i badrummet vara av minst 195 x 45 vilket är helt omöjligt för mig i detta scenario då det hade gjort att takhöjden blir för låg och att nivån från badrummet till andra rum blir helt orimlig.
Utrymmet är 3 x 2 m. cc 120 och inte cc 90 som jag skrev tidigare. Ja känns stumt när jag gungar.
 
  • Upprivet trägolv och bjälkar med avståndet cc 120 i ett utrymme på 3x2 meter under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis upprivet trägolv med synliga bjälkar och spillvirke i ett under renovering hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis demonterat trägolv och bjälklag i ett utrymme med synliga träbjälkar och spån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Måttband visar avståndet mellan träbjälkar under konstruktion, ungefär 120 cm c-c.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mätmätning med tumstock stående mot gammalt träbjälklag i ett underkonstruktionsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad ska du ha för ytskikt? Matta eller klinker?
 
Klinker tänkte jag
 
X
Är bjälkarna 120x120 ? Ser ut som dom försvagat en bjälke odentligt iform av urkapning, skulle det va förutsättningen skulle jag reglat golvet med 120x45 och sett till att dom ligger på en bärande vägg samt kört Max 300cc på bjälkarna, alternativet är ju att öka dimensionerna och bygga på dom befintliga,till önskad höjd, men hög tröskel som följd, grunden är viktig kanske ska anlita proffesionellt hjälp till just detta moment....
 
Du bör lägga in några extra reglar så att du får ner centrumavståndet till iaf 600mm för undergolvet.
Hur långt är det mellan upplagen för de befintliga reglarna?
 
Min plan var från början 300cc med reglar 120x45.

Badrummet var tidigare aningen mindre men med betonggolv ca 20 cm, toalettstol, handfat och badkar så belastningen har varit rejäl.

Som jag ser det har jag tre alternativ:

1. Reglar 195x45 men då kommer takhöjden bli för låg.
2. EPS betong mellan reglarna upp till reglarnas överkant.
3. Lewisplåtar.

Jag kommer att bygga ett nytt bjälklag i vilket fall, troligtvis 300cc.

Anledningen till min fråga är att reglerna för badrum inte medger en låg uppregling (120x45) utan minst 195 såvida inte annat tillräckligt bjälklag finns.
 
Finns det något krav att reglarna måste vara 195 mm? Huvudsaken är väl att det blir tillräckligt stabilt, vilket det kan bli med klenare reglar beroende på spännvidd och CC-avstånd.
 
Jag skulle inte vara orolig med reglar på 30 CC oavsett om dom är 120 eller 195. Ni kan ju sätta extra reglar mellan också för att köra med dubbla kondomer. Lägg sedan golvspånskivor och flytspackel med kakel, TATA!
 
Har bara hittat siffrorna 220 resp 195 när det gäller höjd på reglar för golvbjälklag. 220 är vad jag förstår standard, men 195 kan vara ok.

Illustration som visar uppbyggnaden av ett bjälklag i en våtrumskonstruktion med reglar och rördragning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svensk text på datorns skärm som redogör för mellanbjälklag konstruktion i våtrum med specifika mått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det som presenteras är inte sanningen i alla fall utan just med de begränsningar som presenteras i samma skrift. Det som styr dimensionen på golvreglarna är att de ska hålla och att de inte ska böja ner för mycket. Hur långt har du mellan mellan golvreglarna upplag?
 
Det står inte att man måste använda 195 mm, bara att det ska vara motsvarande böjstyvhet.
 
B bossespecial skrev:
Det som presenteras är inte sanningen i alla fall utan just med de begränsningar som presenteras i samma skrift. Det som styr dimensionen på golvreglarna är att de ska hålla och att de inte ska böja ner för mycket. Hur långt har du mellan mellan golvreglarna upplag?
Hur menar du med upplag?
 
Avståndet mellan punkter som regeln ligger upplagd på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.