Hej! Bor i ett egna hems hus i mellersta sverige byggt på 40 talet. Tidigare uppvärmning var olja men sedan ett år tillbaka har vi bergvärme. Tidigare ägare har inrett vinden och det är kattvindar. Var och tittade till kattvinden i inspektionsluckan igår och ser att det är mögel på råsponten samt fukt. Utgår från att det inte är något utifrån då taket är omlagt i somras med ny duk och läkt. I taket ovanför det inredda rummet sitter det vad jag tror bara omålad träpanel samt 95mm glasullsisolering. Även isolering kändes fuktig.

Vi har planer på att riva ut allting och ersätta detta med Hunton träfiber isolering utan luftspalt till sommaren, men hade inte trott att jag skulle få påväxt nu och kondens.

Så till min fråga, vad kan jag göra nu över vintern för att bromsa detta? Vi har haft en onormalt kall och fuktig höst häruppe. Under hösten har vi haft ca 13c på övervåningen då vi ej använder den just nu. Hjälper det om jag ökar värmen? Ska jag sätta in någon typ av frånluftsfläkt på övervåningen för stt skapa ett bättre undertryck?
 
Åsa Lund
Gissar att skorstenen värmde utrymmet innan. Nu får du antingen värma upp eller avfukta för att slippa bekymmer
 
Det låter helt enkelt som att det saknas ångspärr.
 
Att det saknas ångspärr förstår jag och det ska upp när ovanvåningen byggs om. Men frågan är vad jag kan göra nu under vintern tills jag åtgärdar det?
 
Åsa Lund
Köp begagnad avfuktare och kör med den
Går troligen att sälja för samma peng sedan
 
Har du takpannor? Mögelstoppers kanske kan funka.
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Köp begagnad avfuktare och kör med den
Går troligen att sälja för samma peng sedan
Tror du den klarar av att avfukta i så kallt utrymme?
 
Åsa Lund
Jag bor i Skåne och här är +8 idag
Säkert olika för olika modeller
 
När den förbrännande pannan försvann, slutade husets ventilation att fungera.
Montera mekanisk ventilation, billigt men dyrt i drift. (Pax fläkt i badrummet räcker inte)
Eller FXT, dyrt, men billigt i drift.

Då ventileras den fuktiga inomhusluften ut, istället för att stiga upp på vinden.
 
Ökad ventilation löser inte det här problemet.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Vad tror ni om att ha högre temperatur på ovanvåningen för att få lite snurr på luften i luftspalten och kattvindarna. Har haft ca 13c under hösten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.