Hej! Jag skulle behöva lite hjälp med en skoluppgift vi håller på med för närvarande.

Vi har ett hus med 163 kvm boarea (bruttoarea 183 kvm) som har en beräknad energiförbrukning på 90 kwh/m2, år. 60% är beräknat till värme.
Vi ska välja lämplig värmekälla, i det här fallet valde jag att kolla på pelletspannor/kaminer. Vidare ska vi göra en kalkyl som tar hänsyn till energiförbrukning och livslängd för att beräkna en årskostnad.

Det jag hittills kommit fram till är att jag har max 8769 kwh/år att göra av med på värme, för att värma upp själva boarean. Det jag inte hittar genom att googla är vad den ungefärliga årliga kostnaden samt förbrukningen i kwh är för användande av en modernare pelletspanna?
Pris för själva pannan, installation och pellets är mindre viktig då vi inte har något maxbelopp på vad det får kosta.

Finns det någon som har ett litet hum om detta, alternativt tips på bra sidor där det kan finnas information om ämnet?
 
Du får räkna på vilken verkningsgrad den pannan du väljer har, sedan använda antalet kwh per kilo pellets och sedan bara börja räkna.
 
Hej, Kan skarva in att energiinnehållet i pellets är 4,6 kWh/kg. Priset beror på om bulkleverans minst 3ton eller påsar/storsäck
 
S
4,6 kwh/kg låter lite klent tycker jag. Nog borde bra pellets orka upp mot 4,8 - 4,9 kwh/kg. Jag kör med Fågelfors (pris på Byggmax 42 sek/säck vid köp av helpall) och den ger 4,9kwh/kg.
 
S
Anna_94 Anna_94 skrev:
Hej! Jag skulle behöva lite hjälp med en skoluppgift vi håller på med för närvarande.

Vi har ett hus med 163 kvm boarea (bruttoarea 183 kvm) som har en beräknad energiförbrukning på 90 kwh/m2, år. 60% är beräknat till värme.
Vi ska välja lämplig värmekälla, i det här fallet valde jag att kolla på pelletspannor/kaminer. Vidare ska vi göra en kalkyl som tar hänsyn till energiförbrukning och livslängd för att beräkna en årskostnad.

Det jag hittills kommit fram till är att jag har max 8769 kwh/år att göra av med på värme, för att värma upp själva boarean. Det jag inte hittar genom att googla är vad den ungefärliga årliga kostnaden samt förbrukningen i kwh är för användande av en modernare pelletspanna?
Pris för själva pannan, installation och pellets är mindre viktig då vi inte har något maxbelopp på vad det får kosta.

Finns det någon som har ett litet hum om detta, alternativt tips på bra sidor där det kan finnas information om ämnet?
Jag tycker ekvationen verkar lite sned. 8769 kwh per år kan aldrig räcka till uppvärmning på en så stor kåk.
Om 60% är värme, skulle resten i så fall vara övrig elförbrukning. Det låter jävligt mycket för hushållsel.
Min kåk är från -63 och behöver runt 18 - till 20 000 kwh för värmen och vi gör av på drygt 5000 kwh för elen men då har vi pool också. Kör pellets till värmen. Det gör att husållselen är ca 20% av värmen.
Man brukar räkna att man eldar upp mellan 4 och 6 ton pellets/år i en normalkåk.
Dina siffror skulle innebära 14 996 kwh/ år. Det verkar vara ett rimligt värmebehov och hushållsel utanpå det.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.