Efter två vattenskador i badrum under de senaste 16 åren så undrar jag om det verkligen är lämpligt att duscha mot en vägg?
Fungerar verkligen tätskickt och kakel m fog för att duscha fyra personer varje dag?
Förutsätter att underarbete är proffsjobb.

Vad har ni för synpunkter?
 
Jag har en väggmatta med 1 skarv vid dörren
Tror inte att det kommer att tränga igenom fukt om man inte är väldigt våldsam och skadar mattan.
 
Låter som du haft otur, men jag är ingen fantast av plastmattor, har sätt mänga läckor i dessa. Men har sett massor med målade vävsatta badrum, det verkar fungera bättre.

Ett riktigt gjort badrum skall hålla i minst 20 år. I min gamla lägenhet var det fortfarande tätt efter 60 år byggt på 50 talet, värre var det med stammarna som de bytte förra året hörde jag av en som bor kvar där.

Kan inte säga vad det beror på generellt.

Väv+ kakel, klinker är billigare än helkaklat och är riktigt snyggt.

Plastmattor de billiga är rena skiten. har nytt hus (01-02). Alla plastmattor inklusive den våtrummsmatta som ligger i grovköker är det hål i. Skall lägga klinker i grovköket nästa sommar.

Är nöjd med mitt hus i övrigt men den hussäljare som på allvar säger att plast mattorna är bra eller ok, borde i min mening stå för mellanskillnade vit byte bara 1-4 år efter. (de som är standard som följer med huset). Och jag har inga våldsamma barn eller dylikt men saker som bara har stått har gjort hål i dessa sk golvbeläggningar.

Skall man ha plast matta eller dylikt så skall man nog ta de riktigt dyra riktiga linoleum golv et. de håller ju iallafall.

badrumen i övrigt är bra gjorda med kakel etc.
 
Självklart så kan man inte ha något billigt skit i ett badrum.
Men jag hävdar att en riktig våtrumsmatta är bättre än kakel.
Vet att det har disskuterats i någon tidigare tråd.
 
Lax skrev:
Efter två vattenskador i badrum under de senaste 16 åren så undrar jag om det verkligen är lämpligt att duscha mot en vägg?
Fungerar verkligen tätskickt och kakel m fog för att duscha fyra personer varje dag?
Förutsätter att underarbete är proffsjobb.

Vad har ni för synpunkter?
Eftersom du prata om tätskickt så måste du menar om det håller att duscha mot en kakelvägg...o ja det skall det göra om unerarbetet är riktigt gjort.
När det gäller plastmatta så har man oftast inte något tätskickt under..eftersom om du lyckas få hål på en matta så skulle du också varit igenom tätskicktet...o då är det lite kört.. alla har ju som bekant olika synpunkter på vad som är bäst. Kakel säger nästan uteslutande alla kakel o mattläggare samt att försökringsbolagen skriver av på en mattvägg snabbare än på kakel(om underbarbetet är riktigt gjort på kakel). Så skall man tro försäkringsbolag så föredrar dom kakel. Själv så har jag inte varit med om någon skada så jag kan inte säga vad som är Bäst ;)

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.