evojenza skrev:
Lite skrämmande är att vi importerar cementvaror från kina med asbest i :thumbdown:
Där ifrån kommer väl bara CE märkt material..... (ChinesExport)
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Jobbade innan på ett import-företag och kanske 10-15% följde svenska regler.
En lampa som dom tog in som ett prov hade kineserna sparat pengar genom att bara dra en tråd i lampan. Den andra var fäst i chassit. Tyvärr är det många företag som inte följer reglerna
 
M
Nähädu årets (eller faktiskt förra årets) trådlyft stod jag för när jag lyfte en 10 år gammal tråd utan att reflektera över det :D
 
  • Haha
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Ja men det var ju förra året ☺
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
Vad används för att polera upp fönsterbrädor av svart Eternit?
 
Polish?
 
Något som inte är på minsta vis slipande iallafall.
 
hsd
Vax
 
Vad tror ni om stenolja?
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Årets trådlyft i repris ;)
Golvpolish ger en fin yta på fönsterbänkar och i det här fallet binder ytan vilket är bra.
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Tack för svaren!
 
Staffans2000
J Jimmy Andeblom skrev:
Tack

Alla fönsterbänkar är nu nedmonterade men med alla beslagen kvar fastskruvade i bänkarna. Huset byggdes samma år som de lade ner fabriken i Lomma och den "stora skandalen och tragedin" uppdagades.
Massor med arbetare fick stenlunga eller cancer och dog på grund av arbetet där.
Tydligen fick jag några av den sista årgången som producerades.
Varför i hela friden, tog du ner fullt fungerande fönsterbrädor och vad satte du dit istället?

Staffan
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Varför i hela friden, tog du ner fullt fungerande fönsterbrädor och vad satte du dit istället?

Staffan
Antagligen för att det var asbest i dem.
 
Staffans2000
A Andy78 skrev:
Antagligen för att det var asbest i dem.
Jag var rädd för det. Internets förbannelse!

Staffan
 
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
Rickard.
@Staffan2000

Nu har jag ju förstått din syn på asbest och även om jag faktiskt håller med dig om att hysterin är orimlig många gånger så skulle jag aldrig vilja ha asbest inomhus helt öppet på det sättet.
Jag känner mig inte helt bekväm med att mina barn springer runt och kör leksaksbilar på asbest.

Att sen riskerna är nära 0 även i värsta fall att skivan skulle råka gå av vid en olycka är faktiskt irrelevant för mig.

Att kalla det internets förbannelse att inte vilja ha asbest på en slityta i vardagsrummet är ett konstigt sätt att se på det.
 
  • Gilla
TechChad och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.