Skall i framtiden bygga hus (i nuläget trol 2-plans+källare) och göra så gott som allt utom markarbete och el/VA själv. Räknar på byggmaterialkostnader, och har noterat att kantelement faktiskt är rejält dyra. Visst går det fortare att placera ut färdiga kantelement jämfört med att snickra en gjutform, men frågan är om kostnaden är värt det.

Några frågor till er som gjutit grunden själva:
1) Har ni använt kantelement eller snickrat gjutformen själva?
2) Hur lång tid tog det att placera element alt snickra? Berätta gärna storleken på huset också :)
3) Vad gick priset på för endast kantelement alt virke för gjutformen?

Ovanstående resonemang är alltså exklusive kostnader/tid för armering, betong och isolering. Visst går det åt lite mer betong och lite mer isolering om man gjuter allt själv istället för att ha kantelement, men detta bortser jag ifrån i detta räkneexempel.

Som jag ser det är kantelement en smart idé om man anlitar ett företag som gjuter grunden åt en, eftersom en stor del av kostnaden då är arbetstid, och man bör ju då spara pengar på att entreprenören använder kantelement istället för att lägga massa timmar på att snickra gjutform. Men bygger man själv verkar det ur kostnadssynpunkt vettigare med snickrad form. Eller är jag helt ute och cyklar? ;D
 
Nej du är inte ute och cyklar. För din del där du ska ha källare så är det väl inte så stor ide att ha kantbalkar.
Anledningen till att använda dessa är ju att de är lätta att sätta ut och att de är isolerade samt att det ger en snygg yta som inte behövs putsas och målas på.
Det sista argumentet faller väl bort för din del eller finns det 2.5 m höga kantbalkar?
Skulle inte tro det men va vet jag.
 
Inte cyklar du MEN det gäller att spara kraft/tid/pengar på rätt sätt! Vad som sen är rätt får ju vara och en avgöra efter egna förutsättningar. Jag skulle inte spara in på kantelementen utan köpa dessa färdiga:
kantelement.jpg

Varför?
* Du får en isolerad konstruktion
* Det går fort att placera ut och just tiden brukar vara en bristvara inför gjutningen ;)
 
Ett annat alternativ, som jag själv kommer att använda mig av är att mura en kant av lecablock för att sedan gjuta innanför. Jag kommer även att ha 50 mm cellplast mot lecan så betongen kommer att ligga mot cellplasten och inte mot lecan. Ska tydligen bli mycket mindre värmeläckage än med kantelement.
Jag har platta på mark men om du ska ha källare så murar man väl enklast de väggarna?
 
_David_ skrev:
Jag har platta på mark men om du ska ha källare så murar man väl enklast de väggarna?
Källarväggen blir förstås murad, men själva golvet i källaren blir som vilken annan platta på mark som helst, dvs stor fet grop, geotextilduk, 100mm mackadam, 300mm isolering, armering, sedan betong. Ovanpå plattan murar jag upp källarytterväggar, slammar utvändigt, lite isodrän, sedan återfylla. Är inte detta ungefär standard om man bygger nytt hus med källare? Eller finns det något bättre sätt att bygga källargrund?

Dvs som jag förstår det får man välja mellan kantelement och snickrad gjutform oavsett om det är en vanlig platta på mark utan källare, eller med källare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.