Grämjer mig lite när det gäller planeringen av mitt nya kök. Har en grovskiss hur jag tänkt mig upplägget. Några synpunkter på placering av utrymmen/vitvaror?.Är det lämpligt att ha ugn/micro bredvid kyl/frys? Kanske fler lådor och mindre skåp?
 
  • 3D-rendering av ett modernt köksutrymme med vitvaror och förvaringsskåp, inklusive ugn bredvid kyl/frys.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hällen och hon är alldeles för nära varandra.

Sen får åtminstone jag en lite klaustrofobisk känsla av den designen..

Var är diskmaskinen?

Edit på den: såg diskmaskinen nu.. det där är ingen vidare planering alls..

Du kan inte sätta diskhon under fönstret? Och diskmaskinen på vänstra delen?
 
E
Förutom vad ovanstående inlägg nämner så verkar ugn och micro sitta väldigt högt. Man vill gärna inte plocka ut en kokhet matlåda ur micron i huvudhöjd. Samma med ugnsformar, vanligast är att ha grejer i mitten av ugnen, då vill man gärna att formar och plåtar är på en bekväm höjd när man ställer in eller tar ut dom
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
E Emil_K skrev:
Förutom vad ovanstående inlägg nämner så verkar ugn och micro sitta väldigt högt. Man vill gärna inte plocka ut en kokhet matlåda ur micron i huvudhöjd. Samma med ugnsformar, vanligast är att ha grejer i mitten av ugnen, då vill man gärna att formar och plåtar är på en bekväm höjd när man ställer in eller tar ut dom
Kan dock säga att på jobbet sitter alla mikros i "huvudhöjd" och det funkar fint.. Men då är de flesta av oss (som värmer matlåda) tuffa industriarbetare ;)
 
Violina Violina skrev:
Hällen och hon är alldeles för nära varandra.

Sen får åtminstone jag en lite klaustrofobisk känsla av den designen..

Var är diskmaskinen?

Edit på den: såg diskmaskinen nu.. det där är ingen vidare planering alls..

Du kan inte sätta diskhon under fönstret? Och diskmaskinen på vänstra delen?
Går väl att dra om avloppsstammen antar jag ( helt klart en prisfråga), ska ändå riva upp golvet. Denna lösning grundar sig på liknande placering som jag har i mitt nuvarande kök med tanke på fasta punkter som avlopp och eluttag. Avloppsstammen går ner där jag har diskhon i denna skiss.
 
I idk56 skrev:
Går väl att dra om avloppsstammen antar jag ( helt klart en prisfråga), ska ändå riva upp golvet. Denna lösning grundar sig på liknande placering som jag har i mitt nuvarande kök med tanke på fasta punkter som avlopp och eluttag. Avloppsstammen går ner där jag har diskhon i denna skiss.
Man vill ju inte ha för långt mellan häll och ho, men nuvarande placering känns skitdålig (ärligt talat)..

Väldigt lite plats att förbereda maten på (mellan häll och ho) och diskmaskinsplaceringen är (närmast att beskriva) som katastrof..

Har själv diskmaskinen placerad mellan häll och ho, och det är det enda med hela mitt kök som verkligen är skitdumt.. Men jag hade "ingen annan stans" att göra av den, utan så som mitt kök ser ut idag är nog bästa möjliga scenario..

Tidigare såg det "lite ut" som din ritning, men häll, ho och diskmaskin inklämd på en bänklängd på mindre än två meter.. grymt osmidigt och svårjobbat..
 
BirgitS
I idk56 skrev:
Kanske fler lådor och mindre skåp?
Lådor är mycket mer praktiskt än underskåp med hyllor.

Ha inte för många vitrinskåp, de flesta har inte så mycket verkligt snygga saker utan antingen får man stå ut med att se travar av diverse eller så blir det ont om förvaring.
 
  • Gilla
Renhorn och 4 till
  • Laddar…
Verkar vara lite trångt utrymme, går det att ta ner / flytta någon innervägg? Lägg gärna upp en planritning.
 
Violina Violina skrev:
Man vill ju inte ha för långt mellan häll och ho, men nuvarande placering känns skitdålig (ärligt talat)..

Väldigt lite plats att förbereda maten på (mellan häll och ho) och diskmaskinsplaceringen är (närmast att beskriva) som katastrof..

Har själv diskmaskinen placerad mellan häll och ho, och det är det enda med hela mitt kök som verkligen är skitdumt.. Men jag hade "ingen annan stans" att göra av den, utan så som mitt kök ser ut idag är nog bästa möjliga scenario..

Tidigare såg det "lite ut" som din ritning, men häll, ho och diskmaskin inklämd på en bänklängd på mindre än två meter.. grymt osmidigt och svårjobbat..
Undrar varför du tycker diskmaskinsplaceringen är fel?
 
K Kurtivan skrev:
Undrar varför du tycker diskmaskinsplaceringen är fel?
Om den är till höger om diskhon så stänger du ju in dig i en liten "ruta" när du öppnar den. Blir inte särskilt smidigt.

Behövs verkligen all bänkskiva? Jag hade nog funderat på diskho under fönstret, häll till vänster, sen kanske en radda högskåp med ugn/kyl/frys/mikro till höger. Svårt att säga utan att veta dimensionerna dock.
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Undrar varför du tycker diskmaskinsplaceringen är fel?
Se tidigare citerat svar, plus det att diskmaskinen är placerad mellan ho och häll..
 
Violina Violina skrev:
Se tidigare citerat svar, plus det att diskmaskinen är placerad mellan ho och häll..
Men varför är det fel att diskmaskinen är mellan ho och häll? Vi har det så och har inga som helst bekymmer med det.
 
Violina Violina skrev:
Se tidigare citerat svar, plus det att diskmaskinen är placerad mellan ho och häll..
Jag ser i alla fall inga problem med det.
 
Då antar jag att ni aldrig försöker stå och laga mat samtidigt som någon annan plockar i/ur diskmaskinen?

Lika irriterande varje gång om du frågar mig..
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag tycker det känns lite trångt, kanske. Behövs alla överskåp eller kan det vara öppna hyllor (dammsamlare förvissso) alt. skippa överskåp på ena sidan? Fint kök iaf, kommer nog bli bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.